Gå til innhold

Når mistet du barnetroen din?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote B|Real:

> Det jeg tror det er, er en en trang til å tro på at vi ikke mennesker er alene her på jorda, og at de andre som ev. er her er overlegen målt med oss selv <

Hmm - så liten man til tider kjenner seg ( til enhver tid ytterst på livets egg ) i forhold til naturens blinde krefter , gir rom for fantasi ang. nåtid/ begynnelse/ slutt/ evt. liv etter døden.

> Det er en menneskelig rett å drømme om forskjellige ting og tang. <

Morsomt at vi oppfatter som sikkert at 'andre = lavere livsformer = uten refleksjon ang. disse ting'.

Man kan si: ' tror du virkelig blæretang og knott mumler besvergelser i egne katedraler' ?

Trolig er dedikasjon en lytebefengt tilstand... såvidt jeg husker, trodde vikingene at himmelen var et teppe, og stjernene rifter som viste lyset fra Valhall og de evige festlighetene der oppe.

Selv om de kunne se mastene fra skip i horisonten nærme seg og tilslutt vise hele skipet, trodde de likevel at jorda var flat, og rant evinnelig over bredden til undergang. Forutsetningen er viktig.

Lenke til kommentar

Fanatikere, uansett type, er alltid farlige.

Misliker sånne.

Og når det gjelder generelle kristne jeg har møtt, sett, hørt om, osv... Så har de aller fleste vært mennesker som jeg har sett på som usympatiske, på forskjellige nivåer. Liksom, så pene og pyntelige og jeg-er-bedre-enn-deg-aktige... Burde være flere kristne gothere og sånt. Litt variasjon. Skader ikke.

Mine beste venner er forresten satanister. Passer bedre sammen med de... Selv om jeg tror på Jesus. (Ganske latterlig å regne år etter han, om han ikke har levd.)

Lenke til kommentar

Quote:

Mine beste venner er forresten satanister. Passer bedre sammen med de... Selv om jeg tror på Jesus. (Ganske latterlig å regne år etter han, om han ikke har levd.)

Jeg tviler sterkt på at de kaller seg selv satanister gitt. Hvis de gjør det, så mener de noe helt annet med ordet enn hva som er den almennlige oppfatningen av det.

Jeg er selv en motstander av organisert religion (bortsett fra buddisme, ser ikke noe vondt i dem), men ville ikke drømt om å kalle meg en satanist.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg tviler sterkt på at de kaller seg selv satanister gitt. Hvis de gjør det, så mener de noe helt annet med ordet enn hva som er den almennlige oppfatningen av det.

Jeg er selv en motstander av organisert religion (bortsett fra buddisme, ser ikke noe vondt i dem), men ville ikke drømt om å kalle meg en satanist.

De kaller seg satanister. Ikke jeg som kaller dem.

Sådetsåh.

Er ikke med på noen organiserte aktiviteter generelt, og væffal ikke religion.

Ser forresten heller ikke noe galt i buddhister. Fredelige folk.

Quote:

Neo finally meets Morpheus face to face, and is confronted with the difficult Truth of his reality. Trinity warns him to be honest. It is the only way to really hear God. Morpheus proceeds to tell Neo what he has been trying to get at in his seeking: “Let me tell you why you’re here. You’re here because you know something. What you know, you can’t explain. But you feel it. You’ve felt it your entire life - that there’s something wrong with the world. You don’t know what it is, but it’s there, like a splinter in your mind, driving you mad. It is this feeling that’s brought you to Me. Do you know what I’m talking about?” (Neo: “The Matrix?”)

Lenke til kommentar

Jeg håper for deres skyld at de ikke sprader rundt i liksminke og velter gravstøtter og drikker blod...det er bare tragisk og bidrar sannsynligvis til at ingen tør å sitte vedsiden av meg på bussen når jeg har på meg en Emperor-tskjorte :wink:

Det finnes en annen mye brukt definisjon av "satanist" som går i retningen av "motstander" - kanskje det er det de mener.

Cheers,

KC

Lenke til kommentar

De er ikke så ekstreme.

De går kledd i svart, da. Og kan finne å si til JehovasVitne-fyren utenfor Prix at "Satan er Herren!"... Og han ene mumler stadig en og annen besvergelse, sånn at vi andre bare såvidt hører'n... Han er troende. Altså, han tror på Gud og Satan. Men men.

De andre er kanskje mer motstandere.

Jeg går forsåvidt kledt i svart, og hører på musikk som ville fått de fleste kristne til å vrenge magan & sette fyr på meg, men...

Lenke til kommentar

B|Real.

En av de største problemene vi har, er faktisk at så snart noe blir litt enkelt/lettvint lettforståelig har vi store problemer med å tro det.

Spessielt når det kommer til tro lager vi noen voldsomme systemer som skal gjøre oss mere hellige og "bedre" for Gud.

All "religion" strider mot Guds opprinnelige tanke,

fordi ikke noe "system" kan frelse i Bibelsk forstand.

Kjetil Lura.

Dette er en liten del av historien, for å få ett helhetlig bilde burde du lese hele Josvas Bok pluss siste del av 5 Mosebok.

På biblioteket har de bibelordbøker og studiebibler med hennvisninger og forklaringer til hvert skriftsted.

Finnes sikkert nettutgaver også, men vet ikke hvor disse kan lastes ned.

Olsen.

Det er korrekt at bibelen fordømmer homofili.

Hva er galt med homofili?

Det er ikke naturlig, hadde det hvert det ville vi hatt to kjønnsorganer.

Hvorfor er det så stort fokus på homofili som synd?

Forklaringen ligger i at vi alle kan danne oss ett indre bilde av hva de driver med i sengehalmen.

Derfor blir dette så galt. Rent menneskelig sett.

Synd= Å bomme på målet.

Bibelen nevner en rekke synder men for Gud er synd bare synd. det finnes ingen gradering, bortsett fra å spotte Guds Ånd, denne synd er til "døden".(husker ikke bibelverset)

Det står ikke i Bibelen at du synder om du drikker alkohol.

Det står derimot en annbefaling. Drikk dere ikke drukne av vin. men bli heller fylt av Ånden.

Et annet sted står det:Drukkenskap fører til utskeielser.

Ett siste tips. Les det du forsøker å si isteden for å bruke synsing og hukommelsen.

the_ruthless sa:

Og husk; Det meste i Bibelen må TOLKES, altså tenkes & filosoferes over, osv...

Jeg er helt uenig i at det må TOLKES.

Det er pga tolkning at vi har så mange menigheter som krangler, og mennesker som driver å fordømmer hverandre.

Hvis alle kunne lese det slik som det står, og ikke legge sin egen mening i "det" spessielle bibelverset,

for å få det til å passe deres situasjon. hadde vi sluppet masse tullinger som tror de "har" svaret.

Kan godt tenne fyr på deg jeg. hehehehe.

Jesus fordømte ingen andre enn de religiøse fariseerne.

Og de har vi jammen nok av ennå.

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-30 10:49 ]

Lenke til kommentar

min barnetro forsvant for lenge siden. men det er alltid noe jeg har lurt på i bibelen.

vi "kristne" mener vi er guds folk.. mange iallefall.

jeg bare lurer på om hvor dumme folk egentlig er som tilber en religion som sier at de ikke er gudt utvalgte.

det står svart på hvitt at jødene er guds utvalgte folk.

nei jeg kommer aldri til å forstå meg på religion. men det virker som om dette er bare en raske kopiering =?

Lenke til kommentar

Nei, for all del. Ikke tolk. Ikke prøv å forstå hva som MENES med det som står der. Ikke tenk, ikke noe. Bare flyt med strømmen. For det vil jo nok HELT sikkert gjøre alt bedre.

(Jeg er imot å flyte med strømmen, generelt.)

Don't conform to a meaningless standard!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 13:13, the_ruthless skrev:

Nei, for all del. Ikke tolk. Ikke prøv å forstå hva som MENES med det som står der. Ikke tenk, ikke noe. Bare flyt med strømmen. For det vil jo nok HELT sikkert gjøre alt bedre.

(Jeg er imot å flyte med strømmen, generelt.)

Hehe, "think different"..

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-30 13:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på Gud eller egentlig noen annen religion for så vidt.

Jeg synes det er helt merkelig å høre på folk som er sånn hyperkristne. De høres helt hjernevaska ut, og jeg synes rett og slett synd på dem.

Religion tror jeg var noe som var nødvendig før, når man ikke visste noe om livet utenfor sitt område på jordkloden.

Nå vet man såpass mye om livets opprinnelse og slikt at jeg synes det er rart at noen fortsatt tviholder på det fortsatt. Les "Artenes Opprinnelse" av Charles Darwin. Ikke en dum bok...

Lenke til kommentar

Tingen er at all religion bunner i menneskets trang til alltid å måtte forklare det som skjer i sine omgivelser.

Fant man ikke en logisk grunn, tok man for gitt at den ikke - logiske måtte være sann.

Her kom gud(ene) inn.

Man fant på gud(er) som en forklaring på det uforklarlige...

Sett utifra et matematisk perspektiv, kan dette føre til mange artige konklusjoner på ting som skjer her i verden.

Men tatt dette i betraktning så kan jo også mitt utsagn om menneskers trang til viten og minste motstands vei være et paradoks, i og med at også dette er en nokså enkel framstilling av saken.

Personlig føler jeg sterk trang til å ha alle teorier som blir framlagt bevist viteskapelig, but hey, that's me...

Lenke til kommentar

Er det noe i Bibelen som kan og bør tolkes, så er det Johannes' Åpenbaring.

Hvem kan se seg for at det en dag vil dukke opp bl.a svære beist med flere hoder, en svær drage, gresshopper med løvehoder og ikke minst "The Four Horsemen"?

Mange dypt troende kristne ser jo for seg at det vil komme noe ala 3. verdenskrig som vil utrydde en stor del av jordens befolkning (bortsett fra de rettroende), at Dommedagen vil komme osv.

Kom gjerne med egne tanker og tolkninger om Åpenbaringen...

Lenke til kommentar

Har jeg så langt snakket på en slik måte at jeg oppfattes som en som flyter med strømmen? eller ikke tenker selv?

Jeg har gjenntatte ganger i denne posten oppfordret til å søke selv og ikke gå med strømmen.

Hvordan tror dere tragedien i Joneswille på 70 tallet kunne skje. 9xx mennesker tok selvmord fordi de ikke tenkte selv, men fulgte sin selvutnevte messias som om han var gud.

Fanatisme er aldri en bra ting uansett hvilken relegion det gjelder.

Det er vel heller dere som følger strømmen og ikke tør å være annerledes og ser ned på annerledes tenkere. Noe jeg i aller høyeste grad synes dere demonstrerer gjennom uttalelsene over.

Det er tydeligvis svært få av dere som er innteresert i å finne ut av ting selv, så lenge man har det komfortabelt med å mene som alle andre.

Det er litt farlig å trekke konklusjoner ut fra delvis innformasjon.

Åpenbaringen er en bok jeg ikke har fordypet meg i fordi, jeg ikke annser den for å være relevant når det gjelder mitt liv nå.

Det jeg refererte til er den generelle bibelforståelsen.

Åpenbaringen må sees i et perspektiv av at det finnes en åndelig dimensjon, og kan på ingen måte forstås uten dette fortegnet.

Så når det kommer til Åpendaringen er det nesten umulig å ikke tolke/legge til sin egen mening.

(var kanskje litt bastant i min påstand der. delvis enig med ruthles)

Men hadde kristne generelt levd etter de prinsippene som er framhevet gjennom hele Bibelen,

uten fortolkning, hadde det kanskje ikke hvert så mye elendighet i denne hverden.

Men jeg håper at det går ann å bevare ett vist saklighetsniva etter denne posten.

Er ikke interesert i å forklare delvise oppfattniner uten ett hvist faktanivå.

Liker også faglig/vitenskapelig faktainnfo som helst bør bevises, men dette gjelder ikke alle områder i livet.

Dette er ett prinsipp som ikke går å overføre til feks psykologien, fullt ut

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-30 17:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 20:06, B|Real skrev:

Dataante
;er du kristen?

Virker i allefall det...

Er de noe galt i å være kristen ,er ikke selv peronlig kristen men er opp vokst i en kristen familie,og de er glimrene slipper alle fullefestene og all den kranglingen som oppstår når begge foreldrene er dritas.

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...