bugsy Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg har et Asus A7V333 hovedkort og en AMD Athlon XP1900+ prosessor. Temperaturen på prosessoren ligger på 52-55 idle, og overstiger 60 på full load. Jeg har en Swiftech MCXC370B kjøleribbe, og en Papst 80x80 vifte (45m³/time, 19 dB) Skal temperaturen ligge så høyt? Jeg synes det er i høyeste laget... Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hei Jeg har akkurat samme oppsett som deg Jeg har en TaiSOl cgk760 med en 60x60mm Papst jeg ligger på 50-60. Lurer på om det er no feil med måleren eller no Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hei! Det kunne ikke vært dumt å spandere på seg en litt kraftigere vifte, selv om den er ganske god.. Men har du tatt på noe kjølepasta? Jeg annbefaler deg å kjøpe Artic Silver 3 kjøle pasta. Denne vil nok gjøre susen skal du se.. Jeg skal bygge min maskin til uka, og da skal jeg bruke en TaiSol CGK760 Vifte, sette på et Fanadapter og en Papst 80x80mm Vifte 32db 69m3/time luft flyt! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Asuskortet leser den innebygde måleren i XP prosessoren. Dere må derfor regne med at temperaturen er høyere enn det andre personer her på forumet sammenligner med. Pr. dags dato, så er det bare Asus og Soyo som har hovedkort som leser temperaturen direkte av AMD prosessoren (KT333 utgavene av kortene). Målinger gjort på denne måten er faktisk svært nøyaktig. Jeg ville derfor ikke bekymret meg for temperaturen dere har på prosessoren. Uansett så er det en fordel å ha luftsirkulasjon i kabienttet. 2 saktegående kabinettvifter er alt som trengs. En til å suge inn, og en til å blåse ut. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Må korrigere deg der byggeren. Asus kortet har en design-leif som gjør at den ikke leser xp'ns diode skikkelig. Den tempen du får ut av det kortet er en paralellmåling av xp-dioden og termistoren i sokkelen. Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Er det no fare med tempen hvis den ligger på 50-60 grader? Vil det si at det er høyere enn det andre folk her på forumet måler med? Hva må jeg minuset for å få sånn som de andre har? Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Bugsy hva ligger tempen på HK mitt ligger på 40 etter litt spilling ;( Lenke til kommentar
bugsy Skrevet 10. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg har testet en annen prosessor på hovedkortet, en AMD TBird 950Mhz, denne ligger på 49 grader idle... Leser A7V333 kortet denne type prosessor feil også, eller er det bare XP prosessorer den leser av feil? Er det noen måte å finne ut den eksakte temperaturen på prosessoren på A7V333 kortet da? Er litt kiipt at man ikke vet hva den ligger på... Temperaturen på hovedkortet ligger på 29 grader idle, og det er uten noen som helst kabinettvifter, bortsett fra den som følger med på døren på chieftec kabinettet... [ Denne Melding var redigert av: bugsy på 2002-05-10 21:05 ] Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Holmgren: 50-60 grader er ikke så halvgal temp på cpu. Så lenge det ikke er ustabilt er det ingen grunn til panikk. Men siden du sier at temp på hk er 40 grader, lurer jeg på om du har nok luft gjennom kassa di? Ett enkelt ekspriment vil vise om så er tilfelle. Kjør med åpent kabinett en stund og se hva temp blir da. Litt mere avanserte metoder for å bekjempe høy temp på kan være å justere ned spenningen på cpu. Pga usikkerhet rundt målingene går det ikke ann å sammenligne temperaturer mellom forskjellige systemer. Hva andre forum deltakere har av temp bør taes med en klype salt. Bugsy: Grunnen til at kortet har den lille design-leifen jeg snakket om er fordi at den skal kunnne bruke eldre cpu enn xp. Siden disse ikke har intern diode må man bruke en termistor i sokkelen. Disse termistorene er ikke akkurat kjennt for å være nøyaktige. Jeg vil annbefale deg oxo til å prøve å kjøre med åpent kabinett og se hva som skjer da. Generelt: Asus har en lei uvane med å bumpe spenninga litt høyere enn spec, noe som fører til litt høyere temperaturer. Dette er en av grunnene til at det kan virke som om de korta er litt varmere enn andre. På de asus korta jeg har hatt har jeg sammenlignet temp rapportert fra hk og min eksterne måling. Og har bare opplevd 2-3 graders forskjell. Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Dette er helt absurd et eller annet er fryktelig galt! Jeg har: A7V333/Amd xp 1900+/Silent Viking(Artic Silver 3) Og har en idle temp på 55C med åpent kabinett... Hvis dere ser på lenken under så kjønner dere at jeg synes dette er absurd fordi denne typen her (Har hatt kontakt med ham via mail) prester å få 29.9C med samme vifte som meg Enten lyver han så det renner av ham eller så er det et eller annet som er feil!!!! Her er ihvetfall lenken: http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/k...ilentviking.htm Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Jeg skjønner ivhertfall ikke hvordan han har fått det til. Jeg har en Duron 1ghz på samme hk med silent viking kjøleren og med to 80mm vifter (inn/ut) ligger min cpu (ifølge asus PC probe) på 50 grader ved idletemp. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Skal ta en kort oppsummering av små unormaliteter som gjelder for Asus kort. * Asus har en lei uvane med å gi cpu får høy spenning. Hvilket gir høyere varmeutvikling og en varmere cpu. * Asus har høy idletemp sammenlignet med andre kort. Dette fordi at de av en eller annen grunn har disablet halt funksjonen til cpu, så istedet for å være inaktiv når cpu er idle kjører den på asus kort en 0 sykel ved idle. Dette gjør at den produserer omtrent like mye varme når den er idle som når den går på full last. Så på asus kort pleier forskjellen mellom idle og full last bare være en 3-5 grader, mens på andre kort kan forskjellen være 10-15 grader. Når det gjelder den testen som det er linket til over her så er det ett par ting som gjør at den ikke er helt god til å sammenligne med: * Det er ett soyo kort han bruker, så alle med asus kort kan glemme å se lignende idle temperaturer. * Han har gjort temp målingene med ekstern måler (digital doc), så målingene hans kan ikke reproduseres ved hjelp av termistoren som sitter på hk. * Jeg bruker selv digi doc til å ta tempen på min cpu og har erfart at dette heller ikke er noen helt stabil og reproduserbar måte å måle temperatur på. Hvis måleren ikke er helt nær core men bare 1-2 mm fra coren har jeg opplevd avvik på 3-6 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå