[space] Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 har et mål om veeeldig stille pc og nærmer meg skritt for skritt. Har isolert hele kassa med dempematter fra biltema (tykke der det får plass og tynne der ikke de tykke passer). Det hjalp faktisk utrolig på støy fra harddiskene. (disse står ikke i noe spesiell ramme). i front har jeg ingen vifte, under psu har jeg en 80mm på litt under 5V. (5V + potmeter). På cpu står en silent viking. Da har jeg 1 synder igjen: PSU. Skrudde opp denne og kobla til en Zalman spenningsregulator på den. Problemet er at vanligvis blåser det rimelig varmt ut av psuen så i utgangspunktet er det kanskje ikke så lurt å sette ned hastigheten på denne vifta. Men så kom jeg på at jeg har sett folk som har PSUen plassert utenpå kassa. "kanskje smart" tenkte jeg. Har nå PSUen på gulvet ved siden av maskinen. (pga en krasj og skruinga inne i psu. Teste litt før jeg skrur alt på plass igjen...) Kjører nå vifta på minimum hastighet (ganske så lydløs) og den er ikke i nærheten av varm engang. Spørsmålet er hva det vil ha å gjøre for kassetemperaturen. får jo en vifte mindre som blåser ut, hvis jeg tetter for der psuen egentlig står. Blir ikke psuen i seg selv varm? Sånn det ser ut i kassa mi står psuen 0,5 cm over kolossen av en silent viking så jeg regner ikke med en ekstra vifte i psuen vil gjøre noe kjempenytte. Tar jeg feil? mvh [space] Lenke til kommentar
bjovas Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Hmm, spennende ide, det der, men man få jo finne en forsvarlig måte å ha PSUen da, litt for kjipt hvis den blir sparket i og sånn.... Hva innebærer dette av fare for elektriske feil og sånn? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Du må/bør vel ha en jordingskabel mellom psu'n og kabinettet ? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 5 volt på psu-vifta er bra nok hvis den står i friluft og trekker 'kald' luft fra rommet istedenfor oppvarma luft fra kabinettet. Men ikke la den gå uten vifte! Du kan mure opp en boks med dempematter rundt psu-en for å lage lydkanaler hvis du synes 5-voltsstøyen blir for høy. Jeg tror en slik løsning med psu utenfor kabinettet, kjølt av kald luft, er god. Du bør holde et øye med kabinettemperaturen. Jeg ville installert vifter som blåser luft mot harddiskene, den økte friksjonen/kontakten som følge av turbulensen kan kjøle hd-ene ned litt ekstra, og med lyddempinga di kommer de ekstra viftene ikke til å høres likevel. Jeg _har_ lydløs PC, og det kosta _mye_ arbeid og penger. Lykke til videre! mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå