Gå til innhold

Når mistet du barnetroen din?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-28 14:50, Dataante skrev:

EvilEddie:

Tror du ser litt for mange filmer?

Der er jeg ikke enig. Du påstår at du respekterer det andre tror, men hva er dette da..?

Jeg har hatt denne oppfatningen lenge før Stargate kom ut..! Brukte bare SG som eksempel slik at folk kan referere til det jeg mener.

Ta et søk på internett angående dette emnet, og jeg kan love deg at du vil finne mye interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

olsen hvor i bibelen står d du sier kapittel/vers

EKS fra bibelen:

Moses (eller hvem det nå var) og folket hans levde i en tørr ørken. Like over åsen var det en frodig dal. En dag gikk moses opp på en fjelltopp og fikk beskjed fra gud om at dalen var deres, det var bare å gå inn og ta den. Så moses og folket hans tok med seg øks og sverd, slaktet ned det folket som bodde i dalen og overtok den. Etterpå så takket de gud for at de fikk dalen.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-21 16:47, B|Real skrev:

Er en en ikke-troer-på-jesus-og-alt-som-har-med-religion dude.

Men kunne vert artig å lese bibelen, bare for å vite hva den driten egentlig består av.

prøv du er go om du forstår den,er veldig vaskelig å forstå den

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Kjetil Lura skrev (2002-05-28 15:26):

olsen hvor i bibelen står d du sier kapittel/vers

EKS fra bibelen:

Moses (eller hvem det nå var) og folket hans levde i en tørr ørken. Like over åsen var det en frodig dal. En dag gikk moses opp på en fjelltopp og fikk beskjed fra gud om at dalen var deres, det var bare å gå inn og ta den. Så moses og folket hans tok med seg øks og sverd, slaktet ned det folket som bodde i dalen og overtok den. Etterpå så takket de gud for at de fikk dalen.

Kjetil

Onkelen min som sa det. det er ikke ordrett, men omtrent slik sa han. Jeg kan selvsagt spørre ham, eller du kan lese bibelen og finne det ut selv. :wink:

Lenke til kommentar

EvilEddie, du så det sikkert ikke, men det var spørsmålstegn bak min "påstand".

Er foresten glad i å sitte med huet i boksen selv.

Dette emnet med ufo og lignende har jeg dessverre ikke evnen eller hjernekapasitet til å forstå.

Jeg fornekter det heller ikke. det er for mange som har hatt opplevelser på dette feltet til at jeg skal sette meg over deres oppfatning.

En annen ting er at man skal være forsiktig med å ta all info som finnes på nettet for god fisk.

Envær jornalist som fordyper seg i ett felt går først

til biblioteket og danner seg ett grunnlag og en generell forståelse av emnet personen skal forske i.

Deretter går han på nettet for å skaffe supplerende info. Hvorfor ikke gå på nettet først? det er jo så mye lettere.

Fordi han trenger ett grunnlag for å sile ut all feilinformasjon.

Har du prøvd å søke etter kristne sider foresten?

du vil bli overasket over hvor mange det er.

Vil du ha faktainfo innen ett hvert emne, går du til steder som Britanica Enclopedia (som du dessverre må betale for)

Lenke til kommentar

Kjetil.

Fortellingen om Moses begynner i 1 Mosebok og slutter i 5 Mosebok.

Det er ganske dypt stoff som er nesten umulig å forstå uten en viss kunnskap om hvordan levesett og talemåte var på den tiden.

Hvis du har interesse av å lese i bibelen burde du kanskje begynne i Det Nye Testamente.

Johannes evangelium er lettest å forstå.

Lenke til kommentar

Quote:

Kjetil Lura skrev (2002-05-28 23:09):

olsen er du klar over hvor mangen sider d er i bibelen,d er 1290 sider,du ville brukt mange år på lese den+ noen år for å forstå den

Kjetil

Mulig det, jeg skal lese den da. For å se hvilke syke ting jeg kan tyde ut av den :wink:

Flott literatur sikkert.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke oppfatter meg som noen troende, er jeg likevel imponert over den innsatsen som har stått bak bøker som Bibelen (og Koranen, for den saks skyld)

Tenk på alt det arbeidet som måtte til for å samle sammen all den informasjonen disse to bøkene består av..! Før Gutenberg kom med sin oppfinnelse, ble Bibelen håndskrevet av munker, noe som gjerne kunne ta flere år...

Jeg har selv lest Bibelen, og selv om det er mye der jeg finner håpløst gammeldags, er det mye bra der også, selv for ikke-troende.

Lenke til kommentar

Tror ikke olsen finner så mange "syke" ting i bibelen.

Det er en utrolig rik bok som er ca 6000 år gammel.

Noe som kanskje må tas til ettertanke når det gjelder forståelsen av hvordan ting er skrevet.

At den er gammeldags er jeg ikke enig i, selv om mange av "bildene" som er brukt ikke kan overføres direkte til vår tid.

Mennesket har økt sitt kunnskapsnivå,men er grunnleggende det samme som for 6000 år siden.

Det står feks:Det er lettere for en kamel å komme gjennom ett nåløye, enn for en rik å komme inn i Guds rike.

Dette kan forvirre hvem som helst hvis du ikke vet følgende.

Nåløye er en liten port i bymuren, kamelen må ned på kne for å kunne komme igjennom. det må også den rike for å komme inn i Guds rike.

Hvis du leser 3 kapitler om dagen, har du lest den på 1 år.

Tabben mange gjør er at de begynner på begynnelsen av boka.Det vil jeg fraråde, da du går lei før du kommer gjennom Mosebøkene.

Koranen har jeg bare lest utdrag av, denne er ca 1400 år gammel.

Olsen refererte til Moses som den som gikk inn å "slakta" ned folket.

Det var Josva.

Første bok etter Mosebøkene.

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-29 10:22 ]

Lenke til kommentar

Historien om Onan er for barnemat å regne mot det som skjer idag. Men, har du lest hele historien.

Kjerts, har du en seriøs interesse for å finne ut av dette, finner du svaret.

Sier det igjenn: den som leter, han finner

Lenke til kommentar

Fant en kristen tolkning av The Matrix... Noe av det beste jeg har lest. http://www.fehq.org/public/thematrix.htm Les den.

Falt fra barnetrua, men er litt tilbake. Har begynt å lese i den boka...

Når man leser Bibelen, ta hensyn til tida det er fra. Tenk ut i fra rene samfunns-hensynsmessige grunner&muligheter, når dere tolker først...

Liksom, [hentet fra Koranen eller.no] "Man skal ikke spise svinekjøtt."

Hvorfor? Jo, fordi det, uten rett tilberedning, kan oppstå bakterier som kan gi alvorlige sykdommer.

(Om jeg husker rett.)

Dere fatter skissa. Endel av det som står i Bibelen kan være smart og fornuftig, for menneskers eget beste. Ikke bare fordi Gud vil det.

Jeg misliker forresten kirker og menigheter (generelt) veldig sterkt.

“This is your last chance, Neo,” warns Morpheus. “After this, there is no turning back. You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit-hole goes.” Neo takes the red pill and begins the process of Awakening.

http://www.minipuz.tk

Mvh,

Tore Jakob Haugen

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-05-29 13:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-29 13:07, the_ruthless skrev:

Fant en kristen tolkning av The Matrix... Noe av det beste jeg har lest.
Les den.

ja, jeg har også hørt en kristen tolkning av The Matrix, som jeg ikke hadde tenkt over før jeg hørte om det. det er veldig mange likhetstrekk fra kristendomen i filmen, men de som ikke liker det kan tolke det på sin egen måte.

det er egentlig ganske logisk, når man tenker på hvor kristne de er i USA.

Lenke til kommentar

Quote:

kjerts skrev (2002-05-29 11:52):

er det mulig å ha litt respekt for andres tro/meninger? be real, man..

Sier bare mine meninger, har respekt for at folk tror det er noe oppe der som har en høyere makt og det som den pakka bringer med seg.

Quote:

Selv er jeg oppvokst med kristendom, men har i senere tid (ca. ungdomsskolen) mista litt trua. det er liksom så mye rart som jeg ikke tror på.

Har oxo den oppveksten.

Quote:

En ting til er hvor mange som tror på noe helt annet, som i østen. det er utrolig mange fler som har andre religioner enn "oss", å hva har de grunnlaget fra? er det også bare "tull"?

Det jeg tror det er, er en en trang til å tro på at vi ikke mennesker er alene her på jorda, og at de andre som ev. er her er overlegen målt med oss selv. Det er en menneskelig rett å drømme om forskjellige ting og tang.

Hadde vi ikke gjort det så hadde vi stått på bar bakke med ei klubbe i handen eller en banan og vert aper alle sammen.

Hadde vi ikke hatt oppfinsomhet så hadde vi ikke vert der vi er i dag.

Og at vi tror på "gud", nei.

At mennesker tror på guder er en måte å bortforklare det vi ikke viste. For eksempek at når den norrønne guden TOR slo med hammeren så ble det lyn på himmelen og vognen hans lagde tordenet. Senere så vet vi jo at slik er det ikke, og det er "naturlige" årsaker til lyn og torden og andre slike naturfenomen.

At det finns en "gud" er vel en måte å legge bort de viktigste spørsmålene som hvorfor lever jeg og hvor drar jeg når jeg dør og så videre. Vi plasserer det bare til "Gud" og ferdig med det. Så lettvint kan det gjøres, vi lar "Gud" bestemme hvor vi skal dra til paradis eller helvette.

Man legger de vanskelige problemene over på noe annet og skylder på "Gud".

Kom til å tenke på at når jeg i vertfall tenker på den norønne mytologien så syns jeg det er dumt at de i det heletatt kunne tenke slik. Hva kommer folk til å tenke om den religionen vi har i dag for exempel?

At vi var enda mer idiotisk en våre forgjengere?

Hvis noen mener at det er en "Gud" der oppe så versjegod.

Skal ikke nekte dem å tro på hvem de vil, om det så er en PC'skjerm eller en papir-ark, for jeg skal ikke hindre dere.

Puh...blei vist langt dette :grin:

Lenke til kommentar

Dataante er dette olsen mente ref fra bibelen,Josvas bok 6 kapitel :jeriko holder sine porter lukket av frykt for israel;på herrens befaling lar josva syv prester blåse i basuner og gå med arken og alt krigsfolket omkring byen i syv dager,1-14. den syvende dag går de syv ganger omkring byen; da styrter murene ned,byen inntas,og alt levende der slåes ihjel undtagen rahab og hennes slekt,15-23 byen brennes,og josva lyser forbannelse over den som vil bygge den op igjen,24-27

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Dataante skrev (2002-05-29 10:17):

Tror ikke olsen finner så mange "syke" ting i bibelen.

Det jeg mente var at man sikkert kan "lese ut av bibelen" at det ikke er lov å være homo, ikke lov å drikke alkohol etc. Jeg sa aldri at det står syke ting ordrett. Helt sikkert flott literatur, men man kan jo ikke basere sine verdier ut av en bok. man kan heller ikke si at man eier det landstykke "fordi det står i bibelen". Det er det samme som om vi nordmenn skulle sagt at vi eier Amerika fordi vikingene oppdaget det. (Selv om det egentlig er indianerene.)

Quote:

Olsen refererte til Moses som den som gikk inn å "slakta" ned folket.

Det var Josva.

Første bok etter Mosebøkene.

Beklager med den der. husket ikke hva onkelen min sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...