Gå til innhold

Når mistet du barnetroen din?

Anbefalte innlegg

Les Johannes 3.16 !!

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn , den enbårne , fort at hver den som tror på ham , IKKE SKAL GÅ FORTAPT , MEN HA EVIG LIV!"

Evig liv er det du får visst du er kristen!

Ateister o.l. har bare en grå og kald grav som de kommer til å ligge i i evig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

Treblad skrev (2002-10-09 15:32):

Les Johannes 3.16 !!

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn , den enbårne , fort at hver den som tror på ham , IKKE SKAL GÅ FORTAPT , MEN HA EVIG LIV!"

Ateister o.l. har bare en grå og kald grav som de kommer til å ligge i i evig tid.

Jepp bibelen sier det men er det sant, Har bibelen liggende rett ved data'en min. Må jo kontollere at det stemmer det du sa. :roll:
Lenke til kommentar

Quote:

Les Johannes 3.16 !!

Ja, men hvem som helst kan skrive en bok og si at de som tror på Maynard James, og kun de skal ha evig liv. Om noen tror på det... Vel, det er en annen side av saken...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er Kristen, men

Mista barnetroen når jeg var 16. Og ble Kristen igjen som 17 åring når jeg fatta hvor dumt det egentlig var å gå rundt å ikke tro på Jesus. Er 21 nå, og ville ikke kasta troen på sjøen igjen om noen hadde stått med en hagle mot hodet mitt.

Er så glad jeg er Kristen nå. Hm. Glad goth. Der er et paradox :lol:

Lenke til kommentar
Er 21 nå, og ville ikke kasta troen på sjøen igjen om noen hadde stått med en hagle mot hodet mitt.

Hehe... :-)

Hvordan får du det til? Jeg hadde ikke holdt ut å følge bibelen i ett sekund engang... :-S

Jeg går ut ifra at du rakker ned på homofile da... Og hvis du har dame så bestemmer du vel ganske greit over henne, eller hva? Hehe...

Lenke til kommentar
Er 21 nå, og ville ikke kasta troen på sjøen igjen om noen hadde stått med en hagle mot hodet mitt.

Hehe... :-)

Hvordan får du det til? Jeg hadde ikke holdt ut å følge bibelen i ett sekund engang... :-S

Jeg går ut ifra at du rakker ned på homofile da... Og hvis du har dame så bestemmer du vel ganske greit over henne, eller hva? Hehe...

Det er ikke et spørsmål om "å få det til", men jeg klarer ikke leve uten. Det er m.a.o. et spørsmål om å klare å la være ;)

Å være Kristen handler ikke om å følge bibelen slavisk, det handler om åtro på Jesus. "Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg" (Matteus 6.33)

Og, jeg rakker ikke ned på homofile. Hvis du lurer, så tror jeg homofili er synd, men det er ingen runn til å rakke ned på dem. Jeg har noe imot homofili, men ikke noe imot homofile. Jeg vet det høres rart ut for mange, men det er faktum. Jeg kjenner homofile og har ikke noen problemer med dem, men jeg anser homofili som galt. Akkurat som jeg ikke har problem med kleptomane, men jeg har et problem med at de stjeler...

Og hva ekteskap angår, så er det riktig at mannen kanskje bør ha siste ordet. Dette er - antar jeg - best i form av at et ektepar bør komme til enighet om diverse ting, og da kan det være greitt at en person tar bestemmelsen. Men det meste er relativt, og også dette er nok det. Er gubben en komplett idiot sier det seg selv at han ikke burde bestemme... Også har du forskjellige typer bestemming. Jeg er ikke en person som herser med andre, langt mindre med den jenta jeg elsker. Bibelen sier at en mann skal elske sin kone som Jesus elsker oss, ergo så skal vi være mer enn villige til å dø for henne. Ingen har større kjærlighet enn den som gir itt liv for sine venner. Nå sier jeg ikke at man skal løpe opp til Oslo Plaza, gaule ut at du elsker den og den og så hoppe utfor... Men skulle en situasjon oppstå, at man må velge mellom makens liv, og ens egen bør man velge at ens eget liv går tapt. Elsker man noen så høyt vil man heller ikke herse med vedkommede eller ta avgjørelser på vedkommedes vegne som hun ikke ville godtatt.

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Les Johannes 3.16 !!

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

Ja, men hvem som helst kan skrive en bok og si at de som tror på Maynard James, og kun de skal ha evig liv. Om noen tror på det... Vel, det er en annen side av saken...

Jeg tør påstå at Bibelen ikke er skrevet av noen hvem-som-helst.

Lenke til kommentar

oj oj oj oj oj...... denna var lang...... gadd ikke lese hele, så noe er antageligvis sagt før!

Er 17 år, vokst opp i et kristent hjem, og følte meg kristen til slutten av barne skolen. ikke fordi jeg ikke trodde, men d var liksom ikke kult å være kristen! Nå derimot er jeg ikke helt sikker på hva jeg er, jeg tror at Gud finnes, jeg tror på Jesus, men jeg lever ikke akkurat sånn som en kristen "skal" leve. Så jeg er vel sånn "hobby kristen"(kristen når det passer meg). Veit at det er feil, men har ikke tatt noe endelig standpunkt enda!

Treblad skrev: Les Johannes 3.16 !!

Ateister o.l. har bare en grå og kald grav som de kommer til å ligge i i evig tid......

Da sier det seg jo selv at man er skikkelig Dust hvis man ikke tror på Gud, det er jo selvsagt opp til hver og en hva man vil tro, men man bør absolutt ikke avvise noe, før man har undersøkt litt, eller prøvd d ut. Mange har vokst opp i et ikke-kristent hjem, og sier da "automatisk" at man ikke tror på Gud, eller at kristendommen er bare noe tull. Det er i mine øyne feil å si det før man vet mere om det, enn det man lærer på barne skolen.

WebWarrior skrev: Og, jeg rakker ikke ned på homofile. Hvis du lurer, så tror jeg homofili er synd, men det er ingen runn til å rakke ned på dem. Jeg har noe imot homofili, men ikke noe imot homofile. Jeg vet det høres rart ut for mange, men det er faktum. Jeg kjenner homofile og har ikke noen problemer med dem, men jeg anser homofili som galt. Akkurat som jeg ikke har problem med kleptomane, men jeg har et problem med at de stjeler...

Jeg er fulstendig enig med han i det der......

En annen oppfatning jeg har opplevd at folk tror er at de er kristne, bare de er døpt!!! Egentnlig stemmer jo dette, men hvis foreldra dine bare står å lyver til presten, får du ingen opplæring i kristendommen, får ikke vite åssen du skal leve, og du faller da automatisk ifra!

Jeg så at folk snakket om at Gud ikke har sagt noe om at andre religioner er feil!?! Det står jo i de ti bud! "DU SKAL IKKE HA ANDRE GUDER ENN MEG!" Da er det jo rimelig enkelt å finne ut at Gud er den eneste, alle som tror noe annet, eller ikke tror i det hele tatt, er fortapt.....FORTAPT! Hvordan kan folk leve, og vite at hvis det som står i bibelen stemmer, så kommer de til å brenne i helvete til evig tid :evil: .....EVIG..... ikke bare 70-80 år, men alltid!Hvis du synes livet her på jorda suger, og ikke er kristen, så har du et problem, du får det enda værre!!!!!

Jeg har ikke lest bibelen, så jeg er ikke helt med på alt, f.eks: når man dør sier man at man "kommer til himmelen", men dette kan jo ikke stemme eller?? Det står jo i boka at Jesus døde, sto opp igjen, og skal derfra komme igjen for å dømme levende å døde........ Dette betyr vel da at alle de som er døde ikke er verken i himmel eller helvete???? bare på et venterom på en måte???? hvis det er noen kristne med peil på det som står i bibelen, kan svare meg på det hadde jeg blitt glad! :) (hvis det står i det hele tatt).... :-?

Er heller ikke med på hvorfor det er et eget Religion forum men...... Kult er det uansett.... Kult å høre hva andre folk mener og tror!!!! :D

Lenke til kommentar

Da sier det seg jo selv at man er skikkelig Dust hvis man ikke tror på Gud, det er jo selvsagt opp til hver og en hva man vil tro, men man bør absolutt ikke avvise noe, før man har undersøkt litt, eller prøvd d ut.

Jeg har undersøkt kristendommen grundig. Denslags er imidlertid ikke noe jeg "prøver", men forholder meg rasjonelt til. Selvsagt er det moro å innbille seg at det finnes et evig liv med Jesus, Allah eller Kalle Klovn. Den virkelige verden er ikke like morsom, men jeg har likevel valgt den.

Hvordan kan folk leve, og vite at hvis det som står i bibelen stemmer, så kommer de til å brenne i varmere strøk down under til evig tid

Hvordan kan du leve, og vite at hvis det som står i Koranen stemmer, så kommer du til å brenne samme sted?

når man dør sier man at man "kommer til himmelen", men dette kan jo ikke stemme eller?? Det står jo i boka at Jesus døde, sto opp igjen, og skal derfra komme igjen for å dømme levende å døde........ Dette betyr vel da at alle de som er døde ikke er verken i himmel eller varmere strøk down under????

Dette har du helt rett i. Mange kristne tror at man kommer til himmelen når man dør. Men det er ingen som kommer dit før Jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde. Når man dør, er man rett og slett bare borte.

Videre er det også feil (og grunn til evig fortapelse) å tro at det finnes noen sjel som skal fly opp til himmelen. Jesus skal fysisk gjenopplive kroppene til de døde fra kirkegårdene. At sjel og kropp er uadskillelige, er så viktig i kristendommen at man kan regne med å havne i Helvede hvis man skulle tro noe annet. Gud er nok glad i deg, men det er grenser for hva han kan tåle av synd og vranglære.

LeD

Lenke til kommentar
Og, jeg rakker ikke ned på homofile. Hvis du lurer, så tror jeg homofili er synd, men det er ingen runn til å rakke ned på dem. Jeg har noe imot homofili, men ikke noe imot homofile. Jeg vet det høres rart ut for mange, men det er faktum. Jeg kjenner homofile og har ikke noen problemer med dem, men jeg anser homofili som galt. Akkurat som jeg ikke har problem med kleptomane, men jeg har et problem med at de stjeler...

Sånn tror jeg at de fleste kristne idag er(inkludert meg). Jeg har så absolutt ingenting mot de homofiles person, men jeg kunne ikke tenke meg å gå til sengs med en gutt, både pga. det som står i Bibelen, og at jeg er hetero. Kanskje mest det siste :)

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt kristendommen grundig. Denslags er imidlertid ikke noe jeg "prøver", men forholder meg rasjonelt til. Selvsagt er det moro å innbille seg at det finnes et evig liv med Jesus, Allah eller Kalle Klovn. Den virkelige verden er ikke like morsom, men jeg har likevel valgt den.

Dette respekterer jeg som bare d... bare ikke misfortå meg.... jeg mener ikke at man skal være kristen en liten stund, for så å ikke være det! Kristen er man bare hvis man er frelst, og det er ikke noe man bare prøver...... Det jeg mente var og kanskje oppsøke kristne miljøer, snakke med kristne folk osv osv.....

Hvordan kan du leve, og vite at hvis det som står i Koranen stemmer, så kommer du til å brenne samme sted?

Jeg er sikker på at det som står i koranen ikke stemmer... akkurat som en muslim sier om bibelen! Folkene jeg mente var folk som sier de ikke tror på noe..... mulig noen er sikkre i sin sak, men veeeeldig mange ikke-troende har innerst inne noen tanker om hvordan ting har skjedd og hva som vil skje.... Det er sånn vi mennesker er! Og er man da en som "sier" at man ikke tror på noe, men innerst inne ikke er helt sikker, så kan man også lure på om det som står i koranen er sant... ikke bare bibelen!

Dette har du helt rett i. Mange kristne tror at man kommer til himmelen når man dør. Men det er ingen som kommer dit før Jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde. Når man dør, er man rett og slett bare borte.

Videre er det også feil (og grunn til evig fortapelse) å tro at det finnes noen sjel som skal fly opp til himmelen. Jesus skal fysisk gjenopplive kroppene til de døde fra kirkegårdene. At sjel og kropp er uadskillelige, er så viktig i kristendommen at man kan regne med å havne i Helvede hvis man skulle tro noe annet. Gud er nok glad i deg, men det er grenser for hva han kan tåle av synd og vranglære.

Kan du si meg hvor du har funnet ut det???? Mye mulig det stemmer, men jeg vil vite hvor det kommer fra! For alt jeg vet kan jo du ha lest det i Donald :)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var og kanskje oppsøke kristne miljøer, snakke med kristne folk osv osv.....

Ja, å oppsøke ulike miljøer og lære av ulike mennesker tror jeg man har godt av. Men det gjelder å ha et skeptisk utgangspunkt, og ikke la seg rive med av irrasjonelle stemninger og følelser.

Folkene jeg mente var folk som sier de ikke tror på noe..... mulig noen er sikkre i sin sak, men veeeeldig mange ikke-troende har innerst inne noen tanker om hvordan ting har skjedd og hva som vil skje.... Det er sånn vi mennesker er!

Vi har vel alle slike fantasier, og det er bare sunt å la tankene fly litt. Det er imidlertid viktig å skille mellom hva som er virkelighet, og hva som bare er morsomme tanker.

Man trenger ikke å bestemme seg for en evig sannhet som man vil tro på. Jeg har akseptert at det er mye vi mennesker rett og slett ikke har funnet noe svar på ennå. Jeg er imidlertid overbevist om at det ikke finnes noe "mellom himmel og jord", som ikke kan observeres og forklares på en logisk og rasjonell måte.

Kan du si meg hvor du har funnet ut det???? Mye mulig det stemmer, men jeg vil vite hvor det kommer fra! For alt jeg vet kan jo du ha lest det i Donald :)

Hehe. Det står vel ikke så mye om sånt i Donald? Svaret på dette finner du i den apostoliske trosbekjennelsen. Dette er ikke bare noe man lærer på barneskolen og sier i kirken hver søndag. Denne trosbekjennelsen er akseptert som et grunndokument for den kristne troen, sammen med Bibelen, av både protestanter og katolikker. Hver eneste setning i trosbekjennelsen er noe man må tro for å være kristen.

Setningene du er ute etter, er de som forteller at Jesus skal "komme igjen for å dømme levende og døde", og at kristne tror på "legemets oppstandelse".

De døde hviler altså til Jesus kommer, og det er hele legemet (altså ikke noen sjel) som skal oppstå.

LeD

Lenke til kommentar
LeD: Må si at du vet ganske mye om kristendommen til en ikke-kristen å være :wink:

Jeg synes det er et interessant tema. Mer merkelig er det at ikke alle som kaller seg kristne gidder å sette seg inn i de hellige skriftene.

LeD

Lenke til kommentar
LeD: Må si at du vet ganske mye om kristendommen til en ikke-kristen å være :wink:

Jeg synes det er et interessant tema. Mer merkelig er det at ikke alle som kaller seg kristne gidder å sette seg inn i de hellige skriftene.

LeD

Ja. Men det som er enda mer rart er at folk som er medlemmer av statskirka eller enkelt og greit er døpt tror det gjør dem Kristne... Når mange som kaller seg kristne kun har det forhold til Kristendommen som det å være medlem av statskirka gir, så er det ikke rart at mange som kaller seg kristne ikke kjenner bibelen.

Det er trist da men.

Lenke til kommentar

Ja. Men det som er enda mer rart er at folk som er medlemmer av statskirka eller enkelt og greit er døpt tror det gjør dem Kristne... Når mange som kaller seg kristne kun har det forhold til Kristendommen som det å være medlem av statskirka gir, så er det ikke rart at mange som kaller seg kristne ikke kjenner bibelen.

Det er trist da men.

Ja huff; statskirka og automatisk medlemskap. Får frysninger nedover ryggen bare jeg tenker på hele opplegget.

Tror at det beste hadde vært om man hadde avskaffet hele statskirka. Tror tiden har løpt forbi hele ordningen slik den er i dag. De som er kristne hadde fått et mer bevist forhold til sin tro; og vi andre slapp og bli automatisk innmeld ved vår fødsel.

I tillegg hadde jeg da forhåpentlighvis fått fratrekk på skatten på et par hundre kroner i året.

("Ja, du kan jo drøyma", tenker Valgjerd hvis hun mot formodning leser det siste.)

Lenke til kommentar

Når mange som kaller seg kristne kun har det forhold til Kristendommen som det å være medlem av statskirka gir, så er det ikke rart at mange som kaller seg kristne ikke kjenner bibelen.

Men det er også mange personlige og meget frelste kristne som ikke har lest hele Bibelen.

Tror at det beste hadde vært om man hadde avskaffet hele statskirka. Tror tiden har løpt forbi hele ordningen slik den er i dag.

Det kommer også til å skje. Man arbeider vel med saken, og det tar selvsagt sin tid.

I tillegg hadde jeg da forhåpentlighvis fått fratrekk på skatten på et par hundre kroner i året.

Når statskirken fjernes, vil den norske kirke forhåpentligvis bli "opt-in" - med medlemsavgift. Selvsagt med statsstøtte på linje med andre trossamfunn. (Man kan jo håpe...)

LeD

Lenke til kommentar

Når mange som kaller seg kristne kun har det forhold til Kristendommen som det å være medlem av statskirka gir, så er det ikke rart at mange som kaller seg kristne ikke kjenner bibelen.

Men det er også mange personlige og meget frelste kristne som ikke har lest hele Bibelen.

Jeg må innrømme jeg har kutta ut noen av slektstavlene :oops:

Har du lest dem? Har man god kunnskap i Hebraisk og leser bibelen på Hebraisk kan det visstnok være interessant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...