Gå til innhold

Intel Pentium-M Celeron 1500 :: Wasted money?

Sevenord

Anbefalte innlegg

Er det bortkastet å bruke penger på en laptop med en slik prosessor? Laptopen har i tillegg et radeon9000 skjermkort, det er derfor den frister.

Denne prosessoren er på "bare" 1500mhz, hvor mange mhz tilsvarer den i en vanlig god gammel stasjonær celeron? Jeg vet at dette ikke er helt relevant, men jeg må bare ha svar på det før jeg kjøper.

[url="http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?varegruppe=1475&varenummer=G5511500256CD&varelinjenummer=12&varebeskrivelse=G551+CDRW%2FDVD+C1500+15%22+40GB+256MB&varepris=9395&varelagerantall=23.09.2004"]http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...tall=23.09.2004[/url] Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er en Celeron, heller en trykkleif vil jeg påstå!

Siden det står: Kraftig bærbar PC med Intel Centrino Technology i beskrivelsen av den.

Såvidt meg bekjent, så er Centrino betegnelsen for en laptop med W-LAN og Pentium -M.

Spesielt tviler jeg på at det er Celeron det er snakk om, da en laptop som koster mindre er spesifisert til å ha pentium -m.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Siden det står: Kraftig bærbar PC med Intel Centrino Technology i beskrivelsen av den.

Såvidt meg bekjent, så er Centrino betegnelsen for en laptop med W-LAN og Pentium -M.

Spesielt tviler jeg på at det er Celeron det er snakk om, da en laptop som koster mindre er spesifisert til å ha pentium -m.

Celeron-M er en CPU, og denne maskinen leveres med denne CPUen. Det er den billigste modellen, og ut ifra prislisten til multicom må du ut med 500 kr ekstra for å få Pentium-M.

Pentium-M (Banias) har sin styrke med dobbelt så mye cache contra Celeron-M, og Pentium-M har speedstep. Jeg vil nok påstå at å gå for Pentium-M modellen vil være et bedre valg, men er du ute etter den absolutt billigste vil det ikke være en dårlig prosessor å basere seg på.

Batteritiden blir litt dårligere siden speedstep mangler, og prosessoren yter litt dårligere enn tilsvarende Pentium-M (Banias).

Endret av hce
Lenke til kommentar

Celeron-M er en CPU, og denne maskinen leveres med denne CPUen. Det er den billigste modellen, og ut ifra prislisten til multicom må du ut med 500 kr ekstra for å få Pentium-M.

Pentium-M (Banias) har sin styrke med dobbelt så mye cache contra Celeron-M, og Pentium-M har speedstep. Jeg vil nok påstå at å gå for Pentium-M modellen vil være et bedre valg, men er du ute etter den absolutt billigste vil det ikke være en dårlig prosessor å basere seg på.

Batteritiden blir litt dårligere siden speedstep mangler, og prosessoren yter litt dårligere enn tilsvarende Pentium-M (Banias).

ok, takker alle for opplysende svar :)

Så du mener at jeg kan få oppgradert 551 modellen fra celeron til pentium? Det hørtes jo genialt ut, så dropper jeg dvd-brenner bare for å få ned prisen... Vanlig cdbrenner får duge.

Dersom flere har noe å si på denne celeron cpu'en så gjerne kom med det her. Dersom noen av dere har den nevnte 551 lappen så hadde det vært artig å hørt om dere erfaringer :)

Lenke til kommentar

jeg tviler på at intel vil skyte seg i foten slikt og ikke inkludere Celeron M CPU'er i det utrolig verdifulle "Centrino" varemerket...

og til trådstarter: Celeron M er en respektabel Celeron...dvs. ikke så dårlig i forhold til den tilsvarende Pentium CPU'en som tidligere Celeron versjoner gjerne har vært...

Lenke til kommentar

The most important differences between the Pentium M and the Celeron M - besides the price of course - are the L2 cache, which at 512 KB is only half the size, and the lack of "Enhanced Speedstep" energy saving technology.

link

intel så vel økte inntekter ved å vanne ut centrino merket.

uansett, er vel 4-500 kr forskjell mellom f.eks celeron-m 1.5 og pentium-m

så er ingen god grunn til å kjøpe maskin med celeron etter min mening.

Lenke til kommentar
Vel, min kusine har en Fujistu Siemens V2000, med 1.3ghz Celeron M cpu, og den er knallgod. Ikke like sterk som Pentium M såklart, men henger absolutt med. Kan sammenlignes i ytelse med en Intel Celeron 2.8 e.l...

jepp

poenget med Celeron M er at den ikke er like forkrøpla i forhold til fullverdige Pentium M som f.eks. Celeron VS Pentium 4 (Nortwood)...

i min mening er det eneste som trekker ned mangel av speedstep...

Lenke til kommentar

Centrinobegrepet er blitt litt utvidet til også å inkludere celeron -m prosessorer og Intels 2100BG -wlankort

Dette har jeg aldri hørt, kan du dokumentere dette?

Toms Hardware og så vidt meg bekjent også intel selv sier helt klart at Celeron-m IKKE er en del av centrino pakken...

http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/centrino-01.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...