It's me Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Jeg har et Gainward 6800nu kort med amd64 3000prosessor og passende hovedkort. Om feilen jeg har er hardwarerelatert eller software er jeg usikker, men siden den er i alle spill gjetter jeg at den kan ha noe med hardware å gjøre. Grafikkfeilen får jeg i FPS-spill. Det jeg spiller for tiden er DOOM3 og FarCry, og feilen er i begge. Når jeg flytter musen til ventre eller høyre får jeg grafikkstripefeil i bildet. Særlig hvis jeg ser på et hus eller annen ting med rette kanter er det lett å oppdage. Med en gang jeg flytter musen mot en av siden (gjør ikke noe at musen flyttes skrått) blir rette linjer "rotet til". Går i sikksakk nedover istendenfor rett. Når jeg beveger musen kunn oppover derimot, er bildet slik det skal. Det gjelder altså bare når jeg flyttes til en av sidene. Når jeg løper rundt ser det ut som det går en liten vannrett stripe nedover skjermen som forstyrrer grafikken. Igjen og igjen... Meget plagsomt i lengden. Er det en innstilling jeg må styre på, eller kan det være hardwarerelatert? Kortet er ikke klokket, og kabinettdøren er åpen og en stor bordvifte står på full styrke for å skape luftgjennomstrømning. Temperaturene i pcen er derfor lave. Jeg vet at forklaringen ikke var så god, men det var ikke så lett å forklare problemet. Forhåpentligvis skjønte noen det iallfall. Tips og hjelp mottas med stor glede Endret 16. september 2004 av It's me Lenke til kommentar
apwr Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Kan høres ut som du opplever såkalt tearing. Har du "vsync" på eller av? Hvis av, prøv å slå på, og se om det hjelper. Endret 16. september 2004 av apwr Lenke til kommentar
It's me Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Takk for svar Vsync sto på "controlled by application". Prøvde å ha den som både av og på, men resultatet ble det samme. Introvideoene (filmsnuttlogo til de som har laget det aktuelle spillet, feks ubisoft når det gjelder Farcry), får også denne irriterende stripen nå de spilles av. I spillet er det som sagt bare når jeg flytter musen mot venstre og høyre, men blir i praksis nesten hele tiden. Det er langt mer tydelig i Doom enn i Farcry, men tror det har mye med at det er mørkt. Da jeg var et sted det var mørkt i Farcry la jeg mye bedre merke til grafikkproblemet. Prøvde også å velge image quality fremfor performance under skjermkortinnstillinger, uten at det ble noen forskjell av dette. Andre ting jeg kan prøve? Er det sannsynlig at det er hardware-relatert eller innstillinger? Har 19tommer lcd skjerm. 60hz vs 75hz ga ingen forskjell med grafikkfeilen, utenom at jeg får out of range på 75hz og rød prikker på skjermen (selv om skjermen skal takle 75hz). Lenke til kommentar
highlander Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hvis vsync er av skjer KANSKJE dette, men jeg er litt usikker på hva dette egentlig er. Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Det er nok vsync ja. Hvis du aktiverer vsync blir denne tearingen borte, men du vil sannsynligvis få mindre fps. Les mer om Vsync og hva den er god for i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=289020&hl=vsync Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Syns det er mye tull med de nye skjermkortene jeg. Er det rett og slett fordi de er for gode for dagens spill, slik at de ikke fungerer helt korrekt sammen. ? Er kanskje lurere å kjøpe seg et litt dårligere skjermkort .. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Det er nok vsync ja.Hvis du aktiverer vsync blir denne tearingen borte, men du vil sannsynligvis få mindre fps. Om fps synker litt er uvesentilg så lenge problemet forsvinner, men vsync på hjalp ikke merkbart på dette problemet. Det ble noe bedre i FarCry, men problemet i DOOM3 ble ikke bedre i det hele tatt. Noe annet jeg kan prøve? Endret 17. september 2004 av It's me Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Regner med at du har fjernet gamle driverrester, og lagt inn siste? Siden det ikke hjelper med Vsync, og varme ikke er ett problem ville jeg i allefall prøvd kortet i en annen maskin. Får du samme problemene der ville jeg begynt å vurdere ett bytte. Det må være utrolig surt å få ett bra skjermkort for så å ha slike problemer. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Jeg kjøpte nytt hovedkort også, så da måtte jeg reformatere og legge inn xp på nytt, så gamle driverrester el. kan det ikke være. Har nå sett på en del filmer, men der forekommer ikke problemet. Det gjelder altså bare spill og filmer i spill. Noe annet jeg kan gjøre for å kanskje fikse problemet? Lenke til kommentar
frodd Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg har også tearing-problemer! Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 mouse filter on grunnen til at du måtte formatere er vell sikkert at du hadde noe annet en amd64 cpu før derfor vill du få bluescreen på oppstarten av windows Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Må tenkte litt på denne, vrien sak! Du kan jo i mellomtiden skjekke om du har AA og AF på, FarCry har i hvertfall problemer med AA og AF. Går ellers utifra at du har siste drivere samt DirectX? Du kan jo også skjekke om fastwrite er på i BIOS. Og, en siste ting: Skrivebord>høyreklikk>egenskaper>innstillinger>avansert>feilsøking>sett ned "maskinvare-akselerasjon" et hakk. Dette har hjulpet flere andre med lignede problemer. Mvh Stikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå