LeD Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Har du lest dem? Har man god kunnskap i Hebraisk og leser bibelen på Hebraisk kan det visstnok være interessant... Jeg har nok bare lest den norske versjonen. Man må vel kunne både gresk og hebraisk for å lese originalen. LeD Lenke til kommentar
The President Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Tosk..... man må jo så klart ikke ha lest bibelen for å være en god kristen! er man frelst, så er man kristen, og frelst kan du bli første gang du går på et møte! Gud taler til deg gjenom bibelen, det er derfor talere, og prester bruker den! også derfor kristne folk leser den. men man kan fint være kristen å la være å lese den vøtt!!!!!! Bare det at er man kristen så er det mer interesant!Tenk litt da! Lenke til kommentar
Crusader* Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 BARNETRO???? gi deg!! :x Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Tosk..... man må jo så klart ikke ha lest bibelen for å være en god kristen! er man frelst, så er man kristen, og frelst kan du bli første gang du går på et møte! Gud taler til deg gjenom bibelen, det er derfor talere, og prester bruker den! også derfor kristne folk leser den. men man kan fint være kristen å la være å lese den vøtt!!!!!! Bare det at er man kristen så er det mer interesant!Tenk litt da! Hæ? Hvordan kan du klare å følge guds ord om du ikke leser i bibelen. Så om eg går til et hvilket som helst lokale hvor de kristne er og bare bli frelst, så er eg kristen. Jaja vet nå ikke eg om den holder i de fleste kristne tro samfunn eg. Men eg er da ikke personlig kristen, bare oppvokst i et kristen hjem. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 har aldri hatt noen tro, tror kanskje jeg kan kalle meg en blasfeminist ?? Noen som har lest om Job? Herlig hvor rettferdig gud er der, og over et veddemål med satan? Lenke til kommentar
The President Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hæ? Hvordan kan du klare å følge guds ord om du ikke leser i bibelen. Så om eg går til et hvilket som helst lokale hvor de kristne er og bare bli frelst, så er eg kristen. Jaja vet nå ikke eg om den holder i de fleste kristne tro samfunn eg. Men eg er da ikke personlig kristen, bare oppvokst i et kristen hjem. Når du "bare" blir frelst, så er du kristen. JA! Spør hvem som helst...... Det var noen som mente at man ikke kunne være kristen, uten å ha lest bibelen, du trenger ikke ha lest bibelen for å bli frelst! Men blir du først frelst, så leser man automatisk i bibelen, fordi man har lyst, og fordi det er interesant. Utrykte meg nok litt feil :wink: Men det er ikke noe krav om å ha lest hele bibelen for å bli kristen!!!! Noe visse folk tror! :-? Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Har du lest dem? Har man god kunnskap i Hebraisk og leser bibelen på Hebraisk kan det visstnok være interessant... Jeg har nok bare lest den norske versjonen. Man må vel kunne både gresk og hebraisk for å lese originalen. LeD Ikke slektstavlene i GT. De kommer bare på Hebraisk. Det er først i NT du finner skriverier på Gresk. Lenke til kommentar
Asbjørn Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Folkelig og kort fortalt om Jesus: Om noen slår deg, vend det andre kinnet til, så får kirurgen dobbelt opp, men du har brutt hatets blodige føde: Jeg har hørt at det er fordi: Når noen slår deg så slår de deg med den handa det er vanlig for de å slå med, for de fleste høyre. Og hvis du slår med høyre handa slår du sannsynlegvis mot venstre kinn. Og hvis da personen du slår vender det andre kinn til, blir du som person som skal slå nødt til å slå med andre handa får å få et bra slag mot kinnet. Og dette var da vannærende for den som skulle slå iallefall i gamle dager. Så det hørtes iallfall logisk nokk ut for meg. Men for å ikke bare være off topic hær. 8) Jeg har ikke mista barnetroa, og er derfor enda kristen. Og synest det er bra. Er leder på barnemøtene på to søndager i uka, og har tenkt å gå på bønnemøter på Onsdager, iallefall for å se hvordan det er. Og oppfordrer alle andre til å gjøre det og. Og alle her er invitert til å dra på Tencamp i sommer, kommer sikkert info om det på OKS sine sider, ellers kan dere bare sende en PM hvis dere ikke finner det så skal jeg forklare hva det er, svare på spørsmål eller gi URL når jeg finner den ... I fjor var det veldig gøy, 1 uke der vi fikk overnatte i brakker lånt av forsvaret med aktiviteter som Paintball, hinderløypeting, beltevognkjøring, tur til Langøya (ene ?) utenfor Oslo iallefall og mye mer. Lenke til kommentar
Asbjørn Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Når du "bare" blir frelst, så er du kristen. JA! Spør hvem som helst...... Det var noen som mente at man ikke kunne være kristen, uten å ha lest bibelen, du trenger ikke ha lest bibelen for å bli frelst! Men blir du først frelst, så leser man automatisk i bibelen, fordi man har lyst, og fordi det er interesant. Utrykte meg nok litt feil :wink: Men det er ikke noe krav om å ha lest hele bibelen for å bli kristen!!!! Noe visse folk tror! :-? Eneste krav for å være kristen er så vidt jeg vet bare en ting ... tenk det, du får evig liv, og trenger bare gjøre en ting for det. Ikke noe slikt som at du må leve 100 år i et hus oppe på fjellet å synge sanger og reise til andre land annenhver uke for å evangelisere. Selvsagt er det jo bra hvis du hjelper andre, følger de ti bud, aldri synder og alt det. Men eneste kravet for å være kristen, noe man enten er eller ikke er, er en ting. Tro, tro så skal man bli frelst! og er kristen, og får evig liv i himmelen. Og for de med bibel, noe som statistisk set skulle være alle hær (ellers skal jeg kunne PMe det til de som ønsker det slå opp johannes 3.16 (For så høyt ... osb. ) Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Man trenger absolutt ikke å ha lest hele Bibelen for å være kristen. Et fåtall av de kristne jeg kjenner har lest den. Jeg jobber, for min del, med saken... Det å være kristen er ikke å kunne alle ættetavlene på rams på hebraisk, gresk og norsk, men veldig kort sagt at du tror at Jesus er Guds sønn og at han sto opp fra de døde den tredje dag, noe jeg forøvrig tror. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Helleu, fikk bare lyst til å komme med et par innspill.. Husk at dette er mine personlige synspunkt. Dere kan gjerne være uenige med meg, både kristne og ikke-kristne! Når mistet du barnetroen din? Vel, jeg har som så mange andre vokst opp i et kristent hjem. I skrivende stund tviler jeg derimot mer enn noensinne.. Tidligere har jeg bare "fulgt strømmen", noe som skyldes familie, oppdragelse, miljø og et inderlig ønske om å komme til himmelen.. Jeg har nå fått en større interesse for å undersøke hva jeg skal tro på, så vi får se hvordan det går. Men det hender faktisk at jeg ber til Gud - andre ganger føler jeg alt bare er bullshit. Dårlig gjort at alt dreier seg om tro. Alt hadde jo vært så mye enklere med bevis, men slik er det nå en gang ikke. Ellers vil jeg bare påpeke at Bibelen ikke er direkte Guds ord. Ærlig talt; skriftene er skrevet av mange forfattere. Mye av innholdet er sikkert overlevert muntlig gjennom flere personer før det ble skrevet ned. Så det blir litt feil å klage på absolutt alt som ikke "stemmer". Bibelen er sikkert en bra bok med mye god moral. Jeg har ikke lest hele, men skal nok gjøre det etter hvert. Jeg mener den uansett må tolkes. Jeg skal i hvert fall ikke drepe noen homofile. Og jeg drikker alkohol - dog prøver jeg å hindre de store utskeielsene. Anyways, nå sporer det av.. Et par quoter på slutten her.. Da Kain slo Abel ihjel ble han landsforvist og "reiste vekk og giftet seg..." Med hvem? Hvis Adam og Eva var de første menneskene på jorden, og de fikk sønnene Kain og Abel, hvor kommer da de andre fra? Ehh.. Adam og Eva er vel strengt tatt bare et bilde. Adam betyr mann og Eva betyr kvinne. At det virkelig var noen som het dette har jeg liten tro på. Poenget er at Gud skapte mennesket, men vi sviktet.. Tror noen her at jorden osv. ble skapt på 6 dager?Hvis ikke, er det da feil i disse "skriv" som kristendommen er basert på? Selv tror jeg ikke at det tok 7 dager á 24 timer å skape jorden, og heller ikke at det opprinnelig var bare to mennesker. I bibelen står et bilde på dette med tid; et år i guds øyne er som tusen år i menneskets øyne. Noe sånt - for mennesket kan ikke forstå begrepet tid utover en gitt periode. Ingen har til nå kunnet forklare hva "evighet" er slik at det er forståelig. Jeg tror at Gud er evig, men jeg forstår ikke hva det innebærer. På samme måte tror jeg bibelen er utformet vha. lignelser som er slik at vi skal forstå dem. I tillegg tenker jeg at bibelen var skrevet på en tid da vi ikke visste så mye som i dag. Fan disse kloke ordene fra yummy i en annen tråd.. [/MINE synspunkter] Lenke til kommentar
Exidiez Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 går det ikke ann og slette ett innlegg?? Lenke til kommentar
Exidiez Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 etter og ha lest litt om kristendommen, sluttet jeg og fantasere, og tok et oppgjør med min egen tro... "Jeg "våktnet" opp fra "rusen" og fant fort ut at livet er egentlig meningsløst..... om man da ikke fyller dem med mening. skremmselproppaganda har jeg altid sett på som noe latterlig, og siden bibelen er mettet med det, så sier egentlig dette veldig mye bibel sitat: Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt. 1. Mos. 17:14 Idioti kaller nå jeg dette! Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Her heldigvis forskånet fra å ha hjernevaskede foreldre. Derfor ingen barnetro. Men i min barndom var jeg inneom søndagsskolen. Meeeeget gode boller og en utmerket saft (perfekt blandet) Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Er de noe galt i å være kristen ,er ikke selv peronlig kristen men er opp vokst i en kristen familie,og de er glimrene slipper alle fullefestene og all den kranglingen som oppstår når begge foreldrene er dritas. Kjetil Hallelujas menneskers oppfatning av alle som ikke er kristen. Familier som selvsagt drekker seg dritas i helgene, mannen slår selvsagt kona for å få litt gymnastikk. Kona drar over til naboen og feier over han for å få trøst. Ungene setter selvsagt sin første sprøyte når de konfimeres. Og når ungene flytter ut så skilles selvsagt foreldrene. Mannen blir selvsagt sjalu og drar frem AG-3 og knerter ned kona og seg selv etterpå. Men før avslutningen har jo selvsagt kona levd ut sitt "ungdomsliv" som en kriminell prostituert som nettopp har fått AIDS. Amen! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Hallelujas menneskers oppfatning av alle som ikke er kristen. Familier som selvsagt drekker seg dritas i helgene, mannen slår selvsagt kona for å få litt gymnastikk. Kona drar over til naboen og feier over han for å få trøst. Ungene setter selvsagt sin første sprøyte når de konfimeres. Og når ungene flytter ut så skilles selvsagt foreldrene. Mannen blir selvsagt sjalu og drar frem AG-3 og knerter ned kona og seg selv etterpå. Men før avslutningen har jo selvsagt kona levd ut sitt "ungdomsliv" som en kriminell prostituert som nettopp har fått AIDS. Amen! Kan ikke du bruke nøtta du har på toppen din og bruke den til å tenke litt før du skriver, høres ut som 10åring. Har selv opplevd venner som har foreldre som hadde en tedens til å helle ned litt for mye blankt stoff, er du uenig når du er edru kan du selv bruke hodet ditt til å finne ut hvordan det var når de ikke var edru? Det slapp eg å oppleve hjemme. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Kan ikke du bruke nøtta du har på toppen din og bruke den til å tenke litt før du skriver, høres ut som 10åring. Har selv opplevd venner som har foreldre som hadde en tedens til å helle ned litt for mye blankt stoff, er du uenig når du er edru kan du selv bruke hodet ditt til å finne ut hvordan det var når de ikke var edru? Det slapp eg å oppleve hjemme. Jeg og. Foreldrene min er IKKE kristen. De giftet seg ikke i kirken engang (gisp!)! Hverken jeg eller noen av søskenene mine er konfirmert i kirken. Foreldrene mine drikker både øl, vin, whiskey, vodka etc. Men har aldri opplevd de full. kan huske en gang Pappa var litt brisen når han kom hjem fra fest. Jeg mener jeg har lært at alkohol kan nytes. Og som sagt, foreldrene mine er ikke kristene. Kjenner folk med kristene foreldre som er dritings på julaften. . . Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 masse svada som viste at han ikke forstod det innlegget han svarte på For å mate deg med teskje nå. DET HAR INGENTING MED OM FORELDRE ER RELIGIØSE ELLER IKKE HVIS DE DRIKKER SEG SNYTAS. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 bibel sitat: Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt. 1. Mos. 17:14 Idioti kaller nå jeg dette! Nåja, dette med omskjæring var en jødisk skikk. Det er ikke noe man som kristen trenger å tenke på (heldigvis ) Dette ble nok overholdt for lenge siden, for da bestod hele den kristne menigheten av jøder. Etter hvert sluttet derimot ikke-jøder (hedninger) seg også til kristendommen. Det var stor diskusjon rundt dette i begynnelsen. Måtte f.eks. en greker omskjæres etter jødisk skikk før han kunne bli kristen? Som sagt så var det en del diskusjon rundt dette. Paulus, som regnes som kristendommens første teolog, opplevde på reisene sine hvordan hedningene kom til tro på Kristus uten å være fortrolige med jødedommen. Paulus' syn slo igjennom etter hvert som kristendommen spredte seg. Det er slike ting som gjør at jeg mener man må tolke Bibelen. Man må lese den litt ut i fra tida den er skrevet i. Å plukke ut sitater for deretter å si at Bibelen bare er tull - det blir feil. Bibelen er ikke alfa og omega. Man blir ikke kristen av å lese Bibelen..! Ikke heng dere opp i bagateller - finn den røde tråden, finn meningen bak! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå