Gå til innhold

hjelp meg å bygge en rimelig pc!

Anbefalte innlegg

skal bygge en rimelig pc til min søster.

den skal hovedsakelig brukes til den skal hovedsakelig brukes til internett å til å spille med.

har tenkt å kjøpe delene brukt for å få det så rimelig som mulig.

noen som kan hjelpe meg å komme med tips til en komplett pc til max 2000 kr...?

det er vel viktig at hardwaren er kompatibel etc...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenker du da inkl skjerm, mus, tastatur, cd drev, høyttalere osv.. absolutt alt for 2000,-? eller har du noe liggende som man kan spare penger på?

blir veeldig trangt budsjett det her. nesten så du må vurdere noe brukt, evt slenge på en 1000,- lapp til.

hvordan spill er det snakk om her? er ikke allverden av grafikk kort man får puttet i det busjettet.

edit: tok en test runde, uten skjerm, høyttalere og ekstra dill klarte jeg skvise det ned i 2500,- fra psdata.. kan kanskje fått det ned en 100,- eller to.

dette var da følgende:

* Billig mATX hk med integrert grafikk

* AthlonXP 2000+

* Silent Breeze 462 II

* 256 DDR 266mhz No-Name

* wd 40gb hd

* Lg CD-ROM 52X

* Creative Mouse Classic PS/2

* Creative Keyboard

som sagt ikke allverden, funker helt ok til surfing å litt word i winxp, men til litt krevende spill strekker den nok ikke helt til pga av det interne skjermkortet.

får du tak i noen deler selv, f.eks et cd drev og mus/tastatur gratis kan du jo hive på et radeon 9200 eller no sånn, så får du "litt" bedre ytelse hvertfall, og slipper å bruke av system minnet.

Endret av phax
Lenke til kommentar
har mye eksterne ting selv...som mus, tastatur, cdrom og dvd spiller og floppy, og skjerm...

det er ikke tunge spill....går mye i the sims...men the sims 2 trenger vel ei kraftigere maskin enn sims 1...

ok, visst du tar bort mus/tastatur og cd rom fra mitt første oppsett og putter på et radeon 9200,- har du en brukbar pc til ca 2500,-

må du ha det ned i 2000,- kan du se om du får skaffet en liten hd en plass, evt et kabinett. Eller gå for det integrert skjermkortet.. som ikke er til å anbefale.

jeg brukte pc-byggern til psdata for å sette opp dette, gikk ut ifra stasjonær athlonXP. og fjernet det meste.. :)

Lenke til kommentar
og denne pc'en vil fungere fint?

vil jo helst at den ikke skal være mega treig.

kan strekke meg til å bet. 3000

kunne tenkt meg å ha ca 1024 mb ram

og et skjermkort som tåler litt.

1024 ram får du neppe skviset inn her med tanke på at det alene koster 1500,- minimum! skal du i tillegg ha et bedre skjermkort har du allerede brukt opp budsjettet ditt.

uansett 512 mb ram holder massevis. og noe særlig bedre en 9200 får du ikke råd til..

har forresten spillt need for speed underground på en shuttle sn41g2 med athlonXP 2200+, 256 ddr 266mhz og integrert grafikk. gikk bra det. regner med the sims ikke er så veldig mye mer krevende?

Lenke til kommentar

nei, tviler på at sims er mere krevende grafisk sett....? men tror det er endel 3d grafikk i det aller nyeste spillet.

har aldri satt sammen en pc før...er det for optimistisk av meg å tro at jeg vil klare det?

hva kan skje om jeg kopler feil...kan det kortslutte?

Lenke til kommentar

Detta er det nærmeste jeg kommer, altså.. Fra Netshop.no:

Abit KD7A Hovedkort for Socket A kr 450,00

AMD Sempron 2200+ 1.5 GHz Socket A kr 465,00

AOpen QF50C 300W, USB+AUDIO FRONT kr 450,00

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) kr 695,00

FIC Radeon 9600SE m/128Mb 128bit kr 725,00

Western Digital 40GB IDE ATA/100 kr 499,00

Totalt: kr 3 284,00

Det du kan gjøre for å kommer under 3 høvdinger her er å kutte ned på skjermkort til Radeon 9200. Det er vel lurere enn å kjøpe 256mb ram, som du også kan gjøre.

Lenke til kommentar
har aldri satt sammen en pc før...er det for optimistisk av meg å tro at jeg vil klare det?

hva kan skje om jeg kopler feil...kan det kortslutte?

ikke for optimistisk nei visst du har litt tålmodighet og sunt vett! ;)

og selvfølgelig spørr mye på forumet visst du støter på problemer!

det meste passer bare en plass så bare du ikke bruker makt for å få ting på plass skal det gå bra. pass på statisk elektrisitet, ikke gå med ullsokker på teppegulv og sånn. husk spacerne som skal holde hovedkortet vekk fra kabinettet. og ikke putt spacere der det ikke er skruehull på hk. sett ram brikken riktig vei. les brukermanualen til hk når du skal koble til hdd led og power on å alle de ledningene der..

tja.. det var vel de tabbene jeg kommer på jeg har gjort opp gjennom åra.. :blush: du får bare spørre etterhvert, er ganske lett egentlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...