Gå til innhold

smalbilde på divx filmer

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en widescreen tv i stua og skal titte på noen nedlastede filmer. Problemet er at det bare blir et smalt bånd som vises. Halve skjemhøyden er svart.

Er dette på grunn av at jeg har widescreen tv, eller skal det være sånn?

Har et tnt2 ultra skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nu er nok ikke formatet på den divx'en widescreen...kilden divx'en er laget fra er nok widescreen, men formatet på selve filen er 4:3, så det svarte området er nok der for å bli...med mindre du kan strekke bildet ut på tv'en (hadde en philips tv som kunne strekke ut og krympe, men ikke min nåværende sony, bare krympe :sad: )

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-05-09 18:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

lodott skrev (2002-05-09 19:08):

Laster du ned "DivX - The Playa" v5.01 (den offisielle divx playeren?) kan du velge selv hvilket format man vil ha på avspillingen.. 4:3 ..16:9 osv..

Du kan jo prøve om det hjelper...

Denne passer under Lagring, eller Skjermkort/skjermer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-09 18:13, dudsi skrev:

Nu er nok ikke formatet på den divx'en widescreen...kilden divx'en er laget fra er nok widescreen, men formatet på selve filen er 4:3, så det svarte området er nok der for å bli...med mindre du kan strekke bildet ut på tv'en (hadde en philips tv som kunne strekke ut og krympe, men ikke min nåværende sony, bare krympe :sad: )

ikke helt korrekt. formatet på selve filen er så og si alltid 16:9 (har 2-3 av 400+ divx'er som er 4:3), men signalet som blir sendt til tv'en er 4:3 (hele skjermområdet, inkludert de svarte kantene).

mener å huske vi kjøpte et mpeg-dekoder-kort fra creative (encore, eller noe sånt) som sendte ut 16:9-signal.

Lenke til kommentar

Prøv ZoomPlayer (www.doom9.net) Den er optimalisert for tv-ut(haugevis av innstillinger), og er generelt bedre enn the Playa.

Dessuten kan du teste TV-TOOL, med det kan du 'tweake' tv-ut-formatet som du vil. Forutsetter Nvida kort, men det har du jo så..

Lenke til kommentar

I den analoge verden er det vel ikke noe som heter widescreen/ikke widescreen. Et bilde sendes med 576 linjer, og så er det opp til mottaker hvordan man velger å presentere det.

Anamorf er betegnelsen på bilder som bruker all tilgjengelige linjer og er beregnet på å vises i 16:9

Kan vises bra på alle nyere 16:9 og 4:3 tver.

Letterbox er betegnelsen på 16:9 bilder som har fått svarte striper oppe og nede for å kunne vises på en "dum" 4:3 skjerm. Kan vises i sann 16:9 hvis tvn kan zoome og klippe, men da med færre billedlinjer.

Et beslektet problem:

Jeg har 16:9 skjerm på PC-en min. Vil gjerne kjøre f.eks. nfs porsche challenge i 16:9, men spillet tillater ikke anamorf 16:9, bare letterbox widescreen. Dermed må jeg spille med svarte striper i sidene, eller se på et strekt bilde. surt...

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...