RAM Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Er det noen ord- eksperter her? Jeg har nettop lest "Jonas" av Jens Bjørneboe. Der kalles de gammeldagse og strenge lærerne for 'salamandere'. 1) Er det noen som vet hvorfor Jens Bjørneboe brukte akkurat ordet 'salamandere'? 2) Har ordet 'salamander' blitt brukt i andre sammenhenger, uten at det har vært i forbindelse med dyret salamander? PS: Jeg er fullt klar over at 'salamander' er et ord på et dyr, men jeg lurer på om det også har andre betydninger. Har noen peiling på dette? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 www.google.com hadde følgende svar å by på: De dårlige lærerne i Jonas blir kalt salamandere av overlærer Jochumsen. Dette henspiller på boken Salamanderkrigene av Karel Capek. http://heim.ifi.uio.no/~janki/bjorneboe/jonas.pdf Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 salamandere er magiske skapninger i mange typer fantasy literatur, men jeg tviler på at bjørneboe har tenkt på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå