K.Austheim Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Hei! Beklager, om emnetittelen ble litt utydlig, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig spør etter. Jeg er relativt uerfaren innenfor php/mysql, men driver og modifiserer et ferdig kommentarscript jeg hadde liggende. Tabellen ser slik ut: CREATE TABLE `kommentarer` ( `id` int(11) NOT NULL auto_increment, `navn` varchar(50) NOT NULL default '', `kommentar` text NOT NULL, `art` varchar(50) NOT NULL default '', `dato` varchar(50) NOT NULL default '', PRIMARY KEY (`id`) ) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=18 ; Tanken er at jeg vil summere antall poster/innlegg(??) i kolonnen(??) "art", men kun de postene/innleggene med en spesiell setning eller et spesielt ord, for deretter å printe ut dette. Grunnen til at jeg vil dette, er at alle kommentarer fra forskjellige nyheter, lagres i samme tabell, men jeg vil se hvor mange kommentarer det er for hver individuel nyhet. Det er altså tittelen på hver nyhet som lagres i "art", om det gjør ting klarere. Beklager om jeg formulerte meg for dårlig her, men jeg vet ikke navnet på alle "fagutrykka" enda. Endret 17. september 2004 av eX_treme Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) "SELECT COUNT(*) FROM kommentarer WHERE art='spesiell setning'" Da teller den alle radene som kun inneholder den setningen du ber om eller "SELECT COUNT(*) FROM kommentarer WHERE art='%spesiell setning%'" Da teller den alle rader som inneholder minst den setningen du spør etter (søkefunksjon). Endret 16. september 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hvis jeg forstod deg rett kan du også bruke mysql_num_rows($query) - der $query er en vanlig select * from tabell osv where 'navnPåArtikkel' = 'ettellerannet'-spørring.. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 mysql_num_rows skal vistnok være flere hav treigere enn at mysql teller for deg via COUNT(). Lenke til kommentar
K.Austheim Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Takk for all hjelp. "SELECT COUNT(*) FROM kommentarer WHERE art='spesiell setning'" fungerte ypperlig. Lenke til kommentar
jic Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hey. Jeg bruker denne. SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Går det ann at jeg får det slik. SELECT * FROM wap WHERE cat2='movie' SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Slik koden blir index.php?cat2=pop så kommer pop opp index.php?cat2=movie da kommer så klart movie opp. Vil ha bare ei fil. ikke flere. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hey. Jeg bruker denne. SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Går det ann at jeg får det slik. SELECT * FROM wap WHERE cat2='movie' SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Slik koden blir index.php?cat2=pop så kommer pop opp index.php?cat2=movie da kommer så klart movie opp. Vil ha bare ei fil. ikke flere. tror jeg forstår hva du lurer på. ja, det er ikke noe problem å bygge opp forskjellige SQL-spørringer utifra variabler du slenger med i URLen. kommer litt an på hvordan tabellstrukturen din ser ut, men prinsippet jeg ofte bruker er ofte slik: index.xxx?ID=2 da vil det kjøres en spørring som ser slik ut: "SELECT * FROM dataTabellenDin WHERE ID = 2" da forutsetter jeg at du har en egen kategoritabell i tillegg til datatabellen. Dette for bla. å unngå dobbeltlagring, forenkle videreutvikling etc... kategoritabellen ser da slik ut: ID | kategoriNavn ----------------------- 1 | Pop 2 | Movie etc... datatabellen inneholder referanser til kategorier sin ID. var det dette du lurte på ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå