Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Veggkontakter og ADSL...


Anbefalte innlegg

Hallais, jeg skal hjelpe en jeg kjenner med å installere ADSL (hadde modem stakkersen). ADSL'et blir ikke aktivert før torsdag forresten. Jeg har lest forskjellige manualer fra leverandører, og er litt usikker på om dette vil fungere:

 

Linja inn til huset blir delt til forskjellige veggkontakter, og de har noen telefoner tilkoblet et par av disse.

Siden de skal bare ha en pc tilkoblet til internett, kan jeg da ta å sette en nettverkskabel fra en veggkontakt til LINE på splitteren, ta en kabel fra MODEM (på splitteren) videre til ADSL modemet en kabel videre til PC'en og la telefonutgangen fra splitteren stå åpen.

 

Fønker dette?

 

Den alternative (men mye mer stress) metoden som jeg vet ville virket, er å finne ut hvor telefonlinja kommer inn i huset, satt splitteren ved den første veggkontakten og laget brudd mellom den og de andre veggkontaktene, og trukket en nettverkskabel fra der til ADSL modemet.

 

(sorry hvis den siste setningen ble litt lang)

 

Takker og bukker for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lukus :)  redda dagen min der :w00t:

vel, da får de både problemer med ADSL-en og telefonen, har du tenkt over hvorfor det er en splitter? Det er mer enn bare en deling av linja.

Du trenger et par mellom splitter og modem, det ligger som regel ett par ledig i ledningene som du kan bruke.

Et par mellom splitter og modem?

 

mener du en overgangskabel fra rj45 til rj11? det var en slik i pakken.

Bekymrer meg om telefonen og ADSL linjen kan brukes samtidig...noen andre som har peiling?

 

Hadde greit om noen andre kan bekrefte om det funker

Lenke til kommentar
Et par mellom splitter og modem?

mener du en overgangskabel fra rj45 til rj11? det var en slik i pakken.

Bekymrer meg om telefonen og ADSL linjen kan brukes samtidig...noen andre som har peiling?

 

Hadde greit om noen andre kan bekrefte om det funker

Et par = to ledninger, poenget med splitteren er og gjøre det mulig og bruke linja både til telefon og ADSL og derfor skal den sitte før _alla_ telefoner.

Lenke til kommentar

Du MÅ koble splitteren til det første punktet der tlf linja kommer inn i huset..Der henter du ut paret med tlf/adsl signalet og kobler dette til LINE på splitteren, deretter kan du bruke en CAT5 kabael som du kobler på ADSL utgangen på splitteren og fører denne frem til nettverkskortet på pc'n, tlf utgangen på splitteren fører du bare tilbake til det første kontaktpunktet..

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt opp en extra RJ 45 kontakt ved det første punktet, og kobla linja inn i huset på den....

Lenke til kommentar

du _må_ ikke ha splitteren før alt utstyret, men husk at hvis du gjør som du har beskrevet, vil linja bli brutt dersom noen tar telefonen. Hadde det sånn selv en stund, mest irriterende når man satt og gamet, og en idiotisk telefonselger gjorde at du mistet kontakten med server, p2p programmer mistet hoster, etc. Hva med å splitte der telefonen kommer inn og sette opp et trådløst nett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...