Gå til innhold

Starte/stoppe ekstern harddisk - hvordan?

Muffinman

Anbefalte innlegg

Har et nettverk med flere maskiner. På en av maskinene her det installert et enkelt backup-program som sikkerhetkopierer delte mapper fra de andre maskinene til en usb-tilkoblet ekstern harddisk. Så langt alt ok.

For å høyne sikkerheten for dataene på den eksterne harddisken er det ønskelig at den er i drift kun i et tidsrom når sikkerhetskopieringen skal foregå. Dette for å kunne redusere skaderisikoen ved f.eks virus/hackerangrep eller mekanisk havari. Mindre sjans med 1 time i døgnet eller med 24/24 drift, som dere sikkert skjønner.

For å løse dette har jeg sett for meg et tidsur som bryter drifts-spenningen til den eksterne disken, slik at den f.eks. starter en halvtime før kopiering og slås av en halvtime etter. Problemet med denne metoden er at XP/2000 insisterer på at slike enheter skal stoppes i software før de frakobles/stoppes fysisk. Antar at dette har med risiko for datatap å gjøre pga. caching i ram når enheten skrives til.

Da blir spørsmålet som følger: Går det an å stoppe enheten i software til planlagt tidspunkt (som da vil bli litt før driftsspenning kuttes) automatisk på en eller annen måte? Eller kan Windows` advarsler om datatap og feil avslutning trygt ignoreres all den tid det hverken skrives eller leses til/fra disken når driftsspenning slås på/av?

EDIT: Første alternativ er ikke veldig godt da man ikke vil kunne få tilgang til å stoppe disken i p.g.a at backup-programmet vil "låse" den, eller ha den i bruk så lenge målmappen for bakupjobbene ligger på den.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mye respons...liten bumpers. :innocent:

Ser for meg at løsningen må bli f. eks. kl 0900 disken blir slått på av tidsuret. Kl 0915 - sikkerhetskopiering. Kl 0930 disken stoppes i software, og kl 0935 - tidsuret slår av disken fysisk.

Da kan det se ut som om det eneste jeg mangler er å få avsluttet disken automatisk i windows til et forutbestemt klokkeslett. I Win98 hadde man noe kjekt som het oppgaveplanlegger som kanskje kunne brukes, forutsatt at jeg visste hva jeg skulle legge inn i den. Noen som har et tips, enten funksjon som kan brukes i W2K eller XP, programvare eller ganske enkelt en skriptrutine? OBS: Jeg kan ikke EN ting om programmering, så det må inn med teskje hvis noen har tips til sistnevnte....

Lenke til kommentar
Det er noe som heter "optimize for quick removal" i disk properties på den . Aktiver den funksjonen .

Den finner jeg ikke i farta i W2K, regner med at du tar utgangspunkt i XP.

Imidlertid fant jeg en instilling for hurtigbufring under "deling". Dette er vel relevant antar jeg i og med at hele disken er delt ved roten. Her slo jeg selvfølgelig av. Skal løpe ned i kjelleren og teste litt med off/on-knappen nå...vnc når ikke bort til den... :p

Lenke til kommentar
Det er noe som heter "optimize for quick removal" i disk properties på den . Aktiver den funksjonen .

I utgangspunktet betyr det at du kan nappe den ut av usb porten uten å stoppe via "safely remove hw" ikonet .

det er å skru av cache writing du i prinsippet gjør når du huker av "optimize for quick removal"

Lenke til kommentar

Har samme i W2k også . Vet ikke hva det kalles (kalles kanskje bare write caching/hurtigskriving).

Men i kontroll panel + system + hardware + enhetsbehandlig

åpner man egenskaper på disken under "disk drives" er det en tab for policies .

Det er som allerede sagt at det er å slå av write hurtigbuffring.

Lenke til kommentar

Ingen cache writing er påslått noen steder her såvidt jeg kan se, men hvorfor i helkette får jeg en "forsinket skriving mislyktes"-melding etter at jeg har slått av disken? Nå blir jeg snart "angstfull og ottefus"...Vil dette fungere i Windows XP? En løsning er å oppgradere serveren med XP i tilfelle...

Lenke til kommentar
Sjekk egenskapene på usb enhetene (portene , usb root hub) ) også . Disable power saving på de.

Kun opsjon på root hub, var for øvrig disablet default.

W2K og XP er tilnærmet samme OS når man ser på kjernesystemet.

Jepp, men det kan være at forskjellig funksjonalitet er implementert.

Kan det være backup-programmet som lager krøll her da, i og med at målmappen ligger på usb-disken? Skal vel uansett ikke få melding om at forsinket skriving mislyktes all den tid slik funksjonalitet er avskrudd og det vitterlig ikke er annen aktivitet på disken enn det faktum at den er påskrudd?

EDIT: Skal teste på en WinXP-maskin i morgen kveld etter jobb. Funker det fin der får nok serveren nytt os...selv om W2k har fungert glimrende...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...