Heiper Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Heisann. Jeg sitter nå med en ett års gammel PC, tiden går fort du. Den ser slik ut akkurat nå. 360W PSU som fulgte med Chieftec tårn Intel P4 3.0 GHz Abit IC7 Max3 Hovedkort Twinmos PC3200 ram (1GB tilsammen, kjører i dual mode, men er ikke noe spess med den ellers, ganske treg ram) Hercules ATI 9800Pro skjermkort med 128MB ram. Audigy2 lydkort Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA 160GB Plextor DVD-RW (8x verisjonen) Plextor DVD leser Noen år gammel Sony 19" CRT skjerm (var dyr i sin tid) Og andre vanlige ting som diskettstasjon, kortleser, tastatur etc. Jeg har tenkt å sette opp en plan for oppgradering så jeg slipper å gjøre alt på en gang. Akkurat nå tror jeg ikke det vil være vits med å gjøre noe på hovedkort og CPU delen. Jeg skal kanskje selge min ram til en venn som skal ha ny PC og heller kjøpe meg raskere ram selv så jeg kan klokke den litt opp. Har en stor Zalman 7000? ALCU kjøler, dere vet sikkert hvilken jeg mener. Her er litt av planen min, og jeg vel gjerne ta imot inspill som passer bedre og tips om hva jeg burde vente litt på. 1. Fase i Oktober. Ny Ram (blir billig siden jeg får solgt den jeg har nå). Tenkte på PC 3700 ram fra OCZ, EB serien heter den vel?. Jeg er usikker på om jeg trenger en ny PSU når jeg skal klokke den litt opp, holder den jeg har nå? Hvis ikke kjøper jeg også en ny PSU i samme slengen. Det jeg derimot er mest usikker på er HD valg. Skal jeg kjøpe en til Seagate 160GB og kjøre i Raid0 eller en Raptor 74GB som jeg kan bruke til OS og DV redigering? Kunne også kjøpt en Seagate 160BG til senere om jeg fant behoved for ekstra plass, men ikke begge samtidig. Har ikke penger til mer i Oktober. 2. Fase Desember. Da har jeg spart opp litt penger fra November samtidig som jeg får en veldig fin lønn denne mnd :-). Jeg tenkte å kjøpe meg Viewsonic VP201s/b. Eneste jeg lurer på her er om dette vil virke greit med 9800pro kortet som ikke kjører alle spill i en 1600x1200 oppløsning like greit. Har hørt at skjermen tar lavere oppløsninger relativt bra, men bør jeg heller kjøpe nytt skjermkort før jeg får denne skjermen? 3. Fase Februar og utover. Litt usikkert når det er så langt fram, men vi vil kanskje begynne å høre litt om nye skjermkort på vei, eller at de lanseres snart. Er det nye skjermkort like rundt hjørnet, bør jeg vente eller slå til? Hovedkort og CPU, bør dette oppgraderes nå? Det er vel til denne fasen jeg trenger mest hjelp, for jeg er ikke helt sikker på hva som ligger rundt hjørnet og hva jeg bør vente litt lenger på. Bør jeg f.eks vente med Skjermkort til jeg har Hovedkort med PCIe eller bare spare og kjøpe begge deler samtidig? Håper på gode svar. Mvh. -Heiper- Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 OCZ E.B går ut av produksjon, så da må du forte deg no jæ...g hvis du vil ha tak i det. PSU tror jeg blir for svak hvis du velger nyere CPU/hovedkort på sikt, samt nytt skjermkort (x800/6800). Det er ihvertfall mitt tilfelle. Angående skjermoppløsning kan jeg ikke kjøre alle spill tilfredsstillende i 1248x1024 med mitt 9800pro. Ihvertfall ikke 1600x1200 om jeg hadde en skjerm som støttet det. Så i såfall "må" du nok kjøpe nytt skjermkort. Ellers der det ut som om du har gode planer for oppgradering fremover, lykke til! Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Raid har du ikke brukt for, hvis du skal ha den OCZ E.B brikken må du forte deg, de går ut av produksjon snart. Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Sjekket en gang til og det ser ut til at jeg mente E.L serien. Den er vel fortsatt i produksjon? -Heiper- Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Tror da det.... OCZ brikken er bra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå