magne81 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hei på dere..!!! Jeg er ganske ny på mysql, og prøver å lage et script/form som setter inn data i en mysql database. Er det noen som kan vise meg hvordan jeg feks lager et script/form som sender data til databasen. $hostname = "hostname.no" $user = "brukernavn" $password = "passord" $db = "database" Tabellen jeg skal sett inn data i heter "Ansatt" og inneholder feltene "id" , "navn" og "telefon" Hadde vært kjempekult hvis noen gidder å vise meg hvordan dette scriptet ville sett ut Mva Magne Takker på forhånd Lenke til kommentar
kadutrur Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (navn, telefon) VALUES ('$navn_fra_form', '$telefon_fra_form');"; mysql_query($insert_query); Da er ID-feltet ditt Autoincrement og de to verdiene etter 'VALUES' må være like navnene som textboksene i form'en de sendes fra. Endret 17. september 2004 av kadutrur Lenke til kommentar
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Når jeg prøvde dette, legger formen inn en ny linje i databasen, men teksten som jeg skrev inn i formen kommer ikke med i databasen, kun id nummeret som jo er (auto_increment). Her er fila - form.php <form action="sender.php" method="get"> <p><br /> Navn: <input name="navn" type="text" id="navn"> </p> <p>Tlf : <input name="telefonnr" type="text" id="telefonnr" > </p> <p> <input type="Submit" value="Send"> </p> </form> Og her er fila - sender.php <?php $hostname = "hostnavn.no"; $user = "brukernavn"; $password = "passord"; $db = "databasenavn"; $connection = @mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Umulig å få kontakt med database"); @mysql_select_db($db) or die("klarer ikke a velge database"); $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr');"; mysql_query($insert_query); ?> Er det noen feil i disse kodene?? eller ligger feilen i selve databasen?? Vennlig hilsen Magne Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Hvis register_globals = Off i php.ini må du hente variablene fra skjemaet på følgende måte: $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$_GET["navn"]', '$_GET["telefonnr"]');"; EDIT: Ved nærmere ettertanke kom jeg på at du muligens må lagre $_GET-greiene i variabler først. Dvs: $navn = $_GET['navn']; $tlf = $_GET['telefonnr']; $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr');"; Endret 20. september 2004 av Loomy Lenke til kommentar
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Skal si jeg fikk svar fort her i forumet!! Prøvde det, men da får jeg meldingen: Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in /free1go/m/a/www.magnenygaard.1go.dk/sql1/sender.php on line 13 hva betyr dette?? hva må jeg gjøre?? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 $navn = $_GET['navn']; $tlf = $_GET['telefonnr']; $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr')"; ...burde fikse biffen. Det var en semikolon inni queryen som ikke skulle være der.. Lenke til kommentar
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Der var det i boks! takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå