Lurifaksen Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Bare la merke til en ting. Header taggen fungerer helt motsatt i Opera og IE. <h1> er den største i Opera, men den minste i IE. Hvordan er dette mulig? Jeg regner med det er IE sin feil, men hallo - en så vesentlig tag kan da vel ikke være så feil? Hvis så er tilfelle er jo taggen helt ubrukelig. Må jeg styre på med CSS og greier for å lage noen overskrifter i forskjellig størrelse? Endret 16. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
PT Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Er nok IE sin feil det ja, for <h1> til <h6> er fortsatt gyldig ser det ut til. Var forresten ganske merkelig.. Sikker på at det ikke er IE hos deg som er i litt dårlig humør i dag? EDIT: Testet selv, og <h1> til <h6> ser lik ut i IE og Opera hos meg.. Endret 16. september 2004 av PT Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Greit nok at IE suger, men SÅ elendig er del vel ikke? Har vertfall ikke lagt merke til at den feiltolker headerne her i gården.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Er nok jeg som roter ja... At det var motsatt var en konklusjon jeg dro litt forhastet. Det var bare veldig stor forskjell på H5 i Opera og IE. Antagelig på grunn av rot i html/css tenker jeg. Få titte litt nærmere på det. Endret 16. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Jeg finner ikke ut av det.... Er det noen av dere som kan se feil i CSS filen som kan forårsake at header taggen fungerer feil? Når jeg bruker <H3> vises overskriften som <H2> i IE (stor), mens den er </h5> (normal størrelse) i Opera. (CSS-filen er vedlagt, da code taggen ikke formaterte det spesielt ryddig. Ikke fokuser for mye på at koden generelt er dårlig, det vet jeg...) TABLE, TR, TD { font-family: Verdana,Arial; font-size: 12px; color: #000000 } BODY { font: 11px Verdana; background-color: #FFFFFF; padding: 0; margin: 0 } a:link, a:visited { color: #2C8ED4; text-decoration: none; font-weight: bold } a:active { color: #FFFFFF background: #2C8ED4; text-decoration: underline; font-weight: bold } a:hover { color: #FFFFFF; background: #2C8ED4; text-decoration: none; font-weight: bold } FORM { padding: 0; margin: 10 } INPUT {FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden;} TEXTAREA {FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden; } SELECT {FONT-FAMILY: Verdana,Arial; FONT-SIZE: 11px; background-color: #FFF; color: #2C8ED4; font-weight: bold; border: #2C8ED4 3px solid; overflow: hidden; } label { float: left; width: 90px; } .textbox { border: 1px solid black; padding: 1px; width: 100% } .headertable { background-color: #FFFFFF; border: 1px solid black; padding: 2px } .header { font-size: 12px; font-weight: bold; line-height: 150%; color: #FFFFFF; height: 91px; background-image: url(./header.png) } .title { font-size: 12px; font-weight: bold; line-height: 150%; color: #FFFFFF; height: 30px; background-image: url(./tile.png) } .table1 { background-color: #2C8ED4; width: 100%; align: center; border: 0px } .tablewrap { border: none; background-color: #FFFFFF; vertical-align: middle; } .menu { border: none; background-color: #FFFFFF; vertical-align: middle; } .darkrow { background-color: #FFFFFF; padding: 3px } .bottom { font-size: 12px; font-weight: bold; color: #FFFFFF; height: 30px; background-image: url(./tile.png) } .lightrow { background-color: #FFFFFF; padding: 3px } .bigrow { background-color: #FFFFFF; padding: 10px } css.txt Endret 19. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Jeg kan ikke se at du har definert <hN> i det hele tatt, jeg. Endret 19. september 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hvilket element står h3'en din inne i? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Mr.Berg: Det er vel ikke nødvendig så lenge jeg vil at den skal være "standard"? Polecat: Det er faktisk akkurat det samme. Skjer selv om jeg skrev den aller først i dokumentet (rett etter <body>) Endret 19. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Det virker ganske enkelt som at IE er den eneste som ikke tar hensyn til font-size i body for h-elementene. Firefox oppfører seg som Opera. Jeg testet litt lokalt, og IE viser samme størrelse på h-elementene, samme hva man setter i body. Altså må man antageligvis angi størrelser direkte på h-elementene for at IE ska ta hensyn til dem. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Hmm. Netscape viser det samme som Opera. Men det er faktisk IE som viser det slik jeg vil at det skal være... Hvis jeg tar bort BODY fra CSS filen blir faktisk overskriftene slik jeg vil, i alle nettlesere... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hvis jeg tar bort BODY fra CSS filen blir faktisk overskriftene slik jeg vil, i alle nettlesere... Nettopp på grunn av det jeg nevnte her over, at IE tydeligvis ikke tar hensyn til font-size satt i body når den skal tilordne størrelse til h-elementene. Det er til å riste på hodet av. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Ok, tror jeg har misforstått header taggen litt. Jeg trodde et det var forhåndspesifiserte "statiske" størrelser. Men egentlig er det bare 6 forskjellige størrelser basert på størrelsen du har angitt? Hvis jeg har angitt f.eks skriftstørrelse på 40px, så vil da <h1> fremdeles være "kjempestor"? Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Enig, håper bare MS kan oppdatere IE snart. Få inn skikkelig støtte for CSS. Har hørt rykter om at de holder på med IE 7, og at en fra Longhorn-teamet har blitt flyttet over til IE teamet. Hmm, litt OT Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hvis jeg har angitt f.eks skriftstørrelse på 40px, så vil da <h1> fremdeles være "kjempestor"? Det er korrekt. Nå kjenner ikke jeg til hvordan font-størrelser i px-format blir omregnet, men jeg kan heller prøve å foklare dem med em's, som er litt mer logisk: I utgangspunktet har, som du har sett, alle h-elementene lik størrelse i de forskjellige nettleserene ( så godt som iallefall) såfremt du ikke har satt din nettleser til å velge en annen størrelse enn "normal". Dersom du da setter font-size: 1.1em i body (alt innnenfor body-elementet), vil alle elementer få en font-size på 110% av utgangspunktet. La oss si at standard verdi for h2 er 1.5em. Du setter font-size på body til å være 1.2em. Da vil ikke alle elementer blir 1.2em i størrelse, men .2em større enn "utgangspunktet" (fordi 1.2em tilsvarer 120% og utgangspunktet er 100% (tror jeg)). Du vil i dette tilfellet altså ende opp med en h2 på 1.7em. Dette på grunn av parent>child-prinsippet. Men som du har sett, fungerer altså dette ikke i IE, noe jeg faktisk ikke har vært klar over før nå. Ga det noen mening? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Ja, det var forståelig Takk for alle svar! Da har jeg fått nok informasjon til å svare mitt eget spørsmål i første innlegg: Jeg regner med det er IE sin feil, men hallo - en så vesentlig tag kan da vel ikke være så feil? Selvfølgelig - det er tross alt varemerket til IE. Frugy: Jeg for min del håper at IE ikke bli oppdatert, slik at den dør ut og Opera får monopol! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Jeg for min del håper at IE ikke bli oppdatert, slik at den dør ut og Opera får monopol! Let's not get carried away. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå