Gå til innhold

Hoppe innad i et html dokument (<a name> - tag)

Anbefalte innlegg

Poster denne under javascript, fordi jeg tror det er javascript som er løsningen på problemet mitt her.

Har laget en side som inneholder mange og lange dokumenter. Har også laget en søkefunksjon som søker etter ord eller annen tekst i disse dokumentene. Alle treffene blir merket med egen farge, og en egen <a name="hit1"> <a name="hit2"> osv. nedover. Alt dette er laget i php, og <a name> taggene settes dynamisk etter hva som ble søkt etter, og hvor treffet var. Jeg får også greit hoppet ned til første treff ved å bruke en link på formen: <a href="page.php#hit1">

Det jeg ønsker å gjøre videre er at brukeren ved å trykke på en knapp (gjerne da i javascript) kan hoppe videre nedover til neste treff osv. uten at jeg da trenger å reloade siden, og uten at jeg trenger å lage en link for hvert eneste treff. (Altså omtrent som med søk-funksjonen (ctrl-f i IE)). Finnes det noe javascript som kan ta i bruk denne?

Noen som har noen forslag? Gjerne ved bruk av <a name> -taggene, men har du noen andre forslag, kom gjerne med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kunne gå videre til en link ved å trykke på en knapp er ikke værre enn å bruke en onsubmit="javascript:LinkFunksjonenDin();" i button tag'n.

Å bestemme linken i LinkFunksjonenDin er litt værre. Du kan ikke ha et fast javascript, du må legge til variabler fra php delen av siden din. Antall hit må du hente derfra.

Du må hente opplysning fra top.location om hva url'n er akkurat nå, og dele opp stringen for å få hvilke hit du har kommet til, og deretter om det fins flere hits, så må den gå videre til neste, ellers så går den til det første hit'n eller alternativ hva du vil. :)

Sånn ville jeg satt det opp. Har ikke koden, men om du sliter kan jeg kanskje kommer tilbake med noe som funker når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Nå har jeg jobba litt med detta, og forsovidt fått noe til å fungere her, men da dukka det opp en annen ting. Denne "neste" knappen skal jo alltid være lett synlig for brukeren, så derfor har jeg laget en liten tynn frame hvor denne knappen (og litt andre linker) er. Hvordan får jeg hoppingen til å skje i den andre framen, altså omtrent som ved: <a href="somepage.html" target="frame1">, men altså uten at hele siden reloades for hver gang (opptil 200kb tekst, ikke noe særlig for modembrukere å reloade), som nødvendigvis eksempelet over vil gjøre? Tips?

Eventuellt kan jeg godt plassere knappen i samme frame som resten av dokumentet, men da må knappen ha en statisk plassering i vinduet, uavhengig av om det scrolles. Lette litt rundt etter kode på dette, men fant ikke noe.

Lenke til kommentar

Okai, jeg løste det :D

Riktignok ikke med en knapp, men med en link (a href=) og da med target som jeg beskrev i forrige post. Virker som iallefall IE er så smart at den skjønner at jeg åpner samme sia, og derfor ikke reloader den, bare hopper til riktig plass.

Kommentarer til denne løsningen?

Litt fornøyd med meg selv iallfall. :cool:

Endret av DotCom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...