petterg Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Er det noen som vet hvordan jeg kan få et bashscript til å redigere en tekstfil? Jeg trenger noen som kan legge til en linje, slette en linje, og bytte ut en linje med en annen linje. Å legge til en linje viste seg enkelt, men slette og endre har jeg ikke funnet noen løsning på. Eksempel på fil: første linje linje 2 enda en linje Om jeg så kjører # ./txtedit -r eksempel.txt "linje 2" "andre linje" skal linja som nå er "linje 2" bli byttet ut med en linje som lyder "andre linje". (-r betyr replace) På samme måte (-d for delete) # ./txtedit -d eksempel.txt "første linje" skal slette linja som har teksten "første linje" Noen forslag til løsning? Edit: Jeg bruker grep med reg.expr for å finne inholdet av linjene som skal endres/slettes Endret 16. september 2004 av petterg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Løsningen er "sed". (liker å diskutere med megselv på forumet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå