Gå til innhold

Microsoft

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-10 11:38, Dan Hansen skrev:

Quote:

Den 2002-05-10 11:35, runmad skrev:

Dan Hansen skrev:

"Fordi Windows er det eneste operativsystemet som kommer på norsk."

Nix!

KDE kommer på nynorsk, bokmål og samisk (+endel andre "uti hutiheita" språk). Noe som Microsoft har sagt neitakk til å levere (ikke noe penger å tjene på minoriteter)

runmad

KDE er så vidt jeg vet ikke et operativsystem

Neida! :smile:

Men det jeg mener, er at resepjonsdamen på jobben (og andre) som ikke trenger å rote for mye med innstallasjoner og slikt, greier seg helt utmerket med Linux og KDE.

runmad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-10 11:44, t-paul skrev:

Det er greit å få med masse ting på kjøpet, men man må jo kunne avinstallere det slik at man får diskplass til en annen applikasjon som fungerer bedre og ikke har så ufattelig mange sikkerhetshull.

En ting er jo at diskplass er det minste problemet når det gjelder messenger og slike programmer.. (5mb?)

En annen ting er hvis et program blir like utbredt som Micrsoft sine produkter blir det nok like mange som finner sikkerhetshull på de programmene som Micrsoft sine

En tredje ting er at det ser ut til att Microsoft ordner opp i sikkerhets aspektet for kommende versjoner av Windows...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 11:44, runmad skrev:

Quote:

Quote:

Dan Hansen skrev:

Nix!

KDE kommer på nynorsk, bokmål og samisk (+endel andre "uti hutiheita" språk). Noe som Microsoft har sagt neitakk til å levere (ikke noe penger å tjene på minoriteter)

runmad

Men det jeg mener, er at resepjonsdamen på jobben (og andre) som ikke trenger å rote for mye med innstallasjoner og slikt, greier seg helt utmerket med Linux og KDE.

runmad

Du sier noe. Akkurat nå så arbeider vi (EDB-Service) med et prosjekt hvor vi skal produsere datamaskiner med alternative løsninger. Dersom KDE vil kunne kjøre på FreeBSD vil dette faktisk kunne være et alternativ på arbeidsstasjonene. Kanskje jeg skulle lage en case på akkurat det. Takk for tipset og vet du hvor jeg finner nærmere informasjon om dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 11:48, Dan Hansen skrev:

Quote:

Den 2002-05-10 11:44, runmad skrev:

Quote:

Quote:

Dan Hansen skrev:

Nix!

runmad

runmad

Du sier noe. Akkurat nå så arbeider vi (EDB-Service) med et prosjekt hvor vi skal produsere datamaskiner med alternative løsninger. Dersom KDE vil kunne kjøre på FreeBSD vil dette faktisk kunne være et alternativ på arbeidsstasjonene. Kanskje jeg skulle lage en case på akkurat det. Takk for tipset og vet du hvor jeg finner nærmere informasjon om dette?

Vet ikke om dette kan hjelpe.

http://www.kde.org

http://www.skolelinux.no (disse folka kan sikkert hjelpe deg)

Hvis andre har noen tips, så kom med det!

KDE og FreeBSD går helt utmerket foressten.

runmad

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 11:47, DeejPhant skrev:

Quote:

Det er greit å få med masse ting på kjøpet, men man må jo kunne avinstallere det slik at man får diskplass til en annen applikasjon som fungerer bedre og ikke har så ufattelig mange sikkerhetshull.

En ting er jo at diskplass er det minste problemet når det gjelder messenger og slike programmer.. (5mb?)

En annen ting er hvis et program blir like utbredt som Micrsoft sine produkter blir det nok like mange som finner sikkerhetshull på de programmene som Micrsoft sine

En tredje ting er at det ser ut til att Microsoft ordner opp i sikkerhets aspektet for kommende versjoner av Windows...

Lurer på hvor mange megabyte Internet Explorer, bildeviseren, media-avspilleren, msn messenger, cdbrenner funksjonen, videoredigering, ++++ tar.

Det er noe vi bare kan spekulere i, kansje nærmere en gigabyte? Ikke vet jeg, fordi jeg ikke har mulighet til å finne ut av det!

Men poenget er at du ikke kan avinstallere det, slik at du kan ta i bruk noe som fungerer bedre eller av ren smakssak!

At Microsoft skal bli bedre på sikkerhet, det har de sagt før. Jeg tror det ikke før jeg får se det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 12:02, t-paul skrev:

Quote:

Den 2002-05-10 11:47, DeejPhant skrev:

Quote:

Lurer på hvor mange megabyte Internet Explorer, bildeviseren, media-avspilleren, msn messenger, cdbrenner funksjonen, videoredigering, ++++ tar.

Det er noe vi bare kan spekulere i, kansje nærmere en gigabyte? Ikke vet jeg, fordi jeg ikke har mulighet til å finne ut av det!

Men poenget er at du ikke kan avinstallere det, slik at du kan ta i bruk noe som fungerer bedre eller av ren smakssak!

At Microsoft skal bli bedre på sikkerhet, det har de sagt før. Jeg tror det ikke før jeg får se det :smile:

1 Gb ? er du sprø

men alikevell så koster 80GB rundt 1100kr.. so what is the problem? Harddiskplass har ikke vært noe problem siden Windows 95 tida.. ihvertfall ikke for meg

Brenne funksjonen er perfekt for nybegynnere.. lettvint, enkelt og problemfritt.. det samma gjelder unzip funksjonen som ligger med...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 12:26, Wilhelmsen skrev:

brenne funksjonen er okay, den har ikke no "kopier" funksjon da. det irreterer litt, ja, ivertfall siden det ikke er noen brukbare brenne software for XP (hverfall ikke som jeg vet om...)

nero, WinOnCd, CloneCd, Easy Cd..... need i say more?

Lenke til kommentar

Den 2002-05-10 11:11, DeejPhant skrev:

Quote:

Hadde ikke nybegynneren sett at messenger var installert så hadde han aldri i verden installert noe slik program heller..

Og muligens spart seg for masse trøbbel, se under.

Quote:

Og hvorfor vil du bruke noe annet en msn messenger? Programmet er lite og diskret og gjør akurat det du trenger for å holde kontakt med venner og familie..

Pluss litt til: http://www.itavisen.no/art/1298703.html

Lenke til kommentar

Er det noe her som vet hvor mye plass "ekstra" greiene (man ikke kan avinstallere) fra Microsoft tar? Da tenker jeg på

-IE

-Messenger

-Mediaplayer

-CD-brenner funksjonen

-Bildeframviser

-Videoredigering

(sikkert flere jeg har glømt)

Det er tydligvis noen her som har peiling :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 12:31, t-paul skrev:

Er det noe her som vet hvor mye plass "ekstra" greiene (man ikke kan avinstallere) fra Microsoft tar? Da tenker jeg på

-IE

-Messenger

-Mediaplayer

-CD-brenner funksjonen

-Bildeframviser

-Videoredigering

Har du dårlig plass? For de fleste så er det mange år siden os'et tok over 50% av harddisken....

De fleste har minimum 20Gb og Xp tar 1,5... De funksjonene der tar nok 200-300 MB, 1% av de harddisk plassen til folk.. Har man under 20 GB disk så har man sannsynelig for gammel pc til å kjøre Xp uansett

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 12:31, t-paul skrev:

-IE

-Messenger

-Mediaplayer

-CD-brenner funksjonen

-Bildeframviser

-Videoredigering

Mulig jeg tar litt feil. Noe av dette lar seg vel avinstalleres på legg til/fjern program. Men ihvertfall.. Man bør jo kunne strippe det ned om man vil.

Lenke til kommentar

Microsoft prøver å "skvise" ut 3´dje parts "multi media"-software ved å inkludere deres egen versjon INNBAKT i operativsystemet.

Hvem gidder vel å laste ned noe fra andre produsenter når du har noe som funker "greit" allerede?

Og det er der sakens kjerne er!

Da vil jo ikke de små software selskapene få store mulighetene til å vise at de kan bedre enn Microsoft.

Det JEG mener er at Windows bør selges nedstrippa, så kan man selv velge hvilke eksta multimedia applikasjoner man skal ha til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 13:25, t-paul skrev:

Hvem gidder vel å laste ned noe fra andre produsenter når du har noe som funker "greit" allerede?

Du sier selv at det funker greit så hvorfor bytte det ut?

Jeg stemmer mer for å legge til avinstalleringsfunksjon... å selge en strippet windows lager masse kål..

Lenke til kommentar

hvis windows forsvinner - hva gjør vi da? hente frem dos og snake :smile:

det er bare microsoft internett explorer som kan åpne http://www.microsoft.com og http://www.xbox.com siden microsoft sine sider er laget for og stenge ute alle andre nettlesere.

windows xp er spesialdesignet for og ikke virke sammen med real media player som er windows media players store konkurrent. ting som dette skulle de aldri fått lov til og gjøre, de utnytter monopol tilstanden sin. helt ok med monopol bare de ikke utnytter det mener jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

Viva skrev (2002-05-10 10:15):

Er det noen vi burde saksøke i norge for monopol er det TELENOR

Hvis norge hadde hatt monopol, så hadde det ikke vert lovelig for andre selskaper å etablere seg i tele/komunikasjons bransjen.

Det er det ordet monopol betyr, ikke at de eier størsteparten av markede.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 14:48, DeejPhant skrev:

Quote:

Den 2002-05-10 13:25, t-paul skrev:

Du sier selv at det funker greit så hvorfor bytte det ut?

Jeg stemmer mer for å legge til avinstalleringsfunksjon... å selge en strippet windows lager masse kål..

Hvorfor ikke fjerne programmene helt, så kan de sette ned prisen på OS´et.

Så kan jeg i ro og mak velge programmer som gjør f.eks surfe-jobben like bra eller bedre? -> Opera

Penger spart + at Opera er gratis!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 14:48, DeejPhant skrev:

......

Jeg er enig med DeejPhant her. Jeg tror ikke på noen løsning om en strippet Windows-versjon. Men jeg synes heller Microsoft kunne ha åpnet for muligheten å ikke installere alle disse programmene under selve installasjonen. Jeg tenker ikke på diskplass. Men noen vil gjerne ha en ryddig maskin og bestemme selv hva de vil ha på den. Jeg leste her på forumet en som hadde problemer med Outlook Express i Win XP. Denne ble bedt om å installere IE på nytt av feilmeldingen. Denne personen prøvde å laste ned en egen versjon eller noe lignende, men installasjonsprogrammet ga beskjed om at det allerede fantes en nyere versjon av programmet på maskinen og ville ikke installert. Det er i slike situasjoner man skulle ønske at en avinstalleringsfunksjon var tilgjengelig. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=23492&forum=26

Glad jeg har Win98 SE. :smile:

Er det noen som har spurt MS om hvordan man f.eks. avinstallerer IE og begrunner det med at man ønsker å bruke Opera i stedet? Eller spør om Rett og slett henvende seg direkte til dem og presentere problemet og forlange et svar, men uten å virke sint og full av MS-hat? Start med å plage support med reelle spørsmål om MS-produkter, saksøking kan man vente med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...