Truls84 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 lurer på om det er teit å vurdere et 4x0raid hvis jeg vannkjøler diskene. har et 2x0raid nå som er luftkjølt og det funker fint... vil bare vite siden det ville være surt om et 4x raid skulle gå til he.....!! hvor lang levetid har egentlig de nye western digital hd'ene*? Lenke til kommentar
Terje82 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Så lenge diskene ikke blir druknet i vann så vil det jo bare øke levetiden vil jeg tro. Men min erfaring er at en vifte er mer enn nok til å kjøle ned diskene, vannkjølingen vil jo også koste en del såfremt du ikke lager den selv. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 En vifte foran diskene holder som regel lenge. Men når man først har vannkjøling, så vil iallefall jeg at så mye som mulig skal bli kjølt av vann Tøft ser det jo også ut. Et annet pluss er jo at ved vannavkjøling, så kommer også muligheten til å støydempe hardiskene på en mye bedre måte enn ved luftkjøling. Vannets temperatur vil nok desverre gå opp ganske mye, tror jeg. Ha en stor radiator! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Vanntemp spiller jo en rolle her. Liten radiator og litt høy vanntemp kan jo varme HDene. Har selv en svær radiator og nå viser programmet HDD Temperature at min disk holder 25 grader. Vanntemp er 24.5 grader (sonde) og CPU holder 29.0 (SiSoft). Dette er en AMD XP2400. Det som er vannkjølt er: CPU, NB, GPU, PSU og HD. Anbefaler Seagate Barracuda HDer da de er shhhh-stille. Og utvikler ikke så mye varme som enkelte andre disker gjør. Endret 16. september 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 men hovedsaklig lurte jeg på driftsikerheten, mye data kan jo gå tapt. tenkte mer på om den raidløsningen er en ok ide til en brukspc?. eller vil det være en for stor sjangse til å ta? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Vel, aldri prøvet raid selv. Om du har veldig viktige data, så ville jeg heller vurdert raskere disker om du er såpass interessert i det. Hvorfor kan du ikke bare kjøre 4*luftkjølte disker? Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 skal alerede vannkjøle resten, skal bli en MEGET behagelig brukspc. så siden de vannkjølte drevrammene var støydempende så tenkte jeg hvorfor ikke? diskene er følgende http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301730&cks=PRL og jeg tenkte å sette dem i et 4x0raid... men er det lurt? eller skulle jeg kansje bare bruke 2 2x0raid??? skal nesten ikke ha noe viktig data på diskene(spill,film,mp3) men det ville jo vært MEGET ubehagelig vist alt skulle gå tapt etter noen uker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå