Gå til innhold

Beste CD-R merke/plate

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye CD-R plater. Er det noen som har merker/plater de kan anbefale og hvor jeg kan få kjøpt de? Det finnes så mye å velge i!

Platene skal brukes til å lagre programvare hovedsaklig, men også litt musikk.

Noen som har noe å anbefale?

mvh

envida

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MMORE, TDK, Kodak, Mr. Platinum, Verbatim...

Selv bruker jeg de to første, og har "aldri" hatt problemer.

Jeg kjøpte 50 stk. MMORE i spindel for 199 på Obs! i påsken, men utover det, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med priser og hvor du kan kjøpe, da jeg bor og studerer i DK.

Mvh. Eivind.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen av hva det egentlige spørsmålet i denne tråden var - men samtidig har det en sammenheng :wink:

Jeg kjøpte for kun kort tid siden noen cakeboxer med Prostore plater (80min-24x)fra Komplett. De har jeg brukt før med helt greit resultat på min godt brukte 24x Plextor brenner. For kun få minutter siden skulle jeg brenne noen plater, la i ei i skuffa på Plextoren - og der ser jeg noe merkelig. Maskinen min står på gulvet, så jeg ser ned på plata når den ligger i skuffa. Gjennom den vanlige Prostore-labelen så ser jeg bokstaver ... når jeg tar opp plata og holder den i motlys, så ser jeg - at disse Prostore platene faktisk er VERBATIM!! Tro det eller ei, men på flere av disse platene er det lagt en Prostore label utenpå VERBATIM-label. Helt sykt!! At én fabrikk produserer flere merker - dét var jo noe jeg visste, men at de tar noe som åpenbart må være såkalt "B-vare" av merke Verbatim og lager "billigplater" av dem på denne måten, se dét trodde jeg ikke skjedde. Men dette forklarer jo hvorfor enkelte CD-brennere oppfører seg merkelig med enkelte "merker" - og hvorfor en del av de såkalte "billigplatene" faktisk funker veldig bra, selv på høy brennehastighet.

Nå vet jeg iallfall at Verbatim kan kjøpes i flere prisklasser :wink:

Som sagt, litt på kanten av hva som egentlig ble spurt om, men likevel - Verbatim er nå en gang Verbatim :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 15:05, baldytheman skrev:

Prostore label utenpå VERBATIM-label. Helt sykt!! At én fabrikk produserer flere merker - dét var jo noe jeg visste, men at de tar noe som åpenbart må være såkalt "B-vare" av merke Verbatim og lager "billigplater" av dem på denne måten, se dét trodde jeg ikke skjedde.

JEg vil tror at dette forekommer på de fleste fabrikker. Forskjellen på prostone og verbatim vil jeg fortsatt tro er kvalitet. De bruker ikke samme keramikk og så mange lag av den, som det er på Verbatim platene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 15:11, tgrude skrev:

Vivastar og Fujifilm, bare drit?

Jeg har i alle fall dårlig erfaring med disse merkene. Eksempel: Asus 40X brenner Fujifilm 24X på 16X, mens den tar Pioneer 16X på 40X, hehe! Både Vivastar og Fujifilm er typiske bokhandel-merker, hold deg til Verbatim, MMORE eller andre kvalitetsmerker. Er dyrere enn noname, men lønner seg i lengden!

Lenke til kommentar

Det kan godt hende det er forskjell på antall lag keramikk osv. ... men det jeg prøver å si her, er at dette dreier seg om regulære Verbatim-plater som har fått en ekstra label, og plutselig blir Verbatim til Prostore. Har sjekket flere av disse cakeboxene jeg har stående nå, og helt klart er det vanlige ordinære Verbatim plater av type Lifedata, som er "omgjort" til Prostore. Dette har jeg aldri sett blitt gjort før. Jeg har brent plater siden den første Philips 2x brenneren kom på markedet (skal ikke si hva jeg betalte for den), og har prøvd det som er å prøve av brennere og platemerker ... men har aldri sett noe sånn som dette før.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 15:26, baldytheman skrev:

men det jeg prøver å si her, er at dette dreier seg om regulære Verbatim-plater som har fått en ekstra label, og plutselig blir Verbatim til Prostore.

Det er vel sikkert rett og slett billigere å lage verbatim plater enn å legge om til "ekte" Prostone labelet plater.

Lenke til kommentar

Har moderatoren hatt lite med søvn i natt?? :wink: Temaet i denne tråden var vel noe sånn som at "hva er beste CD-merke" eller noe i den duren.

Jeg vet jo indererlig godt at det kanskje blir billigere å legge en Prostore label utenpå en Verbatim-plate, men poenget mitt var og er fortsatt at Verbatim går for å være et kvalitetsmerke, men hvorfor betale "Verbatim-pris" for de platene, når man kan kjøpe Verbatim til "Prostore-pris"?

Jeg sier ikke med dette at Verbatim er beste merke, snarere tvert i mot etter mine egne erfaringer, det er ikke beste merke, om man skal dømme etter antall feilbrenninger. Men så vil jo noen si at feilbrenning kan skyldes så mange ting, ikke bare kvaliteten på platene - noe som er helt riktig :wink:

Men uansett - for enkelte av oss, så spiller pris en vesentlig rolle, og kanskje spesielt etter at mange av oss fikk ADSL, og laster ned gigabytes over en lav sko. Da blir forbruket av brennbare plater deretter. Og da var liksom mitt poeng atter en gang, at om man kan få "kvalitetsplater" til "no-name pris" - så er det kanskje noe å ta med seg. PC´n koster da nok den som det er - eller hva? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 20:16, Truman skrev:

Hva har forresten hendt med Maxoptix?

Hvis du har noen igjen (som ennå er lesbare) kan du jo sjekke hvem som produserte dem, f.eks. med CDRIdentifier.

De beste CD-R platene som er produsert er Mitsui Gold og Kodak Gold. Disse platene regnes for å ha desidert lengst levetid. Verbatim Metal Azo er også svært bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...