siDDis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 TexturingBasic, Multi-texturing, Bumpmapping, Mipmapping: * diffuse & specular bump maps hahaha, det der er jo ikkje skikkeleg bump mapping ein gang skikkelege bump maps bruker ein rgb texture som tegner opp normaler i lyset Lenke til kommentar
TCi Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 vis meg eit screenshot som viser karakterer med bumpmapping og som ikkje er tech screenshot men eit frå det faktiske spelet Har en annen tråd som har to bilder. Veldig lett å se bumpmappingen. http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=293084 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) ærlig talt, det er ikkje i nærheten eingang begynn å lek deg litt med diffuse bump maps, specular bump maps og normal bump maps så vil du lære deg forskjellen http://www.photo-sport.ch/diverts/jeux/sol...mages/fond1.jpg Det der er gjort med specular bump map, men ikkje normal bump map som Doom3 bruker Endret 24. september 2004 av siDDIs Lenke til kommentar
TCi Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hvorfor leser jeg da overalt at HL2 bruker bumpmapping? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 fordi du blir lurt, det finnes hundrevis av måter å lage bumps på den mest vanlege er diffuse bump der du tegner bumps inn i texturen. Idag så er det me kaller ekte bumpmapping gjort med normal maps. Og HL2 med dei highres texturane og normal maps ville aldri ha fungert på ein maskin med mindre enn 512mb minne på skjermkortet. Om eg ikkje tar feil så blei normal maps integrert i dx6. Men har ikkje blitt tatt i bruk før nå i desse dager når skjermkorta har eindel minne. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 siDDIs har peiling Lenke til kommentar
TCi Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 fordi du blir lurt, det finnes hundrevis av måter å lage bumps påden mest vanlege er diffuse bump der du tegner bumps inn i texturen. Idag så er det me kaller ekte bumpmapping gjort med normal maps. Og HL2 med dei highres texturane og normal maps ville aldri ha fungert på ein maskin med mindre enn 512mb minne på skjermkortet. Om eg ikkje tar feil så blei normal maps integrert i dx6. Men har ikkje blitt tatt i bruk før nå i desse dager når skjermkorta har eindel minne. Ok, da får jeg gi meg. Takk for oppklaringen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Håper desse linkane kan forklare litt om bumpmapping http://www.3d-station.com/Tutoriaux/tutoriaux.php?id=36 http://members.shaw.ca/jimht03/normal.html http://www.monitorstudios.com/bcloward/tut...rmal_maps1.html Lenke til kommentar
TCi Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Håper desse linkane kan forklare litt om bumpmapping http://www.3d-station.com/Tutoriaux/tutoriaux.php?id=36 http://members.shaw.ca/jimht03/normal.html http://www.monitorstudios.com/bcloward/tut...rmal_maps1.html Jeg har lest veldig mye om bumpmapping før... men det jeg tydeligvis ikke har fått med meg er de ulike metodene for å lage det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå