Dataante Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Har du vert i tvil B|real? Har vert det i 12 av mine 36 år. Har syslet med mye rart før jeg ble en kristen, og mener derfor at jeg har ganske bra grunnlag for å uttale meg i åndelige og verdagslige spørsmål. [ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-31 09:21 ] Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2002 Jomfrufødsel, brennende busker, vinger på ryggen, gå på vannet, og vann til vin. Draugen, nisser, troll, huldra. Fine eventyr og sagn for barn og barnesinn.. [ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-31 12:59 ] Lenke til kommentar
DeMarcos Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hvis Gud eksisterer, og hvis Jesus var Guds sønn, skjønner jeg ikke helt hvorfor det er vanskelig å tro på Jomfrufødsel, brennende busker, vin til vann, osv. Hvis Jesus virkelig er Guds sønn, skulle det være den minste sak å gjøre vann til vin. Og dersom Gud eksisterer, tror jeg ikke en brennende busk er særlig stor utfordring for ham, sammenlignet med å skape jorda. Slik argumentasjon at å gå på vannet ikke går an, blir litt usaklig synes jeg. Spørsmålet her er om Jesus og Gud finnes. Det er det som er det relevante. Om de gjør det, så tror jeg enhver her skjønner at det ikke ville vært noe problem å gjøre vann til vin og få til brennende busker... Quote: Den 2002-05-31 12:44, t-paul skrev:Jomfrufødsel, brennende busker, vinger på ryggen, gå på vannet, og vann til vin.Draugen, nisser, troll, huldra.Fine eventyr og sagn for barn og barnesinn.. Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2002 Hehe, *råflirer*, ja og haren er en drøvtygger i følge bibelen. Kan vi ikke få inn noen muslimer i denne diskusjonen? [ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-31 13:42 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: t-paul skrev (2002-05-31 13:15):Kan vi ikke få inn noen muslimer i denne diskusjonen? Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-27 22:11, Dataante skrev:Når det gjelder Midtøsten-konflikten burde dere gjøre det samme som dere gjør når det skal kjøpes nytt skjermkort eller prosessor, hent informasjon fra flere kilder.Hvis jeg skulle tro på alt som stod i dagspressen ville jeg hatt en helskrudd verdensoppfatning. Og hvor henter du infoen din fra? Skal vedde på det er flere kilder, men at det er kilder som sier det samme. Som f.eks Mossad, CIA og Ariel Sharon's valgprogram.. Det er et faktum at palestina er et okkupert land. Det er et faktum at den eneste situasjonen der folkeretten åpner for væpnet strid er i bekjempelse av en okkupasjonsmakt. Det er et faktum at genevekonvensjonen begrenser midler som kan brukes i bekjempelse. Dette leder til den konklusjon at de eneste som har sitt på det tørre i midtøsten er Arafat sine sikkerhetsstyrker. Og da kan Sharon og Hamaz ta hverandre i rompa så mye de vil, bare de ligger unna sivilbefolkning, noe både selvmordsbombere og IDF har en lei tendens til å skade... Forresten ble jeg født uten barnetro. Jeg er human-etiker og tror på menneskets egen evne til å skille mellom rett og galt. (og før noen sier noe om manglende evne, HVOR **** ER GUD NÅR NOEN TRENGER HAM DA?!?) _________________ The punk lives on! No more T-Bird... knust core, kortslutta mobo, og godt mulig rammen er busta også.. for en dag! Celeron 300 A Intel Se440BX2 MoBo 3x128 Hyundai PC133 RAM ATI Radeon 64 VIVO (overkill for denne maskina) [ Denne Melding var redigert av: FauSt_ på 2002-05-31 16:24 ] Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Faust sa : Og hvor henter du infoen din fra? Skal vedde på det er flere kilder, men at det er kilder som sier det samme. Som f.eks Mossad, CIA og Ariel Sharon's valgprogram.. Det er et faktum at palestina er et okkupert land. Det er et faktum at den eneste situasjonen der folkeretten åpner for væpnet strid er i bekjempelse av en okkupasjonsmakt. Det er et faktum at genevekonvensjonen begrenser midler som kan brukes i bekjempelse. Dette leder til den konklusjon at de eneste som har sitt på det tørre i midtøsten er Arafat sine sikkerhetsstyrker. Og da kan Sharon og Hamaz ta hverandre i rompa så mye de vil, bare de ligger unna sivilbefolkning, noe både selvmordsbombere og IDF har en lei tendens til å skade... Forresten ble jeg født uten barnetro. Jeg er human-etiker og tror på menneskets egen evne til å skille mellom rett og galt. (og før noen sier noe om manglende evne, HVOR **** ER GUD NÅR NOEN TRENGER HAM DA?!?) ______________________________ Du kan jo begynne med å lese historie og sette deg litt inn i tingene. Det kan også være lurt å se på andre nyheter enn NRK som totalt mangler objektivitet. Arafat blir av sine egne folk kaldt "slangen". Palestina er totalt styrt utenfra, av bla,Syria og Jordan. Alle familier som mister ett barn eller familiemedlem i intifadaen, eller i selvmordsaksjoner får ca 10000 USD av Irak. DETTE HANDLER IKKE OM LAND, MEN OM RELEGION. PLO har ennå ikke fjernet posten i sitt charter om en total utryddelse av staten Israel. Og de snakker høyt i verdenspressen om at de ønsker fred om bare Israel gir dem tilbake landet som de erobret i en forsvarskrig mot Syria, Jordan og Egypt. LES HISTORIE!!!! Det er desverre meget synd at palestinerne ikke bruker mere resurser på å utvikle landet og infrastrukturen isteden for å bli fortært av hat. Slik at de med stolthet kan kalle seg selv ett land, og ikke en stat på sosialstønad. Har snakket med flere muslimer fra regionen, og noen av disse lever og jobber i Israel. det siste mange av disse ønsker, er å måtte leve under et muslimsk totalitærstyre. Tror heller ikke du ønsker dette. Her ser vi igjenn "det gode i mennesket" som du så hardnakket hevder finnes. du blir nok klokere med årene. Relegion er bare en god unnskyldning for mange mennesker til å utdøve makt og fremme det som egentlig bor i oss. Jeg hater relegion, men jeg elsker den levende GUD. (forklaring på begrepet "relegion" finner du lenger opp i posten) Jeg fant foressten Gud når jeg trenkte ham som mest. HAR DU SØKT HAM???? Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Dataante skrev: Et annet sted står det:Drukkenskap fører til utskeielser. Måtte sikkert intens forskning og åndelig refleksjon til for å komme frem til denne djerve påstanden.... Lenke til kommentar
www Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Barnetroen ! trenger ikke og tro jeg , I know ! :razz: og vis dere er snille barn så kanskje en gang dere og vet :razz: Hilsen "barnet" _________________ [ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-01 06:29 ] Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Det ble plutselig så stille her. De sitter sikkert hjemme og leser for harde livet? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Eventuelt at de ikke bryr seg. *Er søkende.* Huhei, skal sitere mere TheMatrix her. Tror jeg. Ikke bli sure på meg. (Husker ikke om jeg hadde sitert det før.) Neo finally meets Morpheus face to face, and is confronted with the difficult Truth of his reality. Trinity warns him to be honest. It is the only way to really hear God. Morpheus proceeds to tell Neo what he has been trying to get at in his seeking: “Let me tell you why you’re here. You’re here because you know something. What you know, you can’t explain. But you feel it. You’ve felt it your entire life - that there’s something wrong with the world. You don’t know what it is, but it’s there, like a splinter in your mind, driving you mad. It is this feeling that’s brought you to Me. Do you know what I’m talking about?” (Neo: “The Matrix?”) http://www.fehq.org/public/thematrix.htm Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Nå har jeg ikke finlest hele tråden (doven som jeg er) så det er mulig jeg gjentar en del som tidligere er nevnt. En annen ting er at jeg har glemt noe av min bibellære så enkelte henvisninger er ikke ordrette eller jeg husker ikke helt hvor fra bibelen de er tatt (men jeg har lest den hele, ja faktisk, fra perm til perm ... mange ganger). Jeg har vel aldri hatt noen "barnetro" siden jeg forsto at bibelen er åpen for tolkninger, men enkelte ting stiller jeg spørsmål ved: Hvis Moses ledet over 500000 mennesker ut i ørkenen, hvorfor finner ikke vitenskapen spor etter dem? Så mange mennesker må ha satt spor etter seg(sett dokumentar om dette på Discovery) Da Kain slo Abel ihjel ble han landsforvist og "reiste vekk og giftet seg..." Med hvem? Hvis Adam og Eva var de første menneskene på jorden, og de fikk sønnene Kain og Abel, hvor kommer da de andre fra? Jesus sier (i bergprekenen mener jeg det er); "tred inn i eders lønnkammer og be i ensomhet" Er ikke dette litt selvmotsigende siden alle religioner praktiserer felles bønn? Jehovas Vidner mener (såvidt jeg husker) at de er de "eneste ene" og kan fordømme de vantroe, men bibelen så tydelig sier at; "den som dømmer andre har dømt seg selv" Hvis Maria ble gravid som jomfru (med den hellige ånd) hvorfor ble hun så ikke bortvist av Josef? Enhver mann hvis' kone ble gravid "utenom" ekteskapet ble steinet ihjel (og blir fortsatt i enkelte land) "Da slangen hadde gitt Adam å spise av eplet spurte Herren Eva; hvor er din make? Hvorfor skjuler han seg?" - Hvis Gud vet alt, hvorfor spurte han da? Hvis Gud er allmektig og godheten, hvorfor finnes da så mye dævelskap som det gjør? Hvorfor regnes spiritisme (hvor "ånder" taler gjennom levende mennesker") som "satans verk" sålenge pinsemenigheten gjør det samme (tungetale)? Nå viser jo både vitenskapen og apokryfe skrifter (skrifter skrevet "ved siden av" bibelen) at de fleste av bibelens personer virkelig har eksistert så det kan ikke utelukkes. Men hva de virkelig gjorde, og hvorfor gjenstår å dokumentere. Selv er jeg vel for ateist å regne (Gud bevare ateismen) og er åpen for det meste. Jeg utelukker ikke at Gud og Jesus osv, samt historiene om dem er "sanne" eller ihvertfall tilnærmelsesvis er det, men jeg føler at jeg mangler det lille "ekstra" for å bli helt overbevist. At folk tror er flott, sålenge de praktiserer sin tro på den rette måten. Å drepe i sin tros navn er en feil tro mener nå jeg da. Avslutningsvis en liten vits: To engler gikk frem til Den Hellige Ånd (han var Guds sekretær) og spurte; - "kan ikke vi komme ned en tur til jorden og "ha" oss litt? - Du skjønner, vi har vært her i himmelen i tusenvis av år, og enkelte behov begynner å presse på". - "nei" sa Den Hellige Ånd, - "det går ikke - jeg var bortpå ei dame der nede for over 2000 år siden - og tror dere ikke - de snakker og kriger om det ennå" Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Kebab GUD? Han svarer tross alt på forespørsler. Det er mer enn det alle andre guder gjør til sammen. Har jeg rett? P.S. Kebab GUD: Det var ikke vondt ment D.S. [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-02 02:37 ] Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 02:36, Veslemøy skrev:Kebab GUD? Han svarer tross alt på forespørsler. Det er mer enn det alle andre guder gjør til sammen.Har jeg rett?P.S. Kebab GUD: Det var ikke vondt ment D.S. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-02 02:37 ]</font> Nei. Du tar feil. Det er bare du som ikke har spurt med rett utgangspunkt. Dan Hansen. Skal svare etter beste evne, men har dessverre ikke tid akkurat nå. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: Dan Hansen skrev (2002-06-02 02:04):Selv er jeg vel for ateist å regne (Gud bevare ateismen) og er åpen for det meste. Jeg utelukker ikke at Gud og Jesus osv, samt historiene om dem er "sanne" eller ihvertfall tilnærmelsesvis er det, men jeg føler at jeg mangler det lille "ekstra" for å bli helt overbevist. Sikker på at du er ateist og ikke agnostiker? Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Først vil jeg si at ingen kan svare på alt. Unntatt GUD! Svarer derfor etter beste evne, og håper evnen strekker til.(gjør nok ikke det) Må også benytte anledningen til å beklage skriveleifer: Den 2002-06-02 02:04, Dan Hansen skrev: Jeg har vel aldri hatt noen "barnetro" siden jeg forsto at bibelen er åpen for tolkninger, men enkelte ting stiller jeg spørsmål ved: ---------------------------------------- Det gjør faktisk jeg også, men jeg avskriver det ikke, selv om bildet ikke alltid ser komplett ut. Det var dette med TRO igjenn. ----------------------------------------- Hvis Moses ledet over 500000 mennesker ut i ørkenen, hvorfor finner ikke vitenskapen spor etter dem? Så mange mennesker må ha satt spor etter seg(sett dokumentar om dette på Discovery) ------------------------------------------ Noe av forklaringen på dette må ære at de aldri bygde noe (bodde i telt), bortsett fra gullkalven da. (Har forresten lest det motsatte for lenge siden, men kan bare ikke med min beste vilje huske hvor) ------------------------------------------ Da Kain slo Abel ihjel ble han landsforvist og "reiste vekk og giftet seg..." Med hvem? Hvis Adam og Eva var de første menneskene på jorden, og de fikk sønnene Kain og Abel, hvor kommer da de andre fra? ----------------------------------------------- Dette er en klassiker fra alle som er negative/skeptiske. Hadde for flere år siden en sammtale med en "skriftlærd" om dette og vi fant ikke noe svar. ergo vet jeg ikke.(kanskje tidsperspektivet er en faktor i dette.Det står at mennesket på den tiden ble ca 1000 år gammle) Det bunner igjenn i tro. Jeg velger til enver tid å tro på bibelen slik det står, selv om jeg ikke skjønner det der og da, har jeg erfart at de fleste tingene blir "åpenbart"/forstått ettervert som tiden går. --------------------------------------------- Jesus sier (i bergprekenen mener jeg det er); "tred inn i eders lønnkammer og be i ensomhet" Er ikke dette litt selvmotsigende siden alle religioner praktiserer felles bønn? ----------------------------------------------- Når du skal snakke med en person på tomannshånd om noe privat, hva gjør du da? Går du til byen midt i den travleste tiden og stiller deg opp på torget og begynner samtalen med høy røst slik at alle kan høre deg. Tror ikke det. Dårlig argument. -------------------------------------------- Jehovas Vidner mener (såvidt jeg husker) at de er de "eneste ene" og kan fordømme de vantroe, men bibelen så tydelig sier at; "den som dømmer andre har dømt seg selv" --------------------------------------------- Det første tegnet på en sekt er: VI er de eneste som har skjønt det, alle andre tar feil.(innenfor kristendommen) De tror ganske mye rart, som ikke samsvarer med Bibelen i det hele tatt. Joseph Wilkins,(tror det var navnet) har gitt ut en bok om Jehovas Vitner, han var selv med nesten hele livet. ------------------------------------------------- Hvis Maria ble gravid som jomfru (med den hellige ånd) hvorfor ble hun så ikke bortvist av Josef? Enhver mann hvis' kone ble gravid "utenom" ekteskapet ble steinet ihjel (og blir fortsatt i enkelte land) ------------------------------------------------- Matteus Evangelium 1.18-25 Han (Josef) var trolovet/forlovet med Maria da dette skjedde, Han ville skille seg fra henne i "stillhet" slik at han ikke brakte skam over henne. En Herrens engel viste seg for ham og sa at barnet var unnfanget ved Den Hellige Ånd. Josef gjorde som han var befalt og førte sin hustru hjem til seg. (forkortet versjon). Josef valgte å gifte seg med henne og beskyttet hennes liv med denne handlingen. --------------------------------------------- "Da slangen hadde gitt Adam å spise av eplet spurte Herren Eva; hvor er din make? Hvorfor skjuler han seg?" - Hvis Gud vet alt, hvorfor spurte han da? --------------------------------------------- Om du har et barn, vet du veldig mye om dette barnet og om hva det gjør. Riktig? Men du har fortsatt en dialog om det meste. Gud visste at han skjulte seg, han var ikke bare på andre siden av hagen. ---------------------------------------------- Hvis Gud er allmektig og godheten, hvorfor finnes da så mye dævelskap som det gjør? ---------------------------------------------- Gud holder sine egne lover/forordninger til punkt og prikke. Han har gitt jorden til oss. Det er derfor vi kristne må be ham om ting, hvis det ikke var slik ville vi levd under et diktatur. Det er ingen kjærlighet/omtanke i totalitære styrer. Vi mennesker ga i syndefallet den autoriteten som Gud hadde gitt oss, over til satan ved at vi underla oss hans autoritet isteden for Guds. Gud ønsker alltid det beste for sine barn. "Om dere som er onde gir deres barn gode gaver, hvor meget mere skal da ikke jeg som er god, gi dere gaver dere ikke har vett til å be om". (hukommelse?)(dette er herlighets teologi i ytterste konsekvens.Halleluja) ---------------------------------------------- Hvorfor regnes spiritisme (hvor "ånder" taler gjennom levende mennesker") som "satans verk" sålenge pinsemenigheten gjør det samme (tungetale)? ------------------------------------------------ Hvis du hadde opplevd en person som er "besatt" eller gått litt ut på landsbygda i feks, India (Hinduismen har ca 3 000 000 guder) og opplevd deres tungetale, hadde du uten tvil skjønt forskjellen. 1 Korinterbrev 2.13-14. 13. Og dette forkynner vi ,ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss, men med ord vi har lært av Ånden. Vi tolker andelige ting med åndelige ord. 14. Men ett sjelelig menneske* tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis. *Ikke har Den hellige Ånd. (Skulle gjerne skrevet mer,men må sjøsette båten til svigers.) Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: Den 2002-05-31 13:15, t-paul skrev:Hehe, *råflirer*, ja og haren er en drøvtygger i følge bibelen Hvis du er så opptatt av denne haren kan du jo motbevise påstanden! [ Denne Melding var redigert av: dataante på 2002-06-03 23:10 ] Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Her har du folk som har testa haren :smile: http://www.herregud.com/visnyhet.asp?id=130 Denne er jo ganske grei også :smile: History Speeder - Kr. 399,- http://www.herregud.com/vis_side.asp?url=t...mpelplassen.htm Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Takk for at du er så seriøs! Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 4. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2002 Litt for mange selvmotsigelser http://www.infidels.org/library/modern/don...sistencies.html [ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-06-04 22:03 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå