Gå til innhold

jeg trenger hjelp til en fet linje ting :)

edahl

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en linuxn00b som gjerne vil installere lydkortet mitt (AC97) på SUSE 9.1 distro.

Et par andre ting jeg vil ha fikset er Mozilla Firefox netbrowser (noen som har en RPM fil?).

Jeg trenger også hjelp med ATI Radeon 9500pro drivere (hvor? :/).

Hvor kan jeg få tak i WINE? :/

Også skulle jeg rent teoretisk ha 2 NTFS partisjoner, som jeg ikke aner hvor jeg har (windowsen funker ikke).

OG... Hva gjør jeg får å få både Windows og Linux i bootupen etter at jeg har installert Windows på nytt nå? (hørt at det er problematisk)

Jeg fant nettop ut hva RPM var; ergo... Jeg er 100% n00bi linux, så venligst bruk "barnslige" ord osv. tongue.gif

Takk smile.gif Pls. ikke flame for mye harhar.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, mye av det du lurer på kan du finne på http://www.google.com/ .

Drivere til ATi-kort: http://www.ati.com/

Mozilla Firefox: http://www.mozilla.org/

Wine: http://www.winehq.com/

Det finnes også en del guider som du kan finne der (google), om det skulle være nødvending. Og ettersom du akkurat har begynt med linux så kommer det sikkert veldig mange spørsmål til tanke, men husk at google.com er din venn når du enn skulle trenge det. ;)

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Hvis du går i en terminal og skriver:

fdisk -l

så skal du få fram alle partisjonene dine. Der kan du se hva som er ntfs-diskene dine.

Jeg vet ikke om SuSe har NTFS-støtte i kjernen, men hvis ikke finnes det nok en modul du kan laste inn for å få det til. Du kan mounte windows-partisjonene dine på en hvilken som helst mappe under /.

For f.eks. å mounte en ntfs-partisjon som er på /dev/hda1 (primary master) til /mnt/windows kan du skrive følgende som root:

mkdir /mnt/windows (For å lage mappa)
mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows

Nå skal du kunne få tilgang til alle mappene og filene du har på den partisjonen.

Håper du skjønte hva jeg mente... Hvis ikke må du bare spørre mer ;)

For å installere Firefox kan du laste ned en fil fra www.mozilla.org som beskrevet ovenfor, og jeg tror det skal være med en installer som guider deg gjennom prosessen. Det er ingen RPM-fil, men det finnes nok det også et sted på det store internett ;)

Hvis du installerer Windows på nytt, vil den nok overskrive bootloaderen din GRUB/LILO, og du må legge inn den på nytt... Dette er ikke mitt sterkeste felt, siden jeg aldri har måttet gjør det, men du kan starte maskinen fra en cdrom som følger med linux-distribusjonen og velge rescue mode... Der kan du installere bootloaderen på nytt, men da har du ikke noe GUI å drive i, så du må vite hvilke kommandoer du skal skrive.

Lenke til kommentar

Hvis du installerer Windows på nytt, vil den nok overskrive bootloaderen din GRUB/LILO, og du må legge inn den på nytt... Dette er ikke mitt sterkeste felt, siden jeg aldri har måttet gjør det, men du kan starte maskinen fra en cdrom som følger med linux-distribusjonen og velge rescue mode... Der kan du installere bootloaderen på nytt, men da har du ikke noe GUI å drive i, så du må vite hvilke kommandoer du skal skrive.

Noen som vet hvilke kommandoer jeg må skrive? :o

De driverene man finner på ATI.com er bare 2D greier. Jeg lurte på om noen visste om noe annet for å få det til like bra som i Windows.

Firefox fikk jeg til vett. Endelig skjønte jeg hva YaST var :p

Fant ut at wine var innebygd (Lærern min sa det :p)

Takk for alle tips hitill

Lenke til kommentar

Du skal få støtte for 3d også.. Det er jeg sikker på.. Men og ha et ati skjermkort i linux er ikke noe vits hvis du skal spille tyngre spill. Jeg kan så vidt spille quake 3 med mitt radeon 7000 og grunnet det + jeg skal spille doom 3 skal jeg skaffe meg et nytt nvidia kort snart.

Endret av tech
Lenke til kommentar
norman: AC97 sier meg lite. prøv en lspci -v som root i terminal, og paste det som kommer opp her.

(AC97 er kun en codec)

0000:00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235 A

C97 Audio Controller (rev 50)

Subsystem: Asustek Computer, Inc. A7V8X Motherboard (Realtek ALC650 Code

c)

Flags: medium devesel, IRQ 6

I/O ports at e000

Capabilities: [c0] Power Management version 2

There you go..! Hope it helps you, help me :p Takker for supporten (Har kommet meg forbi problemet med at jeg bare fikk en tekstbasert linux(Takk til Hans Poppe som minte meg om YaST(Læreren min)))

Lenke til kommentar

Det har utviklet seg et nytt problem... Jeg har klart å assosiere vanlige mapper med XMMS... Pokker...

EDIT: Ordna seg :p (Føler meg LEEET :p)

EDIT 2: Er det en måte å stille tilbake alle filassosiasjoner?

Endret av norman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...