Gå til innhold

ATi Radeon 8500LELE @ 275mhz

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som kjenner til dette trikset,men tenkte jeg skulle dele det med dere andre som ikke vet om dette.

1. Plukk opp RETAIL 275mhz bios(NTSC eller PAL,det er det samme)

2. Flash ditt Built-By ATi 8500LELE kort med bios'en.

3. Voilá,du har nå en fullblods retail 275mhz utgave.

LELE kjører som sagt på 230/230, mens LE kjører på 250/250 og retail kjører 275/275.

Prøver du å overklokke et LELE kort,stanser kortet på ca 255 på minne,mens når du flasher kortet,kjører minnet rock-stable på 275mhz :smile:

Tydeligvis er det bios'en som setter en stopper for overklokking av dette kortet. Er forøvrig 3.6ns Hynix minne på mitt kort,men jeg vet at det finnes noen nyere kort som er utstyrt med 3.3ns Hynix.

Om disse lar seg flashe på lik måte vet jeg ikke, da jeg ikke har prøvd ennå.

Eneste shitty-bitty med denne oppgraderingen er at skjermkort driverne må fjernes FØR man oppgraderer og re-installeres ETTER å ha oppgradert. Flashing av skjermkort bios gjøres selvsagt i DOS.

Sørg for å ha et ekstra PCI kort i bakhånd i tilfelle bios'en ikke skulle virke. Da kan du flashe tilbake til den bios'en du hadde før.

Dette går også med 7500 utgavene.(vet ikke hvor høye hatsigheter du får,men noen har vel kanskje prøvd det?)

Om noen lurer på benchmark tester, så kan jeg oppgi ca 8500 3Dmarks i 2001SE.

Kan vel muligens oppnå litt mer om jeg overklokker den nye bios'en, men når alt går så glatt som det gjør nå, hvorfor gidde?

Og det beste...Jeg fikk skiftet mitt kort fra NTSC versjon og til PAL.(for TV-ut funksjonen) pluss at fargene som gjengis i 2D er bedre. (syns nå jeg...)

Om noen vil ha bios og flash program send meg en mail.

Moralen: Kjøp LELE (drit i alt søppelet som følger med Retail) og oppgrader til retail ved å flashe bios =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aner jeg ikke, men jeg ville tro at 4ns minne ikke er Built-by Ati kort.

Om det finnes R8500 kort med 4ns minne, så ville jeg sjekket etter om det er en veldig tidlig utgave av kortet.(se på det lange nummeret som er printet bak på kortet på et klistremerke,og søk det opp på ATi sin hjemmeside)

Men jeg ville vært litt varsomt når jeg ikke er sikker på hvilken versjon av kortet du sitter med.

Lykke til! =)

Lenke til kommentar

Et problem med dette er at LELE kortene og LE kortene

har lavere spenning på GPU og minne, dermed er det

ikke sikkert man kan gjøre på 275MHz ved hjelp av

Retail biosen.

Men det finnes noe som heter "pencil trick", der man

minsker resistansen et par motstander ved hjelp av

en blyant! Dette øker spenningen til GPU og evt minne

slik at man bør være sikkerpå 275/275.

Men man må kontrollmåle spenningen ellers kan man

ødelegge kortet.

For mer informastjon Søk på forumet til http://www.rage3d.com

lqpl

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har din informasjon fra, men jeg har studert både LELE kortene og Retail kortene,og komponentene er de samme. Pluss at tallene som er oppgitt på brikkene er de samme.

Og LELE kortet mitt har kjørt stabilt i "overklokket" tilstand i ganske lang tid.

Men om du har noe å tilføye,så lytter jeg gjerne :smile:

Vet at man kan gjøre det pencil trikset på GF4 Ti4400 kort og lodde litt her og der og vips har man GF4 Ti 4600.

Men lytter som sagt gjerne til alle forslag som måtte komme. Om du forøvrig kikker på Aselabs sin hjemmeside (en hardware basert side) kan du lese en artikkel om en som har gjort dette. http://www.aselabs.com

Står ikke noe der om å lodde eller bruke blyant...

Merk at hovedkortet som er brukt der er ECS K7S5A. Dette er IKKE på høyde med KT266A baserte hovedkort, men på høyde med KT266 kort.

Lenke til kommentar

Ikke verre? Trodde det hadde noe med fysisk utsending av signalet/en chip å gjøre. Men hvis det er så lett som å flashe BIOS'en på kortet.... :smile:

Man må da flashe med en europeisk BIOS-versjon?

Må se meg om etter et sånt kort...

Lenke til kommentar

det samme trodde jeg også, inntil jeg leste på diverse forum og hardware sider.

Har ikke prøvd tv-ut funksjonen hjemme ennå, da pc'n står litt for lang unna tv'n min, men tilsynelatende skal det virke.

Kan sende deg de bios oppdateringene jeg har om du vil. Send meg en mail så sender jeg tilbake.

Jeg merket i allefall bedre bildekvalitet og bedre flyt i spill. (7100poeng i 3dmark2001se mot nesten 8500poeng med nyere bios =)

Lenke til kommentar

At Retail og LE kortete er de samme etter en bios flash er vel en drøy påstand...

Selv så hadde jeg en liten test i kveld på min Retail. 322 (308) på core og 306 på minne - stabilt :smile:

I tillegg så er det jo ikke tøv det som følger med da.

Hvis man skal kjøpe de kablene og den overgangen løst i butikk, så må man jo fort ut med noen kroner...

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg et Hercules FDX 8500LE, og har i den forbindelse endel spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1.Hvilke drivere kan jeg bruke på dette kortet (kan jeg kun bruke drivere fra Hercules.com, eller kan jeg bruke drivere fra Ati's hjemmesider)?

2.Hvilke andre plasser kan jeg laste ned drivere fra?

3.Hva er den nyeste/beste driveren til mitt kort?

4.Hvilket program vil dere anbefale meg til å bruke for å OC kortet?

5:Kan jeg bruke det samme "trikset" med å flashe biosen på kortet.

6.Ram-en som står på kortet er (hynix 205A HY5DV641622AT-4) går ut fra at dette er 4ns ram hvor mye kan jeg forvente å OC kortet?

7.Har dere noen linker hvor jeg kan finne info om kortet?

Jeg vet att dette var mange spørsmål, og at noen av dem kansje er litt dumme, men heg håper noen tar seg tid til å svare..alle svar mottas med takk...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

woot! dette høres spennende ut..har nettop kjøpt meg ATi Radeon 8500LE jeg også.. bare så synd at jeg ikke har noe peiling på Clocking, flashing? osv.

har clocket opp "core?" og mem til 300, fra 250

ikke sikker på hva den gamle maskinen tåler :smile:

Fikk rundt 50 poeng mer i benchmark testen

Kunne trengt de programmene dine S-Blaserm, tror jeg sender deg en liten mail :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...