Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp nettverket?


Anbefalte innlegg

Fikk for noe dager siden en ny pc.

Både den eg bruke nå og den nye har vanlige nettverkskort,som bruker TP kabler.

Hva bør jeg bruke for å koble dem sammen opp mot internettet,hub/svitsj/ruter via den ADSL-modemet.

Det jeg ikke ønsker er at en pc må stå på for at den andre kan koble til internettet,tror det kalles Server eller noe sånt.

Går det ann å bruke trådløs Ruter,med vanlige nettverkskort?

Hva inkludere ved kjøp av trådløs ruter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du bestemme deg for dine behov.

Hvor sikkert må det være osv.

 

Hvis du vil ha det sikkert burde du ha en router til og fordele internetten. Da slipper du at en pc må stå på (Den pcen som må stå på i situasjonen du tenker på heter gateway.) og routeren blokkerer standard farlige porter.

 

Hvis du skal ha trådløs router må du også ha trådløse nettverkskort (WLAN kort).

Lenke til kommentar

Dersom modemet ditt har innebygget router, kjøper du en switch, og så kan alle dele internettet. Da er det ingen pc`er som må stå på, så lenge modemet og switchen er på. Har ikke modemet innebygget switch, ville jeg kjøpt en router med noen ekstra porter, siden det er flere som skal på nett. Skal du ha trådløst, må du kjøpe trådløst switch/router og trådløst PCI nettverkskort. Ser ikke helt vitsen hvis det er stasjonær, men er sikkert bærbar du har. Du kan altså ikke bruke trådløst med vanlig nettverkskort. Når du kjøper routeren (trådløs) får du med routeren, strømkabel, en cd og som regel en bruksanvisning.

Lenke til kommentar

ISPen er Telenor Internett(ADSL),de leverer bare vanlige ADSL-Modemer(Alcatel Speed Touch Home),uten noe tillegg.

 

Begge pcene er Stasjonere.

Grunnen til jeg ønske at den andre pcen skal være trådløse er at jeg ikke gidder å kjøpe en 40 meter lange TP kabel og bårer hull i gulvet for å nå pcen.

 

Har hørt om at det finnes Trådløse Routere som støtter både Trådløse Nettverkskort og vanlige.

 

Kan noen finne en Trådløse Router med 4 Switch som støtter begge enhetene, og en trådløse komfortabelt nettverkskort ? Gi meg et par.

Helst økonomi pris,takk.

 

Kan noen forklare disse her begrepene?

4 x nettverksnode - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 =?

 

1 x nettverksvert - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 =?

 

2 x nettverk - Radio-Ethernet =?

Endret av chakl
Lenke til kommentar

Nyere Telenor med Alcatel har innebygd routerfunksjonalitet etter det jeg vet.

 

Når du har krav om trådløs, spiller det ikke så stor rolle, i og med at prisen for en switch + trådløst accesspunkt blir like dyrt som en kombinert router, accespunkt (ap) og switch.

 

Nesten alle leverandørene har løsninger med router, ap og 4-porters switch. Eksempler er DLink DI-624(+), CNet, 3Com, Linksys, Belkin, SMC. Bare sjekk Trådlås router på webshoper. Du kan få pakker med trådløs router og et stk PCI kort til knappe 1000 kr (B og G standard).

 

Sjekk noen tester på barbara.no, kvaliteten variere noe.

 

Selv har jeg DLink DI-624 (router, ap, switch), DLink DWL-G520+ (PCI-kort) og DLink DWL-G650 (PC-card, bærbar). Fungerer bra, men sammensetningen gir ikke mulighet til optimalt oppsett av WPA. DLink DWL-G520 er et bedre valg, pga bedre implemetering av WPA.

 

Ellers så anbefaler jeg G standard, prisforskjellen er for liten til å spare her. Husk også at både router og PCI-kort bør være greit å sette opp med WEP og WPA for sikkerhetens skyld.

 

Min kombinasjon koster ca kr 1500 for router og kort til stasjonær PC (men har gått for ca 1200 som pakke. Denne CNet pakka koster ca kr 900,-. Tror ikke du kommer noe særlig rimeligere ut.

 

Tilslutt forklaring:

 

4 x nettverksnode - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 = 4 kontaktpunkt for vanlig ethernett i Lan (Switch/hub)

 

1 x nettverksvert - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 = 1 kontaktpunkt for tilkobling til ADSL modem eller annet bredbånd (Wide Area Lan)

 

2 x nettverk - Radio-Ethernet = Mulighet til å kjøre to separerte radionettverk WLAN. Sender på hver sin kanal Antall maskiner i hvert radionettverk, går som oftest greit med 7 - 10. Til hjemmebruk holder det med muligheten til 1 x radionettverk.

 

Da har jeg trolig fått med meg alt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...