DeejPhant Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:06, Wilhelmsen skrev:hva med IE? msn messager? os`et?dette er egentlig gode nok grunner...at disse komponentene alerede er installert på 98% av verdens nye pc`er bedrer ikke akuratt sjansene for andre leverandører.tenkt deg da, en newbie skal ha ny pc, hva får han?joda en msft pc. denne newbieen aner ikke hvordan han skal endre på dette, faktisk talk så vet han nok ikke at det er noen andre aktører på markedet.dette er klart monopolisering, om det er msft som har foråsaket det eller om det er forbrukerene; ja, det er en annen sak det.husker dere ikke alt oppstyret rundt w95 når IE var alerede installert fra bunnen av. "forbrukarene har ikkje lenger eit valg" syns jeg og huske Siri Lill Mannes si i TV2 nyhetene. Det er jo netopp for nybegynnere at Microsoft Windows er bra, akrurat fordi alt er innebygd og integrert sånn at det blir lettvint... Hadde ikke nybegynneren sett at messenger var installert så hadde han aldri i verden installert noe slik program heller.. (isåfall så er han ikke nybegynner) Og alle erfarne Windows brukere kan installerer andre e-post klienter, opera og messenger erstattere uten problem... Og hvorfor vil du bruke noe annet en msn messenger? Programmet er lite og diskret og gjør akurat det du trenger for å holde kontakt med venner og familie.. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:11, DeejPhant skrev: Quote: Den 2002-05-10 11:06, Wilhelmsen skrev: hva med IE? msn messager? os`et? dette er egentlig gode nok grunner... at disse komponentene alerede er installert på 98% av verdens nye pc`er bedrer ikke akuratt sjansene for andre leverandører. tenkt deg da, en newbie skal ha ny pc, hva får han? joda en msft pc. denne newbieen aner ikke hvordan han skal endre på dette, faktisk talk så vet han nok ikke at det er noen andre aktører på markedet. dette er klart monopolisering, om det er msft som har foråsaket det eller om det er forbrukerene; ja, det er en annen sak det. husker dere ikke alt oppstyret rundt w95 når IE var alerede installert fra bunnen av. "forbrukarene har ikkje lenger eit valg" syns jeg og huske Siri Lill Mannes si i TV2 nyhetene. Det er jo netopp for nybegynnere at Microsoft Windows er bra, akrurat fordi alt er innebygd og integrert sånn at det blir lettvint... Hadde ikke nybegynneren sett at messenger var installert så hadde han aldri i verden installert noe slik program heller.. (isåfall så er han ikke nybegynner) Og alle erfarne Windows brukere kan installerer andre e-post klienter, opera og messenger erstattere uten problem... Og hvorfor vil du bruke noe annet en msn messenger? Programmet er lite og diskret og gjør akurat det du trenger for å holde kontakt med venner og familie.. Men.......Det er jo akkurat slik Microsoft vil at DU skal tenke. Bake inn den tankegangen om at der er KUN Microsofts produkter som er brukandes. runmad Lenke til kommentar
Wilhelmsen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 joda, msn messager er et kjekt lite program det! men det er jo ikke akuratt det som er poenget da, saken er jo det at newbien på elkjøp, bonus,obs,expert ect ikke får valg om noe annet en msft pc`er. denne her newbien kommer nok ikke til og installere noe annet enn msft i den nærmeste framtid heller, og det er der msft har vunnet er slag (men ikke krigen) det er ytterst få av oss som faktisk deserterer fra msft laget fordi endel av oss ikke engang vet om nix eller osx osv. men prinsippet ligger jo i det at vi som førstegangs kjøpere ikke har noe valg, og dermed har msft grepet på oss. (med mindre vi finner ut av ting, og begynner og eksperimentere med andre leverandører) Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Og hvorfor vil ikke MS lage en messenger versjon til Linux? Jo fordi...........(resten kan man tenke seg selv) runmad Lenke til kommentar
Viva Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Microsoft er helt ok :smile: kunne aldri tenke meg og kjøre Linux eller MacOS idag. MacOS passer jo for aviser, filmskapere o.l. Windows er for oss andre "business men" , lett og bruke å lett å lære.. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Som newbie har du 2 valg: * Kjøpe Microsoft pc og begynne å bruke den eller * Kjøpe pc med Microsoft og formatere den og legge in linux og bruke 2mnd på å klare å installere et program * Kjøpe Mac * Få noen venner eller familie til å bygge pc med linux og sette den opp for deg (slik at de kan bruke opp mange timer av sin verdifulle tid til support og spørsmål fra deg * Kjøpe ribbet Windows versjon og gjøre det vanskeligere for folk som kan f. eks. Outlook når dem kommer og hjelper deg med å sette opp e-post klienten din... Jeg er helt motstander av å ødelegge "standardiseringen" i windows... Tenk på når noen skal ha hjelp innenfor et eller annet med PC-en.. Da er det ikke sikkert han som skal hjelpe får gjort noe ettersom han kanskje ikke kjenner til den e-post leseren eller browseren... Har vi egentlig bruk for noe annet enn Micrsoft? (for nybegynnere ihvertfall) Microsoft legger veldig stor vekt på å lage et os som er brukervennlig noe som absolutt ingen andre os skapere kan skryte av... Mitt synspunkt er: * Newbier kjøper Micrsoft Windows med internett explorer osv osv... * Erfarne folk laster ned Linux... Det microsoft heller skulle gjort er å legge til en avinstallerings funksjon slik at man kan fjerne Internett Explorer, msn messenger osv osv.. men fortsatt opprettholdt Windows som den er nå med alle programmene intakte... Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 10. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:22, Viva skrev:Microsoft er helt ok :smile: kunne aldri tenke meg og kjøre Linux eller MacOS idag.MacOS passer jo for aviser, filmskapere o.l. Windows er for oss andre "business men" , lett og bruke å lett å lære.. MacOSX passer for "business", og det er like lett å lære og bruke som M$ plattform :smile: (Om ikke enklere) Men poenget er jo at Microsoft presser på oss ting vi ikke engang kan avinstallere. Programmer som ikke har noe med et Operativ-system å gjøre! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:22, Viva skrev:Microsoft er helt ok :smile: kunne aldri tenke meg og kjøre Linux eller MacOS idag.MacOS passer jo for aviser, filmskapere o.l. Windows er for oss andre "business men" , lett og bruke å lett å lære.. Til helt vanlig dagligdags bruk er ikke Linux, med f.eks KDE, noe vanskeligere enn Windows. Problemene kommer av og til når man skal konfigurere eller innstallere ting, men det er ikke værre enn at det går an å lære seg det. runmad Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:06, runmad skrev:Hallo!!Har ikke Microsoft et monopol? (jeg tror jeg gir meg ende over, for enkelte her). For en påstand!Hvorfor tror dere PC-er kommer med Windows ferdig pre-innstallert fra butikken?runmad Fordi Windows er det eneste operativsystemet som kommer på norsk. De fleste av mine kunder vil ha datamaskiner de kan bruke uten for mye dilldall og helst på et lettfattelig språk. Jeg ville ikke hatt noe problem med å selge maskiner med Linux og StarOffice da dette ville ha dekket de fleste av kundenes behov, men problemet oppstår den dagen de trenger noe ekstra og det f.eks ikke finnes støtte for det i andre operativsystemer. Skal noen saksøkes bør det vel like gjerne være alle de som utvikler løsninger kun til Windows. Det er dem som monopoliserer. Det burde heller nesten være et krav at alle produkter slippes med støtte for alle operativsystemer, men hva da med brukervennligheten? Nei, vi må innse at Microsoft er det nærmeste vi kommer en standard i dataverdenen og takk og pris for det. Lenke til kommentar
Wilhelmsen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 YES, helt riktig, det skulle vært en funksjon som kan avinstallere di derre små programmene i de forsjellige windowsene. leste en plass (husker hverken hvor eller hvordan...typisk) at du kan finne en liten nøkkel i registeret der man låste opp "legg til og fjern programmer" og dermed kunne man avinstallere "tror" alle disse små programmene som har blitt lagt på oss uten at vi spurte om det. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:28, t-paul skrev:Programmer som ikke har noe med et Operativ-system å gjøre! Det har Microsoft gjort siden Windows 3.0 (mer en 10 år siden??) og det er først nå folk begynner å klage.. Hvis alle bruker forskjellig programvare så blir det mye vanskeligere å kunne prate sammen som man gjør ved f.eks. msn messenger... Tenk hvis du må ha 10 messenger program for å kunne være online med familien din fordi alle bruker det programmet som fulgte med der dem kjøpte PC-en... Lenke til kommentar
Xane Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Windows er helt greit for folk som har liten eller ingen erfaring med PC. Å fjerne integrerte programmer som IE, vil bare gjøre det vanskeligere for newbien, og han vil antakeligvis laste ned / kjøpe IE uansett, fordi denne vil være priset lavt, den er fortsat brukervennlig og støttes av nesten alle nettsider. Linux er for 15-åringer med bart :smile: Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:33, Xane skrev:Windows er helt greit for folk som har liten eller ingen erfaring med PC. Å fjerne integrerte programmer som IE, vil bare gjøre det vanskeligere for newbien, og han vil antakeligvis laste ned / kjøpe IE uansett, fordi denne vil være priset lavt, den er fortsat brukervennlig og støttes av nesten alle nettsider. Linux er for 15-åringer med bart :smile: Jeg regner med at Internett Explorer vil være gratis å laste ned hvis den blir fjernet fra Windows... Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Dan Hansen skrev: "Fordi Windows er det eneste operativsystemet som kommer på norsk." Nix! KDE kommer på nynorsk, bokmål og samisk (+endel andre "uti hutiheita" språk). Noe som Microsoft har sagt neitakk til å levere (ikke noe penger å tjene på minoriteter) runmad Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Men poenget er jo at Microsoft presser på oss ting vi ikke engang kan avinstallere.Programmer som ikke har noe med et Operativ-system å gjøre! Dette er jeg helt enig i! Det burde være mulig å få operativsystemer uten noen tillegg. Jeg har ærlig talt spurt meg selv noen ganger hva i all verden Paintbrush og Minesweeper har i Windows2000 server å gjøre? Derimot er det greit med litt ekstra for en hjemmebruker. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:37, Dan Hansen skrev:Dette er jeg helt enig i! Det burde være mulig å få operativsystemer uten noen tillegg. Jeg har ærlig talt spurt meg selv noen ganger hva i all verden Paintbrush og Minesweeper har i Windows2000 server å gjøre? Derimot er det greit med litt ekstra for en hjemmebruker. Gjør det noe skade der det er? Lenke til kommentar
Wilhelmsen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:35, DeejPhant skrev: Quote: Den 2002-05-10 11:33, Xane skrev: Windows er helt greit for folk som har liten eller ingen erfaring med PC. Å fjerne integrerte programmer som IE, vil bare gjøre det vanskeligere for newbien, og han vil antakeligvis laste ned / kjøpe IE uansett, fordi denne vil være priset lavt, den er fortsat brukervennlig og støttes av nesten alle nettsider. Linux er for 15-åringer med bart :smile: Jeg regner med at Internett Explorer vil være gratis å laste ned hvis den blir fjernet fra Windows... Det burde det være, men du vet aldri. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:35, runmad skrev:Dan Hansen skrev:"Fordi Windows er det eneste operativsystemet som kommer på norsk."Nix!KDE kommer på nynorsk, bokmål og samisk (+endel andre "uti hutiheita" språk). Noe som Microsoft har sagt neitakk til å levere (ikke noe penger å tjene på minoriteter)runmad KDE er så vidt jeg vet ikke et operativsystem Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 11:37, DeejPhant skrev: Quote: Den 2002-05-10 11:37, Dan Hansen skrev: Dette er jeg helt enig i! Det burde være mulig å få operativsystemer uten noen tillegg. Jeg har ærlig talt spurt meg selv noen ganger hva i all verden Paintbrush og Minesweeper har i Windows2000 server å gjøre? Derimot er det greit med litt ekstra for en hjemmebruker. Gjør det noe skade der det er? Neida, bruker det stadig vekk i forbindelse med administreringen :wink: Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 10. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2002 Det er greit å få med masse ting på kjøpet, men man må jo kunne avinstallere det slik at man får diskplass til en annen applikasjon som fungerer bedre og ikke har så ufattelig mange sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå