Gå til innhold

Ny FTP server, mye lagring

oyvindel

Anbefalte innlegg

Hei,

Får lyse.no nå om 1 uke hvor eg får koblet til en 10mbit fiber med fast ip. Skal da sette opp en ftp server, og trenger noen råd/vink på lagring her.

Server med 300GB diskplass har eg allerede, men ønsker å utvide.

Hva er det beste alternativet for meg å bruke? Trenger ikke de kjappeste diskene da det lite kopiering fra disk-->disk, men heller bare ftp (som er maks 10mbit).

Eg ønsker å utvide med 2 disker pr. gang, og regner med dette blir gjort 2 hver mnd eller noe slikt. Trenger derfor en løsning som er enkel å utvide, enkel å vedlikeholde og stabil. Ser for meg disker på 160-300gb...alt etter budsjettet den mnd`en :)

Det mest ønskelige er eksterne usb/firewire kabinett, men ser på prisen at det vil koste skjorta totalt sett. Ellers er interne s-ata disker aktuelle p.g.a. kablingen, men syns det blir litt feil å betale så mye ekstra bare p.g.a. kabler.

Noen som har forslag på hvordan de ville ha gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lettere å komme med forslag, hvis du forteller hva utstyr der skal brukes til serveren (kabinett, HK osv.)

Men du vil ret hurtigt nå en fysisk begrensning mht til harddisk-kontroller og harddisk-brønne i kabinettet og varmeproblemer.

Jeg ville gå for denne eskterne 'monster' disk med en gang.

Den er ikke så mye dyrere, end hvis du sku købe 3 og en halv 300GB disker med kabler, vifter osv.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Er noe slikt eg ville hatt, men vi snakker om 10 000 i oppstart :/

Må kanskje bare bite i eplet og kjøpe inn eksterne usb/firewire disker, men blir da kanskje ikke mer en 250gb hver 2 mnd....blir fort penger ut av dette.

Hei,

Ja ja - 9000,- da :)

Ser jo problemet ditt med en 10Mbit linje.

Hadde selv 2,3Mbit SDSL fra BlueCom og måtte købe ny harddisk hver 14. dag. Det ble alt for dyrt! Grådig som man jo er! :thumbup:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...