Gå til innhold

Når mistet du barnetroen din?

Anbefalte innlegg

Det er slike ting som gjør at jeg mener man må tolke Bibelen. Man må lese den litt ut i fra tida den er skrevet i. Å plukke ut sitater for deretter å si at Bibelen bare er tull - det blir feil.  

Hvorfor skal det være feil? Er man kristen så bekjenner man seg til at det som står i bibelen er den korrekte levevei. Ergo så skal du fordømme homofile, de som tar selvmord osv.

Bibelen er ikke alfa og omega.

For den kristne tro så er bibelen alfa og omega

Man blir ikke kristen av å lese Bibelen..!

Helt korrekt. Man må bekjenne seg det som står skrevet i den.

Ikke heng dere opp i bagateller - finn den røde tråden, finn meningen bak!

Meningen er krystallklar den. Står skrevet svart på hvitt hva som er meningen med den boka.

Bekjenn deg til den sanne Gud eller kom til Lucifers "paradis" (ordet hælv*te kunne ikke skrives, pga den latterlige sensuren).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orker ikke kommentere alt, men litt.. :)

Så alle kristne må fordømme homofile? Haha, du har tydeligvis bestemt deg.. Greit nok, KRF er vel litt sånn anti-homofile, men generelt i vårt kristne samfunn så blir jo homofile godtatt nå mer enn noen gang. Homofile folk som jobber i kirken osv. Så ikke kom med den at man må fordømme homofile dersom man er kristen. Hva mener dere andre da? LeD?

For meg er i alle fall ikke Bibelen alfa og omega. Som sagt så er den skrevet av mennesker og ikke Gud. Ja, den danner grunnlaget for kristen tro, men alt i den boka er ikke like aktuelt (f.eks. omskjæring) Derfor er det IKKE alfa og omega for meg. Men dette er jo mitt syn da. Kan godt være mange kristne følger vært eneste ord i den boka, men jeg tviler egentlig på det..

Lenke til kommentar
Det er homofili, ikke homofile man skal fordømme. Tror jeg iallefall ...

en smule inkonsekvent er det ikke.....og en meget overmenneske-syn på de homofile/lesbiske.

Man godtar alltså at mennesker er homofile. Men at de praktiserer det....uffameg.

Lenke til kommentar

Jeg tolket det mer som at homofili generelt ikke er bra. Gud skapte jo menn og kvinner til å være sammen. Noe annet vil jo være "galt".

Men når noen da har en annerledes legning, så kan man jo ikke fordømme dem. Vi gjør i hvert fall ikke det i dag. Faktisk er det jo "in" å være homo.

Uavhengig av hva som måtte stå i Bibelen, så hadde jeg jo helst sett at alle var heterofile. Jeg kommer fortsatt til å rynke øyenbrynene når jeg ser to menn kysse (kvinnfolk går greit :D ) men jeg fordømmer ikke homofile. Det er jo som oftest noe de ikke kan motvirke. Det er en legning!?

Men så er det jo atter andre igjen.. fundamentalister og jeg vet ikke hva, som ser litt strengere på saken.. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg tolket det mer som at homofili generelt ikke er bra. Gud skapte jo menn og kvinner til å være sammen. Noe annet vil jo være "galt".

Homofili har eksistert like lenge som hetrofili. Hva er da galt med den ene?

Men når noen da har en annerledes legning, så kan man jo ikke fordømme dem. Vi gjør i hvert fall ikke det i dag. Faktisk er det jo "in" å være homo.

Lest for mye vg igjen nå?

Uavhengig av hva som måtte stå i Bibelen, så hadde jeg jo helst sett at alle var heterofile. Jeg kommer fortsatt til å rynke øyenbrynene når jeg ser to menn kysse (kvinnfolk går greit :D )

Hykler også?

Men jeg er enig, to damer som kliner er snacksy det så lenge jeg ligger i midten.

men jeg fordømmer ikke homofile. Det er jo som oftest noe de ikke kan motvirke. Det er en legning!?

Korrekt.

Men så er det jo atter andre igjen.. fundamentalister og jeg vet ikke hva, som ser litt strengere på saken.. :roll:

Og som gjerne vil lage et nytt Gausta.

Lenke til kommentar
Så ikke kom med den at man må fordømme homofile dersom man er kristen. Hva mener dere andre da? LeD?

Det kommer tydelig til uttrykk i de gamle testamentet hva Gud mener om homofili. I det nye testamentet bekrefter Jesus at "ikke en tøddel i loven skal oppheves", og Paulus sitt synspunkt på homofili kan ikke tolkes feil.

Det er ikke homofile som skal fordømmes, men homofili. Det må være vanskelig for kristne å godta at homofili skal være en medfødt egenskap. Gud skapte selvsagt ikke homofile mennesker. Homofili må altså være en slags sykdom. Dersom man tror litt sterkere på Jesus og ber litt mer, kan han kanskje fjerne de syndige tankene og helbrede homofile? (Vi vet at kristne homofile har tatt livet av seg da dette ikke fungerte.)

Man kan selvsagt se bort i fra de Bibelversene man ikke liker og ansette homofile prester. Men når en dogmatisk religion, basert på en hellig bok, "tolkes" så langt, blir det plutselig ikke så mye igjen av den. Dette med homofili er selvsagt ikke det sentrale budskapet i Bibelen, men når Gud en gang har tatt seg bryet med å fortelle hva han synes om homofili, må vi nesten respektere det.

LeD

Lenke til kommentar
Så ikke kom med den at man må fordømme homofile dersom man er kristen. Hva mener dere andre da? LeD?

Det kommer tydelig til uttrykk i de gamle testamentet hva Gud mener om homofili. I det nye testamentet bekrefter Jesus at "ikke en tøddel i loven skal oppheves", og Paulus sitt synspunkt på homofili kan ikke tolkes feil.

Det er ikke homofile som skal fordømmes, men homofili. Det må være vanskelig for kristne å godta at homofili skal være en medfødt egenskap. Gud skapte selvsagt ikke homofile mennesker. Homofili må altså være en slags sykdom. Dersom man tror litt sterkere på Jesus og ber litt mer, kan han kanskje fjerne de syndige tankene og helbrede homofile? (Vi vet at kristne homofile har tatt livet av seg da dette ikke fungerte.)

Man kan selvsagt se bort i fra de Bibelversene man ikke liker og ansette homofile prester. Men når en dogmatisk religion, basert på en hellig bok, "tolkes" så langt, blir det plutselig ikke så mye igjen av den. Dette med homofili er selvsagt ikke det sentrale budskapet i Bibelen, men når Gud en gang har tatt seg bryet med å fortelle hva han synes om homofili, må vi nesten respektere det.

LeD

Jeg mener at homofili er synd, men jeg har ingenting imot det. Mange lurer sikkert på hvordan vi kristne "takler" homofile personer, men det er ingen sak.

Som sagt, så mener jeg at homofili, er en synd. Du, LeD, sa at homofili var en slags sykdom. Da kan jeg si at når du baksnakker en kamerat, så er det en meget alvorlig sykdom. Faktisk, så er det en dødelig sykdom. Men heldigvis - så døde Jesus på korset for oss, så du slipper å bli dømt til døden. Jesus døde også for å lege homofiles "sykdom".

Jesus elsker alle - også de homofile, ja til og med deg, LeD.

Lenke til kommentar

Du, LeD, sa at homofili var en slags sykdom.  

Jeg mener ikke at homofili er en sykdom; det var et forsøk på å se homofili fra et kristent synspunkt. Du aksepterer vel ikke at homofili er en medfødt og naturlig egenskap? Gud skapte vel ikke homofile mennesker?

Men hvis homofili bare er syndige tanker som kommer fra Satan, burde vel bønn kunne fjerne dem? Det har jo vist seg å fungere svært dårlig -- gjerne med tragisk utfall for de kristne homofile som ikke klarte å tro sterkt nok.

Dersom homofili er en medfødt tilstand som man ikke kan helbrede, er det ikke ganske dårlig gjort av Gud å la noen mennesker bli født med en slik trang til å begå synd? For selv om Jesus elsker homfile, kan det kanskje være litt vanskeligere for homofile å elske Jesus.

Da kan jeg si at når du baksnakker en kamerat, så er det en meget alvorlig sykdom.  

Joda. Men jeg er ikke født med en uhelbredelig feil/funksjon i hjernen som gjør at jeg føler en større trang til å baksnakke enn deg. Å la være å stjele, lyve og drepe kan de fleste klare, men å la være å leve ut sine naturlige seksuelle lyster er litt verre.

LeD

Lenke til kommentar

Det er mye som ikke fungerer, når man blander fantasi med virkelighet ;)

.......Og kirken fortsetter og undertrykke mennesker..... i år 2002.....

LA HOMSER FÅ VÆRE I FRED! Om dere kristene mener det er syndig og sånn..... let GOOO!!! Da får di vell straff i he****... lite sansynelig men... etter deres tro så blir di jo straffet, bah...

Hva med loven; du skal gjøre mot andre som du vill at andre skal gjøre mot deg.... ER DET BUDSKAPET HELT GLEMT ELLER?????

Lenke til kommentar

Mange tror at når jeg er kristen, så betyr det at jeg er imot homofile.

Jeg har ingenting imot homofile, og det tror jeg det er få kristne som har. For homofile er det helt sikkert like naturlig å springe etter sitt eget kjønn som det er for meg å springe etter jenter, og det må de vel få lov til?[/b]

Lenke til kommentar
For homofile er det helt sikkert like naturlig å springe etter sitt eget kjønn som det er for meg å springe etter jenter, og det må de vel få lov til?

Men å "springe etter gutter" er synd. Hvorfor har Gud skapt noen mennesker som har en naturlig trang til å begå slik synd?

Jesus kan tilgi våre synder, men det betyr ikke at man kan synde så mye man vil. De homofile må gå til Jesus og be om tilgivelse, og så gå bort og ikke synde mer.

Tenk om du måtte slutte å "springe etter jenter" for at Jesus skulle bli glad? Og be hver kveld om at Gud måtte gjøre sånn at du fikk lyst på gutter i stedet?

Jeg forstår at du ikke har noe imot homofile personer. Jeg har ikke noe imot kristne mennesker heller. Det er henholdsvis homofili og kristendom vi har problemer med.

LeD

Lenke til kommentar
Når vi først har denne debatten om homofili, så hadde det vært interessant om noen kunne henvise til de aktuelle versene i Bibelen.

Bibelen er ganske klar på disse greiene.

"Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom " 2.Mos. 18, 22.

og ganske dømmende....:

"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. " 3.Mos. 20, 13.

På den annen side, bibelen sier ganske mye som er horribelt, og som ikke blir praktisert i dag.

"Men hvis beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at piken var jomfru, 21 da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel. For hun har gjort en skammelig gjerning i Israel ved å drive utukt i sin fars hus. Slik skal du rydde ut det onde hos deg."  5.Mos 22, 21-22.

og hvordan hadde det hvert i dette landet dersom kirken skulle ha fullt ut praktisert det som står i verset etter ? :

"Når en mann blir grepet i å ha samleie med en gift kvinne, skal de begge dø, både kvinnen og mannen som hadde samleie med henne. Slik skal du rydde det onde ut av Israel." 5.Mos 22, 22.

Lenke til kommentar

Jeg ga opp barnetroen når jeg fant ut at nissen var bestefar :lol:.

Når det gjelder relegion så tror jeg fortsatt på gud. Jeg ser ikke noe poeng i at jeg skal legge av meg den troen som jeg har hatt hele livet.

Selv om det er mote å ikke ha noe tro og kalle bibelen for en god historie (som den er!), så tror faktisk NOEN enda på høyt stående makter. :yes:

Og btw. de "utklippene" du har finni er ikke en del av den kristne tro. Alle mose bøker tilhører det gammle testamentet, altså det jøder tror. De kristne holder seg til det nye testamentet untatt visse små ting som er dratt med fra det gammle.

Lenke til kommentar

Det er en styggedom...

...avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem...

...en skammelig gjerning i Israel ved å drive utukt i sin fars hus...

...skal de begge dø, både kvinnen og mannen...

Derfor kom Jesus.

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den Enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Johannes 3,16
Lenke til kommentar

Det er en styggedom...

...avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem...

...en skammelig gjerning i Israel ved å drive utukt i sin fars hus...

...skal de begge dø, både kvinnen og mannen...

Derfor kom Jesus.

vel....Jesus kom før disse tekstene ble skrevet........

Lenke til kommentar
De kristne holder seg til det nye testamentet untatt visse små ting som er dratt med fra det gammle.

Det gamle testamentet regnes som en hellig skrift på lik linje med det nye. Men det er mange praktiske forskrifter som Gud gav til Moses, som ikke er så aktuelle i dag. (Bl.a. flere sider om hvordan man setter opp et hellig telt, hvordan man bør lage mat, osv.)

Noe helt annet er reglene om rett og galt. Du skal ikke stjele, du skal ikke lyve, en mann som har omgang med en annen mann skal dø, osv. Disse gjelder i høyeste grad i dag.

I det nye testamentet forteller Jesus at alle lovene i det gamle testamentet gjelder for alltid. Paulus er dessuten helt klar på hva man skal synes om homofile. Kristendommens syn på homofile står altså helt klart i det nye testamentet.

Jesus opphevde på ingen måte gamletestamentets lover. Han kan imidlertid tilby tilgivelse. Alle mennesker gjør gale ting, og da kan Jesus tilgi oss. Men det betyr på ingen måte at det er helt greit å stjele, drepe og ha omgang med noen av samme kjønn. Troen på Gud vil selvsagt gjøre at man prøver så hardt man kan å følge hans bud -- så ber man angrende om tilgivelse når man feiler. At Gud da har skapt enkelte mennesker med et naturlig behov for å begå en spesiell synd, virker unektelig litt rart.

Jeg merker meg at ingen kristne har svart på spørsmålene mine. Når det eneste de kommer med er "Jesus er glad i deg!" (eller annen standardfrase) har man virkelig trengt dem opp i et hjørne. Nærmere en seier i en debatt med kristne kommer man knapt.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...