Storli Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Etter en 3-4 år er det på tide og bygge en ny PC. Har ikke holdt meg oppdatert i det hele tatt på nye standarder osv. og trenger litt hjelp med hvilke komponenter som vil virke sammen. Har bestemt meg for hovedkort og CPU , men resten trenger jeg litt forslag til. Skal handle hos Komplett så alt er hentet derfra. Hovedkort : Asus P5AD2 Premium kr 2.475,- Link CPU : Intel Pentium 4 550 3.4 GHz kr 2.590,- Link Som jeg har forstått det må jeg med dette hovedkortet benytte DDR2 RAM. Dette finnes i mange forskjellige hastigheter fra PC 3200 til PC 5400. Hvilken hastighet trenger jeg ? Hadde tenkt og gå for 1 GB med PC 5400 , er dette nødvendig eller blir det overkill ? Siden hovedkortet benytter PCI express så kan jeg ikke bruke et AGP skjermkort , stemmer det ? Ser at utvalget av skjermkort er litt begrenset for PCI-e , særlig for Nvidia kort. Hadde sett for meg et Geforce 6800 GT kort , men dette finnes dessverre ikke som PCI-e. Nærmeste jeg kommer er et Gainward GeForce 6600 GT til kr 2.649,- Link Annet alternativ er PowerColor Radeon X800XT 256MB kr 4.695,- Link eller et Sapphire Radeon X800XT 256MB kr 4.350,- Link Hvordan er ytelsen på et Geforce 6600 GT kort i forhold til et Radeon X800XT ? Prisforskjellen er ihvertfall rimelig stor så ATI kortet bør være vesentlig bedre for å forsvare prisforskjellen. De to ATI baserte kortene er vel strengt tatt helt like ? Må også ha en ny kasse. Noen som har et bra forslag til kasse hos Komplett som er bra (har tenkt meg et midi tower) ? Hvor stor strømforsyning trenger jeg ? Hvor bra er det innebygde lydkortet i nye hovedkort ? Er det noe særlig vits i å kjøpe et separat ? Når det gjelder harddisk er det vel like greit og gå for S-ATA når jeg først skal ha meg ny HD ? Har skjerm , tastatur og mus fra før. Alt annet skal kjøpes nytt , maskinen vil bli benyttet mest til spilling og jeg har tenkt en maks pris rundt 15 000,- Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Hadde tenkt og gå for 1 GB med PC 5400 , er dette nødvendig eller blir det overkill ? Hvis det er mengden du tenker på, så er svaret nei, det er ikke overkill. Siden hovedkortet benytter PCI express så kan jeg ikke bruke et AGP skjermkort , stemmer det ? Hovedkortet har ikke AGP-slot, så du kan ikke bruke AGP-kort nei. Hvordan er ytelsen på et Geforce 6600 GT kort i forhold til et Radeon X800XT ? Prisforskjellen er ihvertfall rimelig stor så ATI kortet bør være vesentlig bedre for å forsvare prisforskjellen.De to ATI baserte kortene er vel strengt tatt helt like ? X800 XT er betraktelig bedre enn 6600 GT. Vær oppmerksom på at XT-kortet ikke er fullt så raskt som XT PE (Alle AGP-versjonene er PE, bortsett fra de nye AIW-kortene). Du vil likevel få ytelse helt i toppklasse. De XT-kortene du har valgt skal yte likt. Når det gjelder harddisk er det vel like greit og gå for S-ATA når jeg først skal ha meg ny HD ? Ja, gå for S-ATA du. Endret 16. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
Storli Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Hvis det er mengden du tenker på, så er svaret nei, det er ikke overkill. Dårlig formulert fra min side her , var hastigheten jeg tenkte på. Vil jeg merke forskjell i ytelse ved å bruke PC5400 minne , eller greier det seg med noe annet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå