Gå til innhold

Siemens 200mhz og større harddisk !!??

Anbefalte innlegg

Har en Siemens 200mhz som er noen år gammel, kanskje 4-5 år. Da den ble kjøpt hadde den følgende : 200mhz Pentium CPU (ikke MMX), 16mb SDRAM (har mer nå), integrert Matrox 2mb skjermkort, integrert lydkort, 1,6gb harddisk og 8x cdrom. Kabinettet er minitower med 2 cdrom plasser, 1 "liggende" og 1 "stående".

På klistremerket på toppen av kabinettet står det :

SIEMENS NIXDORF

XPERT 200-T

ABN:K5480-V130-5

S26361-K480-V130

Står også identitetsnr, men det er vel individuelt fra maskin til maskin.

Vet ikke hvor mange GB den BIOSen som er nå takler. Noen som vet dette, eller eventuelt hvor mye den takler hvis jeg oppgraderer BIOS ?

Lurer på om noen av dere greier å finne ny BIOS til denne PC-en, har lett litt selv siemens sine hjemmesider, men finner ikke 200-T under BIOS, men jeg finner 42xx, kanskje det er det samme ?

Har også hørt at det finnes noen filer som kan gi støtte for flere GB uten å måtte oppgradere BIOS. Er interessert i å høre hvor jeg kan finne slike ! Og hvordan de funker, hvor store HD kan jeg bruke etter å ha innstallert en slik fil ?

Men det er vel også en mulighet å kjøpe til en ekstra IDE-kontroller, som f.eks. denne :

http://www.komplett.no/k/k.asp?r=1&action=...atID=15&GrpID=1

Sunsway Ultra-ATA100 PCI Kontroller til 273 kr.

Men får jeg da utbytte av ATA-100 selv om hovedkortet sin IDE kontroller kun er ATA-33 ?

Har tenkt å montere 45gb IBM harddisken som står i hoved PC-en min nå, og heller kjøpe en ny 80-100gb på den. 200mhz skal stort sett brukes til MP3 spiller. Kan hende jeg skal slenge over DVD-romen og MPG2 kortet også, så jeg kan bruke den som dvd spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan glatt kjøpe større harddisk. Har en god del erfaring med di pc-ene, og har aldri hatt problemer med harddisk oppgradering.

Vist du skal ha max ut av harddisken bør du kjøpe en ATA 100 kontroler, uten en slik kontroller får du en max teoretisk overføring på 33mbit, mot 100mbit ved bruk av extra ata 100 kontroller.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-08 13:18, rippye skrev:

du kan glatt kjøpe større harddisk. Har en god del erfaring med di pc-ene, og har aldri hatt problemer med harddisk oppgradering.

Vist du skal ha max ut av harddisken bør du kjøpe en ATA 100 kontroler, uten en slik kontroller får du en max teoretisk overføring på 33mbit, mot 100mbit ved bruk av extra ata 100 kontroller.

Hvor store harddisker har du brukt på disse PCene da? For meg blir det nok mest aktuellt med 45gb, hadde vært greit å vite om det var noen øvre grense på hva de takler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...