Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele 2 & LAN -- HJELP!


Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som vet hvordan vi får opp LAN med ADSL fra Tele2??

 

Vi har ca. 10 pc'r, 2 switcher, 1 ruter, ADSL-modem

 

Pc'n som vanligvis er pålogget med tele 2 har ingen problem med å koble til (så lenge den er koblet rett til modemet) Når vi kobler opp nettverket kommer ingen på internett (inkl. den pc som fungerer når den står alene)

 

Vi har kjørt ipconfig /release og /renew, restartet pc'ene, restartet modem, satt de til å koble til med en bredbåndstilkobling på en linje som alltid er aktiv.

 

Statusen på ruteren er at ISP-Gateway=diconnected.......

 

 

Noen som har noen forslag???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på det lan'et, og problemet er:

 

Routeren får ikke kontakt med tele2

 

Vi fant etter hvert ut at det såkalte modemet har innebygget router, og det er da forståelig at det ikke funker med en router til etter denne.

 

Vi skaffet et nytt modem m/innebygget router da den vi hadde ikke var spesiellt samarbeidsvillig med tanke på dchp server.

 

Her har vi litt mer testing for å se hva vi får til i morgen...

 

En annen ting er at det kun er en person som får koblet seg til internett (han som har linja). Jeg prøvde å koble til en annen maskin, på samme måte som han som har linja bruker. Dvs rett fra modem til maskin. Uten nettverk. Problemet er da at det er umulig å få den på interett. release/renew ip funker ikke, og alle mulige finurlige win xp wizards kommer til ingen nytte.

 

Det skulle jo tross alt bare være å få ny ip og være på nett!

 

Noen som har noen gode forslag. Vil fjerne høre fra noen som har hatt lan på adsl fra tele2 (eller andre som bruker dchp)

Lenke til kommentar

God Morgen

 

Visst det er samme Router / Modem som jeg har ifra Tele2, som er Ericson Hm210i, så er oppskriften slik (ihvertfall hos oss)

 

Ifra Ericson Modemet til Router Di604 og ut til 3 Pc`er idag.

 

Pass på å "Bridge" Ericson modemet. Det var viktig ifølge vedkommende hos Tele2, så etterpå delte D-Link Di604 ut adresser som det passet den.

 

Får å få til Lan, sjekk branmurer, XP sin, og eventuelt andre brannmurer du eventuelt måtte kjøre.

 

Tele2 har også meget bra support, selvsagt kan du også treffe på det "råtne" eppelet, men.... :no:

 

Med fare for Trykkleif....

 

Ha en fortsatt riktig God Dag, alle. :w00t:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar

Hvis du har et Ericsson modem gjør slik - med en pc koblet direkte mot modemet:

 

Når du er ferdig skal du kunne koble routeren til og bruke den for å dele ut linjen som du måtte ønske.

 

Ericsson modem:

 

Slå av NAT:

-------------------

-Start Internet Explorer

-Skriv inn 192.168.1.1 i Adresse feltet

Brukernavn: tele2

Passord: 2elet

 

-Velg hovedmeny: Home

-Velg undermeny: 3 function

-Velg: Bridge

-Trykk på Submit

 

-Velg hovedmeny: Admin

-Velg undermeny: Commit & Reboot

-Sørg for at Reboot Mode står på: Reboot

-Trykk på Commit

-Trykk på Reboot

 

Vent til modemet har resatt seg(DSL lyser stabilt) og lukk Explorer

vinduet.

 

-Kjør release/renew

Lenke til kommentar

Takk for alle gode forslag.. Skal prøve dette når jeg kommer tilbake på lan'et.

 

Bridge modem, og bruke router som dchp server.

 

EDIT: Det er et ericsson modem, men det klikka.. vi prøvde å konfe dchp server på det, men da klikka det, fikk i tak i undermenyene etterpå, så vi bruker et zyxel prestige 600 modem med innebygget router.

 

Skal se om vi får ericsson modemet til å funke igjen så kan vi bruke oppsettet som er gitt her.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ericsson modemmet:

Der er et lite hull på bakksiden (ved siden av power-knappen), der brukes til å stille modemmet tilbake til 'default' innstillinger.

Bruk en binders eller noget annet tynnt.

 

Edit:: Tror dere er nødt for å slå av DHCP i modemmet også. Her er hele guiden:

 

Slå av NAT/ DHCP

-------------------

-Start Internet Explorer

-Skriv inn 192.168.1.1 i Adresse feltet

Brukernavn: tele2

Passord: 2elet

 

NAT

-Velg hovedmeny: Home

-Velg undermeny: 3 function

-Velg: Bridge

-Trykk på Submit

 

DHCP

- Velg hovedmeny: LAN

- Velg undermeny "Dhcp Mode"

- Sett denne til "none" i rullegardinmenyen.

- Trykk på submit

 

 

-Velg hovedmeny: Admin

-Velg undermeny: Commit & Reboot

-Sørg for at Reboot Mode står på: Reboot

-Trykk på Commit

-Trykk på Reboot

 

Vent til modemet har resatt seg(DSL lyser stabilt) og lukk Explorer

vinduet.

 

-Kjør release/renew

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Nå fungerer nettverket med internett for 7 av 10... de 3 resterende er dell brukere, med xp homo ed..

 

Vi bridget modemet til router, og nå får alle (de 7) en 193.216.54.xxx ip med tele2 dns suffix.

 

De med dell/xp home får ikke samme ip og slikt når de kjører ipconfig /release /renew

 

Noen som vet hvordan vi kan løse dette uten å legge inn pro på alle maskinene. (Noen som bruker familiepc som ikke vil ha engelsk xp og gjøre om alle instillinger etc..)

 

BTW: de får hverken internett eller nettverk. De får nettverk med hverandre men ikke resten.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan vi kan løse dette uten å legge inn pro på alle maskinene. (Noen som bruker familiepc som ikke vil ha engelsk xp og gjøre om alle instillinger etc..)

Dette har vel ingenting med OS og gjøre? Hallo?

Dere får alle IP fra Tele2 så dere har åpenbart ingen router som fungere og dere får bare 7 Ip-er fra tele2 og de tre andre blir avvist ergo så har du forklaringen som er rimelig logisk.

Lenke til kommentar

Etter du har endret konfigurasjonen i modemet til å gi deg en ekstern ip-adresse på utsiden av routeren din må du selvføgelig endre konfigurasjonen i routeren også. Den skal nå være "gatewayen" og dhcp-server til alle maskinene for å så dele linjen. Akkurat nå gjør den ingen av delene, og de første 7 maskinene som kom opp fikk de tilgjenglige IP'ene delt ut.

 

Les bruksanvisningen til routeren.

Lenke til kommentar

vet ikke hvor mange IP'er Tele2 deler ut til hvert abonnement, men det der høres ikke helt riktig ut.

 

Når dere er på LAN bak ruteren skulle dere alle ha hatt en lokal IP, og hvis det er en ruter med DHCP funksjon skulle det bare være å sette opp maskinene til å motta IP automatisk, så vil ruteren dele ut lokale IP'er til maskinene.

(lokal IP er i range 192.168.x.x)

 

Ellers skal det være mulig å tilordne bestemt lokal IP til hver maskin, men det krever tilgang til ruter administrasjon samt at hver maskin må innstilles med en unik lokal IP. (Dette er igrunnen bortkastet hvis det ikke er nødvendig å ha statisk IP på maskinene.)

 

Nå vet ikke jeg hvor mange utganger det er på ruteren deres, men vanlig er vel 4 eller 8...og samme på switchene

 

Si det er 4 utporter på hver, så vil det i deres tilfelle bli noe slikt som:

2 PC + 2 switch koblet til ruteren

resterende PC'er fordeles mellom switchene

 

PS: Husk at DHCP funksjonen muligens må aktiveres i ruteren.

Lenke til kommentar

Vi bruker nå som sagt et zyxel prestige 600 modem som har nettet rett inn. Brukes da som modem og router.

 

Prøvde å få tilgang til den nå for å være 100% sikker på at dchp er aktivert, men det kan jeg klarer jeg ikke. Om dchp er aktivert (noe som det med 99% sannsynlighet er) så er det rart at vi får 193.... ip'er.

 

Tror vi er 7 på nett nå, der en (med home ed) ikke får kontakt med nettverket, men kun internett. Vi prøvde å sette opp instillinger manuelt på en annen maskin, med resultatet at han kun fikk nettverk med han med home ed.

 

Har hatt en del lan før, men da har vi hatt online adsl, og brukt en router med pppoe og dchp aktivert uten noen som helst problemer. Dette nettverket derimot er verre.

 

EDIT: la til noe.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
Nå fungerer  nettverket med internett for 7 av 10... de 3 resterende er dell brukere, med xp homo ed..

 

Vi bridget modemet til router, og nå får alle (de 7) en 193.216.54.xxx ip med tele2 dns suffix.

 

Den IP gruppe du nevner tilhører Tele2 - korrekt.

De Dell PC'erne på innstilles til å bruke samme 'Workgroup' navn som resten av nettverket.

 

Viste ikke at Tele2 deler ut så mange IP'er pr. modem - høres rart ut!

 

PS: Dere må slå av DHCP i Ericsson-modemmet også - se hvordan - i mit tidligere innlegg!

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Om dchp er aktivert (noe som det med 99% sannsynlighet er) så er det rart at vi får 193.... ip'er.

Dette nettverket derimot er verre.

 

Denne zyxelen står som bridge noe som er helt åpenbart i og med dere får IP-er fra ISP.

Alt dere trenger er en router og sette denne opp til og motta IP automatisk fra Tele2.

Lenke til kommentar

ummm

 

Ok...siden dere får tildelt IP fra Tele2 bruker dere ikke ruter...

 

Så..innebygget eller ikke...siden du sier dere har en ekstern ruter foreslår jeg:

 

1: Bruk modem som et modem og koble på ruter etter det....gi f**n i bridge og alt det der...er kun for flere inet IP'er.

2: Sett ruter til DHCP, regner med dere har admin tilgang på den (default er ofte user:admin, pw: password),

3: se tidligere innlegg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei Alle,

jeg har samme problemene som nevnt over, men jeg har et 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Cable/DSL Router bak Ericsson modemet jeg har fått fra Tele2. Jeg har satt opp alt slik Kimmer sier i sine innlegg, men det fungerer fortsatt ikke. Jeg vet at 3 Com fungerer fordi jeg brukte det med et modem fra Telenor tidligere. Jeg har også forsøkt routeren sammen med Speedtouch modemet fra Tele2 men hadde samme problem.

 

Er det noen som skjønner hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar

Går det også an å skru av dhcp på ruteren, og på på modemet, slik at ruteren bare brukes som switch/aksesspunkt, eller vil dette ikke fungere? Ericsson-modemet har en funksjon for få å fordele antallet oppkoblinger mellom klientene, kan kanskje være greit når man deler en linje.

 

Vi har en d-link DI-514 trådløs ruter, men den har ingen innstillinger for bridging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...