snooozy Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hei, Jeg har kjøpt en 120GB S-ATA harddisk, jeg har montert den i pc'en(satt på strømkabel og S-ATA kabel), da jeg skrudde på maskinen igjen fant den ikke harddisken. Hvordan får jeg dette til og funke? Jeg har en 80GB IDE-ATA hdd fra før, og vil gjerne ha OS på denne og annet dill på den nye(S-ATA).... Vil ikke kjøre raid.... Er den noen som kan hjelpe meg......? Takker for alle svar..... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Dette er vel den 131763271,23. posten om dette. Du har fått en diskett med hovedkortet, boot opp med windows cd, trykk F6 i installasjonen (install third party SCSI drivers eller noe slikt) og sett inn disketten og følg instruksjonene. Så gjør du det vanlige, initializer disken, formaterer og vips! Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Kan ikke noen ta å sette SATA sticky'en på den første siden i forumet i fontstørrelse 36, slik at dette er det første folk ser. Det er jo en milliard poster om dette tullet at folk ikke finner disken. Når skal folk skjønne dette: Boot F6 Diskett m/SATA- driver Korrekt innstilling i BIOS Inn på diskbehandling Formatere Aktivere ?????? Lenke til kommentar
Porky Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Kanskje du kan skjønne at ikke alle "folk" har diskett eller da.... Så svaretdu gir er nok ikke den ENESTE løsningen til alle med sata problemer. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Har de ikke diskett så får de laste ned driveren fra produsenten av kontrolleren. De skal ha fått diskett. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Tror kanskje Porky mener diskettstasjon? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 om han ikke har floppy så kan ikke vi lukte oss til det. Det er sikkert, som alltid bare at man ikke leser manualer\søker på forum. Lenke til kommentar
snooozy Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Jeg har gjort som dere sa men det funka ikke......jeg vet ikke det e rjeg som er dum eller om det er dere som forklarer dårlig jeg..... men hvis jeg skal laste ned en driver til denne harddisken, hvor gjør jeg så det? jeg har en western digital caviar 160GB S-ATA Jeg har forresten ikke noen diskett med drivere på, og jeg har heller ikke noen tomme disketter..... Endret 16. september 2004 av snooozy Lenke til kommentar
xbooth Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 du må stille inn (P-ATA+S-ATA) i biosen,den står sikkert på bare (P-ATA) det fikset mitt problem. Prøv det Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hvis noen av "hissigproppene" hadde lest hva trådstarter skriver så hadde de vel sett at han ikke skal bruke den som OS disk, men kun til lagring, så det er ikke noe poeng i å starte en windows installasjon for å installere driverne? Såvidt jeg kan huske så holder det med en update av windows. Mener å huske at jeg har sett s-ata drivere på lista over updates. Hvilken disk er det du har snooozy (merke?). DU kan jo laste ned f.eks Diskwizard fra Seagate, den er enkel og fin til å sette opp nye disker med Lenke til kommentar
Fury Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Tråden kan se ut som har utviklet seg noe mer inviklet enn hva det egentlig er. snooozy, slik jeg har forstått det så legger du til en disk på en PC med et operativsystem allerede installert? Er det sant kan du hoppe glatt over det som er blitt besvart tidligere... Når du har disken montert i PC'en, gå til Windows Update og last ned oppdateringer. Legg spesielt merke til oppdateringer for maskinvare. Start om PC'en, og gjør følgende: Start -> kjør -> compmgmt.msc Gå til diskbehandling, og du vil mest sannsynlig se en veiviser for å initialisere en ny disk. Bare følg veiledningen. Etter at det er gjort dukker det opp en ny disk i systemet som er klar til formatering. Du vil få evt. spørsmål om det når du aksesserer disken. Gi tilbakemelding om jeg (forhåpentligvis) gjorde en riktig vurdering Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Tråden kan se ut som har utviklet seg noe mer inviklet enn hva det egentlig er. snooozy, slik jeg har forstått det så legger du til en disk på en PC med et operativsystem allerede installert? Er det sant kan du hoppe glatt over det som er blitt besvart tidligere... Når du har disken montert i PC'en, gå til Windows Update og last ned oppdateringer. Legg spesielt merke til oppdateringer for maskinvare. Start om PC'en, og gjør følgende: Start -> kjør -> compmgmt.msc Gå til diskbehandling, og du vil mest sannsynlig se en veiviser for å initialisere en ny disk. Bare følg veiledningen. Etter at det er gjort dukker det opp en ny disk i systemet som er klar til formatering. Du vil få evt. spørsmål om det når du aksesserer disken. Gi tilbakemelding om jeg (forhåpentligvis) gjorde en riktig vurdering Ja, og hvis du har rett, så blir bare listen min litt kortere, men med samme rekkefølge: Korrekt innstilling i BIOS Inn på diskbehandling Formatere Aktivere Endret 16. september 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Jeg holdt på å lage en ny post som var 100% IDENTISK med den første i denne tråden, men jeg søkte først.. Og vips, så slapp jeg å skrive noe selv! Folk er idioter som ikke søker først... Men kompisen min får dette fortsatt ikke til å funke. Han har en Seagate 200GB S-ATA hd som han har stappet inn som den eneste hd'en i maskinen. Han har et ASUS hovedkort med AMI bios. Med hovedkortet fulgte det med en CD, ikke noen diskett. Spørsmålet er da: Hva skal han gjøre for å få detecta hd'en sin, partisjonert den opp i to deler og installert windows på den? Endret 17. september 2004 av ThomasWH Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Hvilket ASUS kort? Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Asus P4V8X-X, som kan kjøre S-ATA... Hvorfor følger det ikke med driverdiskett til det hovedkortet? Hva gjør man når man kjøper pc, og skal installere hd'en, og kun har drivercd? Dette blir interessant! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Nei, de er dumt det at ASUS ikke sender med SATA drivere på diskett. Personlig måtte jeg gå på internett med en annen maskin, laste ned de nyeste SI3112A drivere for windows over på diskett, og så starte installasjonsprogrammet til winxp, trykke F6 osv. Hvilken S-ATA kontroller har han på hovedkortet? Endret 17. september 2004 av bK_Coder Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Hovedkort med ICH5, ICH5R, ICH6 eller ICH6R southbridge trenger ikke driver til S-ATA kontrolleren. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Hovedkort med ICH5, ICH5R, ICH6 eller ICH6R southbridge trenger ikke driver til S-ATA kontrolleren. Korrekt Lenke til kommentar
snooozy Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Jeg har lagt merke til at det er mange som maser om drivere her.... hvor finner jeg disse/denne? Er det noen som har en link? jeg har ett asus p4pe, socket 478, intel 845pe. takk igjen for alle svar Endret 17. september 2004 av snooozy Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 jeg har ett asus p4pe, socket 478, intel 845pe. Utifra hva jeg kan se på asus.com, har ikke dette hovedkortet støtte for S-ATA. Tror ikke S-ATA var å få på den tiden i845 ble laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå