TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg har installert mandrake 10 på min bærbare. Det jeg syns er litt merkelig er at viften går veldig mye oftere enn i windows. I windows går viften bare ved store belastninger som å spille o.l. I linux kan den begynne å gå med jevne mellomrom hvis jeg har nettleseren oppe og kanskje noen konsollvinduer. Bruker kde3.2. Er det noe som kan gjøres med dette? Jeg syns i hvert fall dette er veldig rart, for jeg trodde nesten ikke at linux skulle være så stor belastning. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg har installert mandrake 10 på min bærbare. Det jeg syns er litt merkelig er at viften går veldig mye oftere enn i windows. I windows går viften bare ved store belastninger som å spille o.l. I linux kan den begynne å gå med jevne mellomrom hvis jeg har nettleseren oppe og kanskje noen konsollvinduer. Bruker kde3.2. Er det noe som kan gjøres med dette? Jeg syns i hvert fall dette er veldig rart, for jeg trodde nesten ikke at linux skulle være så stor belastning. Installer programmet cpufreqd. Det styrer prosessorfrekvensen etter hvor høy prosessorload du har. Da vil du spare endel viftestøy og strøm. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 burde jeg har acpi aktivert? Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 leste dette i en tråd på dette forumet: The ACPI support in current Linux kernels does not support the Compaq N610c, and has the effect of disabling the fan, which could cause the machine to overheat and burn itself out! Use APM instead. Er dette noe å bekymre seg over? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Bare om du har en Compaq N610c. Det kommer igjen ann på om når den beskjeden ble postet og om problemet har blitt fikset. Om det var lenge siden, og problemet er blitt fikset så er det ingenting å bekymre seg over (i mine øyne). Om det derimot forekommer noen skader på maskinen din, så ikke skyld på meg. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 hva er det acpi gjør egentlig? Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 ACPI er strømstyringen i pc'en din. av/på vifter, sjekke batterikapasitet, slå av pcen.. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 hmm, det ser ikke ut som om den er aktivert her. Kan det ha noe å gjøre med at viften går mye oftere enn i win? Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Overhodet ikke. Vifta kommer sikkert på fordi windows kjører frekvensen på prosessoren ned når den ikke er i bruk, og dermed avgir mindre varme. Lignende programmer finnes til Linux, og viftebruken (for ikke å snakke at batteritiden blir kraftig forbedret) blir nok redusert ganske kraftig. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 ja ok. Det var det jeg trodde. Var en som foreslo cpufreqd. Må vel muligens installere den for å få ned støyen. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hmmm... trenger man å bruke den CPU-frequency-modulen som er 2.6 kjernen for å få dette programmet til å fungere? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hmm.. på fedora så har jeg et fint interface i /proc/acpi som kan styre cpu-stepping. Burde vel gå ann å ha noe userspace greier som sitter og passer på load og stepper etter dette. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 hvordan er det egentlig du installerer og bruker cpufreqd. Har forsøkt å laste den ned, men jeg er ganske noob i linux... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå