Gå til innhold

Ekstra hardiskplass til bærbar pc


White Fox

Anbefalte innlegg

hei.. jeg har en bærbar pc med en 40 gb hardisk.. Dette begynner å bli litt snaut så jeg lurer på om jeg kan få kjøpt en ekstra hardisk eller hva det måtte være.

pc'en kan du se her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123942&cks=PRL

Hva har dere og anbefale av sånn noge lunde billig utstyr?? Går det ann å få kjøpt hardisk til å ha inne i den bærbare.. Kanskje litt dumt spørsmål, men når det gjelder hardisker å sånn så har jeg ikke så veldig peiling.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med denne; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122082&cks=PRL

 

Så du hadde firewire (1394) på pc'en så jeg vil anbefale å finne en disk som støtter dette da firewire er endel raskere enn usb 2.0, selv om usb 2.0 er oppgitt til høyere hastighet..

 

Lykke til.

Hvordan får jeg koblet denne til pc'en?? Du har ikke en litt billigere med litt mindre plass??? Er det vanskelig å få brukt den/koblet den til???

Er helt grønn når det gjelder hardisker osv så det hadde vært fint med litt hjelp.

 

Edit: Det beste hadde vært om den kunne kjøpes på komplett.no eller en annen bra nettbutikk.ja.. jeg syntes komplett er under kategorien bra.

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

En ekstern disk kobler du fra maskina til den eksterne disken, med en kabel. Enten gjennom USB eller FireWire. Du kan også bytte ut den interne disken du har i din maskin. men da må du selge den du har, og kjøpe deg en større. Kjøp ekstern, det er er mitt tips. Har du ikke en gammel harddisk liggende, som du kan kjøpe et kabinett til?

Lenke til kommentar
En ekstern disk kobler du fra maskina til den eksterne disken, med en kabel. Enten gjennom USB eller FireWire. Du kan også bytte ut den interne disken du har i din maskin. men da må du selge den du har, og kjøpe deg en større. Kjøp ekstern, det er er mitt tips. Har du ikke en gammel harddisk liggende, som du kan kjøpe et kabinett til?

Hva er best.. Å koble til firewire eller usb porten.. Noen forskjell. Det er ikke aktuelt å bytte den jeg har. Bare å kjøpe en ekstra ekstern disk. Hvorfor anbefaler du ekstern?? Så det er ikke plass til to interne hardisker i maskina... Har ikke en gammel hardisk nei..

 

Tips til "billig" hardisk 40-120 gb???

Lenke til kommentar

Du kan søke her i forumet... "ekstern AND harddisk".

 

Det er nok ikke plass til to interne i din bærbare nei, desverre. Derfor anbefaler jeg en ekstern, enkelt og greit. selv har jeg et e-magic kabinett, som jeg har satt inn en 160GB disk i... Funker fint det!

 

Finn deg en billig disk på tilbud, og kjøp deg et eksternt kabinett. har du usb 2.0 og/eller firewire på maskina?

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Maxtor 250 GB, 8MB buffer, 7200RPM tror nok den er i en prisklasse som ikke intereserer deg.

 

Jeg har to forslag til deg :) :

 

1. Maxtor 160GB, 8MB buffer, 7200 RPM kr 1399,- (jeg vet du ønsker en billigere disk, men med tanke på GB/pris forhold er denne mye gunstigere enn 80GB modellen som koster 1076,- (80GB moddelen har i tilegg kun 2MB buffer))

 

2. Mitt andre alternativ er også ganske gunstig du kan kjøpe et tomt hardisk kabinett, der du kan sette inn en vanelig intern hardisk, Zynet 3.5" IDE harddiskkabinett for USB2.0/Firewire

Endret av BlueMoon
Lenke til kommentar

ok.. er ikke helt med her nå.. Holder det å kjøpe en hardisk.. eller må jeg i tillegg ha kabinett???

 

Ingen som kan anbefale en forholdsvis billig ekstern hardisk 40-100 gb?? ca. kr 300-800??? Følger kabel til å koble den til pc med på kjøpet???

 

Edit: kanskje jeg skal vente litt å spare op litt penger og heller kjøpe en enda bedre disk med masse plass. Er litt usikker. Det må jo være en grunn til at alle dere anbefaller dyre disker med masse plass..

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg til å spare opp penger til du får kjøpt det folk anbefaler fordi du da får mest for pengene.

 

Min anbefaling er å kjøpe et eksternt harddisk kabinett og så sette inn en intern harddisk i dette. Dette vil da bli det samme som å kjøpe en ekstern harddisk.

 

Hvis du går på f.eks. www.komplett.no og klikker deg fram til harddisk avdelingen. Kan du gå inn på eksterne kabinetter og etterpå gå inn på 3,5" ata harddisker.

 

Så ser du hva ting koster og hva du har råd til. Husk at antall GB delt på pris gir deg en peke pinn på hvor mye du får for pengene.

Lenke til kommentar

2,5" disker er de du kan sette internt i maskinen din. De koster ofte mer for liten plass.

 

2.5" for bruk internt i bærbar.

Et eks. er at 80GB 2.5" til å bytte ut den interne harddisken du har i din bærbare i dag vil koste deg 1000,-. 2.5" som bærbare bruker internt er de dyreste man får kjøpt, så tenk på hvilke behov du faktisk har. Å ha med deg stor disk internt, eller et ekstra kabinett som du kun har med ved behov.

 

3.5" for stasjonære, men også for bærbare i eksternt kabinett.

Et annet alternativ som de andre nevner er at i steden for å bruke så mye penger for så lite plass så beholder du den disken du har internt og går heller for å kjøpe en 3.5" løsning og ha den eksternt i et eget lite kabinett som følger med ferdigløsningene. Disse kables da med eget lite powersupply og en USB2.0 eller Firewire kabel til din bærbare.

 

Disse eksterne løsningene gir deg mye mer for pengene og det aller billigste du kan få tak i er rundt 1390,- som nevnt som da inkluderer 160GB 3.5" harddisk, et USB2.0 kabinett med kabler og powersupply.

 

Det kjekke med denne siste løsninger er at skal du bytte litt med kamerater så tar du bare med disken og ikke hele pc'en din.

 

Jeg anbefaler USB2.0 løsningen hvis du vil bruke den også til å bytte data med venner, men FireWire hvis du har råd til 200,- ekstra og kun skal bruke den i din egen maskin.

 

EDIT:

En 3.5" ekstern løsning gir deg også mye større frihet til å skifte disken til en større senere uten altfor stor kostnad. En 160GB disk uten kabinett koster i dag ca. 800,-. Men om et år koster kanskje en 250GB 800,-

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ok.. Nå skjønner jeg.. Takk for en liten hurtiginnføring i hva som er hva.

 

Jeg kommer nok til å gå for dette:

 

1 eksternt hardisk kabinett. usb 2,0. 3,5" hvor det følger med kabler og powersupply.

1 intern hardisk 3,5" 160 eller 250 gb

 

Noen som har en anbefalt løsning til dette her som kan kjøpes på nettbutikk?

 

I tillegg har jeg 3 spørsmål.

 

1)Hva kommer til å dominere i "fremtiden"(om noen måneder-år) usb eller firewire. Hvis det er firewire tenker jeg at det kunne være lurt å kjøpe et hardisk kabinett som støtter både firewire og usb. Hvis jeg da i fremtiden kjøper en firewire intern disk trenger jeg jo bruke det samme kabinettet.

2) Går det ann å få kjøpt hardisker som støtter både usb og firewire?? slik a jeg kan veksle mellom hva jeg vil bruke??

3) Er det vanskelig å koble sammen kabinettet, hardisken, kablene osv?

 

Takker for all hjelp hittil folkens.

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Spørsmål 2 - Det er ikke harddisken, men kabinettet som støtter USB og Firewire, flere av kabinettene støtter begge. Kjøpte selv et aluminiums kabinett 3,5", på OBS i Stavanger, 579,- kroner, type UE350A, kjempefornøyd, stor fordel med alu kontra plast da alu har en mye høyere varmeledende effekt, dvs leder varmen fra disken ut. Den ene PC'en har bare USB2, den andre både Firewire og USB2 og den tredje bare USB1.1, men den fungere greit på alle sammen bortsett fra at hastigheten blir noe lavere på USB1.1

 

Spørsmål 3 - Somregel følger det med alt som trengs av skruer, kabler, power etc. Min disk var up and running 10 minutter etter at jeg hadde tatt kabinettet ut av pakken og funnet frem en HD å stappe i.

 

Lykke til!

:thumbup::w00t::tease:

Lenke til kommentar

Kjøp en ferdig løsning som den i et av de første svarene du fikk. Så slipper du koble disk og kabinett.

 

USB2.0 er mer tilgjengelig enn Firewire, så for flest muligheter for tilkobling ville jeg valgt USB2.0 som et krav og evt. hatt firewire som tillegg.

 

Skulle jeg valgt ville jeg valgt USB2.0 og løsningen fra Microstorage! Kabinettet er også ren aluminium slik at det effektivt leder varmen vekk.

 

Jeg har selv brukt denne over et år og nylig kjøpt en ny. Meget fornøyd aldri hatt noe problemer med den!

http://www.microstorage.com/PDF/3,5USB.pdf

 

For 160GB ferdig i USB2.0 kabinett koster den ca. 1000,- ink mva.

http://www.eet.no/EETShop/xml/page.aspx?pa...id=MS160E%2fUSB

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...