Saftis Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hei. Jeg skal gå til innkjøp av en trådløs bredbåndsrouter og et trådløst AP. Krav til router er: *Helst oppgraderbar antenne *Stabilt *Helst støtte for VPN *ikke over 2000 kroner *Må støtte både 802.11b og 802.11g. Krav til AP er: *Må kunne bridge (dette gjør vel alle AP ?) *Må støtte både 802.11b og 802.11g. *Ikke over 1000 kroner *Helst oppgraderbar antenne *Stabilt Sikler veldig på Linksys WRV54G http://barbara.no/art.php?artikkelid=6057 sammen med et linksys AP, men disse ser ikke ut som om støtter oppgradering av antenner ? I tillegg støtter det ikke Wifi-g offisielt, men det spiller vel liten rolle når man bare bruker linksysprodukter. Ser at D-link har ekstra antenner, men har konfig'a et D-link som har oppført seg ustabilt hos noen kamerater, så jeg er litt skeptisk (disconnects hvert 5. minutt osv.). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Litt usikker på hvilken VPN-støtte du trenger (pass through eller site to site), og om 802.11b- og 802.11g-støtten skal være dual mode. Uansett, ASUS WL-500g og WL-300g ser ellers ut til å dekke dine krav, inkl. trådløs bridging (WDS) hvis dette er ditt behov. Du får ta en titt på spesifikasjonene og testene hos Barbara. Og nei, ikke alle AP støtter bridging. Lenke til kommentar
hermart Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Skal du bruke VPN er dette en god boks: http://barbara.no/art.php?artikkelid=6057 Den støtter ikke bridging, men har sendestyrke på 19 dBm som er ganske bra. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 hermart: det var den samme routeren jeg snakket om og linket til i første innlegg sofTest: Jeg vet ikke forskjellen på de to VPN-standardene, kan du forklare litt nærmere ? her er et bilde over lokalene: Jeg er usikker på om jeg skal kjøre begge hus i samme subnett, eller i hvert sitt. Hvilke funksjoner trenger jeg på AP i huset uten DSL-linja i begge tilfeller ? AP'ene jeg har sett på er linksys sine: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17376 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17376 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17429 forstår ikke helt forskjellen på disse, bortsett fra at det første har har ethernet brigding, et begrep jeg som sagt er usikker på hva innebærer. Kan dere hjelpe meg med å klare litt opp ? Og tror dere signalstyrken fra den nevnte routeren til de nevnte AP'ene vil være bra nok mellom de to husene med standard antenner ? Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Alle linksys produkter har oppgraderbar antenne i form av RP-TNC. Du skal nok ha en VPN-server og ikke passthrough (som vil si at den godtar VPN-trafikk gjennom routeren, men routeren gjør ingenting med VPN selv. WRV54G har etter testen fått støtte for klienter mot VPN, og ikke bare router - router. WAP54G har en forholdsvis lav sendestyrke, men ved bruk av en modifisert firmware som finnes til den kan sendestyrken økes til 84mW (19 dBm). Det er dessverre svært få trådløse routere med VPN-server som støtter bridging. Begge parter i en trådløs bro må ha støtte for det. Men du kan sette WAP54G i ethernet-klient modus med flere klienter bak uten problemer. En annen spennende funksjon med WRV54G er den fysiske DMZ-porten, som du kan bruke til å skille fra hverandre to nettverk. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Saft-is: Tror bludern har svart på spørsmålene dine, men det hadde vært interessant å få oppklart hvordan du skal bruke VPN, og om du har noen infrastruktur for dette i dag. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Alle linksys produkter har oppgraderbar antenne i form av RP-TNC. Du skal nok ha en VPN-server og ikke passthrough (som vil si at den godtar VPN-trafikk gjennom routeren, men routeren gjør ingenting med VPN selv.WRV54G har etter testen fått støtte for klienter mot VPN, og ikke bare router - router. Ja, jeg tenkte på en VPN-server ja, dvs. at jeg skal kunne koble til fra internett med en VPN-klient, gjennom routeren og ha VPN-link til det lokale subnettet bak routeren. Regner med den nye støtten kun er en firmwareupgrade ? Tenkte meg kanskje å bruke VPN, og så VNC mot en maskin gjennom VPN-tunellen igjen. Tør ikke rein VNC, da jeg føler dette blir for usikkert (er litt kritisk data på maskinen det skal kobles til). Trenger VNC fordi den lokale brukeren må se den samme desktopen som den eksterne brukeren gjør. WAP54G har en forholdsvis lav sendestyrke, men ved bruk av en modifisert firmware som finnes til den kan sendestyrken økes til 84mW (19 dBm). Tror du standard sendestyrke blir for svakt til å ha stabil link mellom de to husene ? Er den hacka firmwaren 100% stabil ? Vil det hjelpe hvis jeg kjøper inn eksterne antenner ? Har det ikke noe å si med antennelengden, jeg trodde de måtte være i et visst forhold til bølgelengden senderen bruker ? Ser at ingen norske butikker selger linksys antenner... Det er dessverre svært få trådløse routere med VPN-server som støtter bridging. Begge parter i en trådløs bro må ha støtte for det. Men du kan sette WAP54G i ethernet-klient modus med flere klienter bak uten problemer. En annen spennende funksjon med WRV54G er den fysiske DMZ-porten, som du kan bruke til å skille fra hverandre to nettverk. Det er fortsatt ullent for meg hva bridging egentlig er. Virker som om produsentene bruker dette begrepet i hytt og pine, ikke minst microsoft. sdfsdfsdfsd Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Ja, jeg tenkte på en VPN-server ja, dvs. at jeg skal kunne koble til fra internett med en VPN-klient, gjennom routeren og ha VPN-link til det lokale subnettet bak routeren. Regner med den nye støtten kun er en firmwareupgrade ?Tenkte meg kanskje å bruke VPN, og så VNC mot en maskin gjennom VPN-tunellen igjen. Tør ikke rein VNC, da jeg føler dette blir for usikkert (er litt kritisk data på maskinen det skal kobles til). Trenger VNC fordi den lokale brukeren må se den samme desktopen som den eksterne brukeren gjør. Tror du standard sendestyrke blir for svakt til å ha stabil link mellom de to husene ? Er den hacka firmwaren 100% stabil ? Vil det hjelpe hvis jeg kjøper inn eksterne antenner ? Har det ikke noe å si med antennelengden, jeg trodde de måtte være i et visst forhold til bølgelengden senderen bruker ? Ser at ingen norske butikker selger linksys antenner... Den nye firmwaren støtter klient VPN på en enkel måte ja. Du vil da få en IP som tilhører de lokale adressene på kontoret. 10 meter er ikke så stor avstand, men den hacka firmwaren fungerer meget bra, og har også puttet inn flere funksjoner som kan være kjekke. Husk at garantien forsvinner, men siden wap54g koster under 700 kr så er det ikke så ille. Det negative med wap54g er at den har to eksterne antenner, noe som kan føre til litt mer jobb om du må ha kraftigere antenner. 10 meter er ikke så mye, og om det ikke er så mange hindringer i veien bør det gå bra. Men da WAP54G vil være i ethernet klient modus bør du ha to stykker slik at en vil være AP og den andre vi ta i mot signalene. Jeg vet ikke om noen VPN-server routere som har WDS støtte enda, men vil tro at det kommer. Bridging er en bro mellom to nettverk. Med trådløse nettverk kan det da være å koble sammen to eller flere kablede og/eller trådløse nettver. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Den nye firmwaren støtter klient VPN på en enkel måte ja. Du vil da få en IP som tilhører de lokale adressene på kontoret. 10 meter er ikke så stor avstand, men den hacka firmwaren fungerer meget bra, og har også puttet inn flere funksjoner som kan være kjekke. Husk at garantien forsvinner, men siden wap54g koster under 700 kr så er det ikke så ille. Det negative med wap54g er at den har to eksterne antenner, noe som kan føre til litt mer jobb om du må ha kraftigere antenner. 10 meter er ikke så mye, og om det ikke er så mange hindringer i veien bør det gå bra. Men da WAP54G vil være i ethernet klient modus bør du ha to stykker slik at en vil være AP og den andre vi ta i mot signalene. Jeg vet ikke om noen VPN-server routere som har WDS støtte enda, men vil tro at det kommer. Bridging er en bro mellom to nettverk. Med trådløse nettverk kan det da være å koble sammen to eller flere kablede og/eller trådløse nettver. Veldig gode svar her, må benytte anledningen til å takke Hva mener du med "jobb" hvis man må putte på kraftigere antenner ? At man må montere 2 ? Eller at man må lodde sammen tilkoblingene ? Slik jeg forstår det tenker du på at WAP54G nr. 2 da vil fungere som et AP for trådløse maskiner i huset uten routeren, dette trengs ikke foreløbig. Når det gjelder WDS, forstår jeg det slik at dette er støtte for briding mellom to trådløse nettverk ? Når jeg tenker meg om, er det egentlig mest praktisk om maskinene i de to husene kjører samme subnett. Ser at jeg har driti meg ut i linkingen til AP, linket til WAP54G to ganger i stedet for dette: WET54G En ting som fortsatt er uklart for meg: hvordan linkes den trådløse enheten i huset uten DSL sammen med WRT54G ? Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Veldig gode svar her, må benytte anledningen til å takke Hva mener du med "jobb" hvis man må putte på kraftigere antenner ? At man må montere 2 ? Eller at man må lodde sammen tilkoblingene ? Slik jeg forstår det tenker du på at WAP54G nr. 2 da vil fungere som et AP for trådløse maskiner i huset uten routeren, dette trengs ikke foreløbig. Når det gjelder WDS, forstår jeg det slik at dette er støtte for briding mellom to trådløse nettverk ? Når jeg tenker meg om, er det egentlig mest praktisk om maskinene i de to husene kjører samme subnett. Ser at jeg har driti meg ut i linkingen til AP, linket til WAP54G to ganger i stedet for dette: WET54G En ting som fortsatt er uklart for meg: hvordan linkes den trådløse enheten i huset uten DSL sammen med WRT54G ? Man trenger ikke to antenner, men de må kobles sammen. Det er ikke noe poeng å kjøpe dedikerte bridger, da WAP54G vil fungere like godt da det meste i boksen er den samme. Du har rett med WAP54G nummer 2, utifra slik jeg tenkte. WDS er egentlig ikke bro/bridge mellom to trådløse nett, men et trådløst nett som lager en bro mellom to andre nett som da er koblet til bridge/bro utstyret. WAP54G kan settes i en modus som heter ethernet klient, det vil si at den fungerer som et hvilket som helst klientkort. Den vil da gjøre mye av det samme som en bridge, men er ikke en like raffinert metode. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 WAP54G kan settes i en modus som heter ethernet klient, det vil si at den fungerer som et hvilket som helst klientkort. Den vil da gjøre mye av det samme som en bridge, men er ikke en like raffinert metode. Tar den sin egen ip på subnettet da ? Tanken var å koble AP i huset uten DSL inn i en switch, som igjen fordelte nett til flere pc'er, men det er ikke nødvendig med mer enn 1 pc foreløbig. Det jeg altså så for meg var en enhet i huset uten DSL som fungerte som en usynlig link mellom den trådløse routeren og switchen bak seg, er det mulig ? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Er det riktig å forstå at du kun trenger VPN-funksjonalitet på routeren som er koblet DSL-linjen, og at det er trafikk inn fra Internet som trenger VPN? Du skal med a.o. ikke kjøre VPN på klienter på det trådløse nettet? Og at du har en kablet infrastruktur som du kan koble de enkelte trådløse enhetene på, slik at du ikke trenger funksjonalitet ala WDS? Eller skal AP'en i bygningen uten DSL fungere som en trådløs klient til DSL-routeren, men ikke fungere som AP? Og at du kan koble den andre AP'en i bygningen med DSL til kablet nett? Eller skal denne fungere både som AP og trådløs forbindelse til DSL-routeren? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Skal ikke kjøre VPN-klienter på det trådløse nettet nei, kun trafikk INN fra internett. Under fanen "et bilde sier mer enn 1000 ord" prøver jeg å forklare: Jeg er litt usikker på om det går å lage en slik "usynlig link", og evt. hva jeg trenger i hus 2. Lenke til kommentar
knut Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 WAP54G vil sånn jeg sa det ta en ip, men vil ikke route trafikken, og blir som en hubb/switch med egen ip. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Du vil som bludern sier kunne bruke WAP54G, konfigurert som klient, som "usynlig link" mellom hus 1 og hus 2. Jeg kan ikke se av WAP54G's spesifikasjoner om den brukt på denne måten kjører WPA-kryptering mot WRV54G. Siden du ikke skal kjøre VPN internt, så burde dette være støttet. Men det kan kanskje bludern svare på? Hvis det ikke er noen spesielle bygningsmessig forhold, så burde du også greie deg uten noe AP i hus 1. Dvs. at du kobler deg direkte til den trådløse routeren. 5-10 meter mellom den trådløse bærbare og routeren, som du skisserer i den første tegningen, burde normalt ikke være noe problem. Om dekningen blir et problem i hus 1, så kan du sette på en ekstern retningsbestemt antenne for bedre dekning. Alternativt kan du sette et AP på kablet nettverkspunkt som er nærmest der den bærbare befinner seg. Det er lettere å sette opp AP'er som er tilkoblet et kablet nett, enn å være avhengig av trådløs infrastruktur. Ikke minst er et kablet "backbone" en fordel med hensyn til ytelse og sikkerhet/stabilitet. Hvis dette er for bruk i en bedrift, så ville jeg kansje ha vurdert å leie inn noen som kan foreta målinger av signalforholdene før du begynner å kjøpe utstyr. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Er litt skeptisk til denne WAP54G, ser ut som om den er ustabil og ikke fungerer med WPA i AP-mode. http://groups.google.com/groups?q=WAP54G+A...nsite.dk&rnum=4 http://www.dslreports.com/forum/remark,11014803~mode=flat I brukermanualen står det på side 44: ftp://ftp.linksys.com/pdf/wap54g%20v2-ug-Rev_A%20web.pdf AP (Access Point) Client - When set to Access Point Client mode, the Access Point Client is able to talk to oneremote access point within its range. This mode allows the Access Point Client to act as a client of a remote access point. The Access Point Client cannot communicate directly with any wireless clients. A separate network attached to the Access Point Client can then be wirelessly bridged to the remote access point. Så vidt jeg kan tyde den siste setningen, kan jeg altså putte en switch bak AP'et og la dsl-routeren dele ut ip'er til maskinene bak AP'et ? Kunne tenke meg et annet linksys produkt som AP, som gjerne er 100% stabilt. Ser på tomshardware.com at WET54G ikke kan kjøres som AP. Endret 19. september 2004 av Saft-is Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hvis ikke den Linksys VPN-routeren ikke er optimal, kanskje det kan være en idè å velge en VPN-router som ikke er trådløs, og velge en trådløs løsning basert på AP'er av et annet merke? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Da var nettet oppe og gikk med linksysenhetene. Ble litt stressa helt til jeg fant ut at WAP54G først fikk AP-client mode i firmware 2.07. Kronglete å navigere seg fremt til den europeiske versjonen av denne, forresten. Nå har WAP54G ca. 30% signalstyrke i linken med WRT54G, noe jeg regner med holder, da linja bare er på 2mbit.. ser ut som om pingen holder seg stabil og lav. Imidlertid sliter jeg litt med trådløsnett i det samme huset som routeren står i, antakelig fordi jeg har latt antenna peke rett mot WAP54G i hus 2., samt at det er tykke tømmervegger med mur i huset. Det jeg tenkte på var om det kanskje går an å sette inn en repeater, evt. om denne må konfigureres på noen måte, og om jeg kan bruke et hvilket som helst merke, eller burde ha Linksys her også ? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hvis du med "antenna peke rett mot" mener at antennetoppen peker i retning av WAP54G-enheten, så er dette langt fra optimalt. Antennene på slike enheter er av type rundstråle. Det betyr at de sender i en sirkel rundt antennestangen, med noen graders spredning. Altså ikke i en "kule". Dette betyr også at signalstyrken er svakest over spissen og under foten av antennen. Med andre ord, hvis enhetene som skal kommunisere er nogenlunde på et plan, som jeg har intrykk av her, så bør antennen stå nokså vertikalt på begge enhetene. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Beklager hvis dette er "ulovlig" bumping av gammel tråd, men systemet har nå kjørt i snart 1,5 år, og er ikke tilfredsstillende. Dette er stort sett situasjonen nå: *WRV54G har nesten aldri funksjonell Wifi, samme hvor nære man sitter. *WAP54G i hus2 får stort sett aldri kontakt med WRV54G. *WRV54G kræsjer veldig ofte (flere ganger i uka), virker spesielt utsatt når det er mer enn 1 maskin som aksesserer nettet. Må resettes ofte. *WRV54G gir ut seg selv som DNS server til DHCP klienter, men det tar ca. 5 minutter fra en maskin er blitt tildelt tcp/ip-oppsett fra routeren, til DNS er operativt. Kan helt fint pinge ip'er under denne ventetiden. Kort sagt, ikke optimalt. Nå som det har gått en stund, regner jeg med at trådløs-markedet har stabilisert seg en del, og tar derfor gjerne imot tips på andre produkter som kan gjøre samme jobben bedre (les: stabile produkter som er kompatible med alle trådløskort). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå