dabear Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hei, jeg har nå 106 oppdateringer tilgjengelig på min fedora2. Jeg har prøvd å installere dem gjennom up2date, men uten suksess. Jeg får valgt pakker, men så kommer det fram en dialogboks som sier noe sånt som "resolving rpm -interdependes". Mer skjer ikke, den står sånn i evigheter, uten at framdriftsfeltet beveger seg, og jeg må til slutt trykke på krysset, og en dialogboks med "tvungen nedstengning" kommer opp. Rett før jeg posta her, prøvde jeg å kjøre up2date fra konsollen, og fikk da følgende feil: [root@localhost root]# up2date -di http://fedora.redhat.com/download/up2date-mirrors/fedora-core-2 using mirror: http://mirror.hiwaay.net/redhat/fedora/linux/core/2/i386/os/ http://fedora.redhat.com/download/up2date-mirrors/updates-released-fc2 using mirror: http://ftp.dulug.duke.edu/pub/fedora/linux/core/updates/2/i386/ /usr/share/rhn/up2date_client/checklist.py:139: DeprecationWarning: integer argument expected, got float info = self.get_selection_info (event.x, event.y) Killed Hva gjør jeg for å fikse dette? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Bruk yum i steden for ? ( yum update ) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Gratulerer, du fant ut at up2date er noe buggy f.enskap... Bruk yum. Eller apt. *gledeseg til core 3. Selv om up2date sikkert er like buggy...* men det er ganske fint til å fortelle deg at "nåå er det på tide å rulle igang med yum/apt!" Lenke til kommentar
dabear Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Da bruker jeg yum update da! Men når jeg gjorde det: [root@localhost root]# yum update Gathering header information file(s) from server(s) Server: Fedora Core 2 - i386 - Base Server: Fedora Core 2 - i386 - Released Updates Finding updated packages Downloading needed headers Resolving dependencies .Package gnome-utils needs /usr/bin/gtk-query-immodules-2.0, this is not available. [root@localhost root]# Hva gjør jeg nå? Endret 15. september 2004 av dabear Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Prøv med apt... Legg inn apt fra www.freshrpms.net og lagre http://lak.globelan.net/apt.sources.txt som /etc/sources.list Skriv apt-get update og apt-get dist-upgrade så får du alle nye pakker med dependencies... Evt. kan du apt-get'e synaptic (GUI til apt) og installere alt derfra. (smart upgrade=dist upgrade i synaptic) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Har fått det til nå, men jeg har et nytt spørsmål om rpm: Jeg installerte winex for ei stund sia, og nå vil jeg fjerne det sia det ikke virker, men når jeg prøver å slette det står det at pakken ikke er installert, prøver jeg å installere den på nytt, står det at den er installert. Hvordan fikser jeg dette? [root@localhost root]# rpm -i winex3.3.1-1.i686.rpm pakke winex-3.3.1-1 er allerede installert [root@localhost root]# rpm -e winex3.3.1-1.i686.rpm feil: pakke winex3.3.1-1.i686.rpm er ikke installert [root@localhost root]# Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Når jeg tenker meg om, jeg har jo 32 bits prosessord, den der er ikke den til 64? hvordan fjerner jeg den? Endret 17. september 2004 av dabear Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Min erfaring med rpm er svæææææært begrenset, men kan man ikke avinnstallere ved å skrive rpm -e winex f.eks. (uten .rpm osv..)? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Install/Upgrade/Erase options: --aid add suggested packages to transaction --allfiles installer alle filer, selv konfigurasjoner som ellers kan hoppes over --allmatches fjern alle pakker som er lik <pakke> (normalt vil en feil genereres hvis <pakke> spesifiserer flere pakker) --badreloc relocate files in non-relocatable package -e, --erase=<pakke>+ slett (avinstaller) pakke Når det står på der svart på hvit, så burde det vel det? Lenke til kommentar
drall Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 [root@localhost root]# rpm -e winex3.3.1-1 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Når jeg tenker meg om, jeg har jo 32 bits prosessord, den der er ikke den til 64? i686 har ingenting med 64-bit å gjøre, men betyr at den er kompilert for Pentium Pro eller nyere. Gjelder mao de fleste brukere idag, unntatt de som sitter på orginale Pentium eller 386, 486 osv. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 yum update sprenger samme med up2date sprenger det også Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Gratulerer, du fant ut at up2date er noe buggy f.enskap... Bruk yum. Eller apt. *gledeseg til core 3. Selv om up2date sikkert er like buggy...* men det er ganske fint til å fortelle deg at "nåå er det på tide å rulle igang med yum/apt!" La nettopp inn Fedora Core 3 Test 1. up2date var ikke noe særlig glad i meg i denne at det gjorde noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå