MistaPi Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Problemet er altså ikke TV-kortet eller TV-utgangen men selve film-fila og måten den er laget på. Jeg kan ikke si meg helt enig i det. Jeg har også testet TV-ut kvaliteten på en rekke kort og selv med en orginal DVD film er kvaliten adskillelig dårligere fra PCen enn på min stue spiller. Da har jeg brukt samme Monster S-Video kabel til både PC og DVD spilleren. Når det gjelder artifacts så kan man fint bruke justere "blur" effekten på filmen i mange programmer. Digital "Blur" er nøyaktig det samme som TV'n gjør i hardware på grunn av unøyaktig elektronstråle. Problemet er bare at man ikke kan slå av blur-effekten på TV'er selv når filmen eller stillbildet inn til TV'n er i god nok kvalitet. Det kan man på en PC-skjerm. Men blur effekten er vel mer tilgivelig på en TV da man som regel ikke sitter klistret opp til TV skjermen. Som tidligere sagt, TV "glatter ut" fordi skarpheten er så horribelt dårlig at den skjuler endel feil. Ja jeg er klar over det. Poenget er at det også gir en positiv effekt. Skarpere bilde betyr ikke automatisk bedre bilde. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Som tidligere sagt, TV "glatter ut" fordi skarpheten er så horribelt dårlig at den skjuler endel feil. Ja jeg er klar over det. Poenget er at det også gir en positiv effekt. Skarpere bilde betyr ikke automatisk bedre bilde. Forsåvidt ikke, men på en pc så kan du selv bestemme hva slags effekter du vil ha på bilde, blur, sharpen, noise-reduction osv. Istedet for å la en råtten TV tvinge deg til å blurre bilde, og de fleste DVDer har ihvertfall ikke vondt av litt resize+sharpen. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Når det gjelder artifacts så kan man fint bruke justere "blur" effekten på filmen i mange programmer. Digital "Blur" er nøyaktig det samme som TV'n gjør i hardware på grunn av unøyaktig elektronstråle. Problemet er bare at man ikke kan slå av blur-effekten på TV'er selv når filmen eller stillbildet inn til TV'n er i god nok kvalitet. Det kan man på en PC-skjerm. Men blur effekten er vel mer tilgivelig på en TV da man som regel ikke sitter klistret opp til TV skjermen. Nei, da ser man jo bare tåke, ikke pixler og detaljer som på en PC-skjerm. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Noen som vet om den støtter MPG4 Encoding. ATi svarte litt merkelig på dette feltet under intervjuet hos X-bit, men de sier at den er programerbar så det er kanskje mulig. --------------- X-bit labs: Can the chip encode/decode MPEG4 and similar standards, such as Divx and Xvid? If yes, can it be used in consumer video players that can play Divx, Xvid, DVD, etc? Mike Kreiten, ATI: MPEG2 encoding is supported by hardware. The THEATER 550 PRO is an advanced video digitizer with analog input. So there is no need to support any decoding, since it has to be handled by the system. --------------- MPG4 encoding er vel fremtiden, litt merkelig hvis det ikke er støtte for det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Det Mike Kreiten sier er jo bare at MPEG4, (Divx, Xvid osv) ikke kan encodes (komprimeres) i hardware. Det betyr bare at man må kjøre den type komprimering i software, og dermed ha en kraftig nok CPU. Konsumentprodukter som stueDVDspillere har skjelden særlig kraftige CPU'er så det betyr vel i praksis nei på det andre spørsmålet fra X-bit labs. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Mulig jeg er litt treig, men er dette bare et tv ut kort, eller har det tv inn også...? Lenke til kommentar
G Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Det Mike Kreiten sier er jo bare at MPEG4, (Divx, Xvid osv) ikke kan encodes (komprimeres) i hardware. Det betyr bare at man må kjøre den type komprimering i software, og dermed ha en kraftig nok CPU. Konsumentprodukter som stueDVDspillere har skjelden særlig kraftige CPU'er så det betyr vel i praksis nei på det andre spørsmålet fra X-bit labs. Jeg er ikke så sikker på at det var det han mente Simen1. Det skulle vel fint la seg gjøre å få en brikke som takler MPEG-4 også hvis det bare hadde vært eller er et marked for dette.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Mulig jeg er litt treig, men er dette bare et tv ut kort, eller har det tv inn også...? Det er hovedsaklig TV-inn. (jeg vet ikke om den andre pluggen er til TV-ut, men det kan jo hende. Da er det trolig bare et "pass-by" signal og ikke et TV-bilde som kommer fra PC'n. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 tror ikke jeg trenger å oppgradere mitt sigma xcard med joveplayer enda Det gjør jobben greit nok Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Det Mike Kreiten sier er jo bare at MPEG4, (Divx, Xvid osv) ikke kan encodes (komprimeres) i hardware. Det betyr bare at man må kjøre den type komprimering i software, og dermed ha en kraftig nok CPU. Konsumentprodukter som stueDVDspillere har skjelden særlig kraftige CPU'er så det betyr vel i praksis nei på det andre spørsmålet fra X-bit labs. Han sier vel ikke noe om at det ikke kan encodes i hardware. Dersom den ikke kan encode mpg4 er det en skuffelse. Det finnes allerede produkter som gjør dette i hardware, dog ikke i Norge Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Mulig jeg er litt treig, men er dette bare et tv ut kort, eller har det tv inn også...? Det er hovedsaklig TV-inn. (jeg vet ikke om den andre pluggen er til TV-ut, men det kan jo hende. Da er det trolig bare et "pass-by" signal og ikke et TV-bilde som kommer fra PC'n. Søren også, jeg som trengte et bra tv ut kort, er det noen som kan annbefale et..? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Mulig jeg er litt treig, men er dette bare et tv ut kort, eller har det tv inn også...? Det er hovedsaklig TV-inn. (jeg vet ikke om den andre pluggen er til TV-ut, men det kan jo hende. Da er det trolig bare et "pass-by" signal og ikke et TV-bilde som kommer fra PC'n. Søren også, jeg som trengte et bra tv ut kort, er det noen som kan annbefale et..? TV-ut kommer ikke på egne kort. TV-ut kommer kun på skjermkort. Det du trenger er altså et skjermkort med TV-ut. Min erfaring er at TV-ut er like bra på alle de kortene jeg har testet. Eneste merkbare forskjell er det praktiske rundt det å sette opp TV-ut i driveren. Nvidia's drivere er bra og enkle, ATI sine er plundrete. Hvilket skjermkort har du fra før? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Mulig jeg er litt treig, men er dette bare et tv ut kort, eller har det tv inn også...? Det er hovedsaklig TV-inn. (jeg vet ikke om den andre pluggen er til TV-ut, men det kan jo hende. Da er det trolig bare et "pass-by" signal og ikke et TV-bilde som kommer fra PC'n. Søren også, jeg som trengte et bra tv ut kort, er det noen som kan annbefale et..? TV-ut kommer ikke på egne kort. TV-ut kommer kun på skjermkort. Det du trenger er altså et skjermkort med TV-ut. Min erfaring er at TV-ut er like bra på alle de kortene jeg har testet. Eneste merkbare forskjell er det praktiske rundt det å sette opp TV-ut i driveren. Nvidia's drivere er bra og enkle, ATI sine er plundrete. Hvilket skjermkort har du fra før? Har vel begge deler, har samme erfraning anngående Nvidia og ati... så da går jeg fore et gammelt skjermkort.... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Problemet er altså ikke TV-kortet eller TV-utgangen men selve film-fila og måten den er laget på. Jeg kan ikke si meg helt enig i det. Jeg har også testet TV-ut kvaliteten på en rekke kort og selv med en orginal DVD film er kvaliten adskillelig dårligere fra PCen enn på min stue spiller. Da har jeg brukt samme Monster S-Video kabel til både PC og DVD spilleren. Når det gjelder artifacts så kan man fint bruke justere "blur" effekten på filmen i mange programmer. Digital "Blur" er nøyaktig det samme som TV'n gjør i hardware på grunn av unøyaktig elektronstråle. Problemet er bare at man ikke kan slå av blur-effekten på TV'er selv når filmen eller stillbildet inn til TV'n er i god nok kvalitet. Det kan man på en PC-skjerm. Men blur effekten er vel mer tilgivelig på en TV da man som regel ikke sitter klistret opp til TV skjermen. Som tidligere sagt, TV "glatter ut" fordi skarpheten er så horribelt dårlig at den skjuler endel feil. Ja jeg er klar over det. Poenget er at det også gir en positiv effekt. Skarpere bilde betyr ikke automatisk bedre bilde. Det er akkurat det eg meinte, stuespelaren min er mykje betre på dvd enn tv-ut uansett skjermkort Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Problemet er altså ikke TV-kortet eller TV-utgangen men selve film-fila og måten den er laget på. Jeg kan ikke si meg helt enig i det. Jeg har også testet TV-ut kvaliteten på en rekke kort og selv med en orginal DVD film er kvaliten adskillelig dårligere fra PCen enn på min stue spiller. Da har jeg brukt samme Monster S-Video kabel til både PC og DVD spilleren. Når det gjelder artifacts så kan man fint bruke justere "blur" effekten på filmen i mange programmer. Digital "Blur" er nøyaktig det samme som TV'n gjør i hardware på grunn av unøyaktig elektronstråle. Problemet er bare at man ikke kan slå av blur-effekten på TV'er selv når filmen eller stillbildet inn til TV'n er i god nok kvalitet. Det kan man på en PC-skjerm. Men blur effekten er vel mer tilgivelig på en TV da man som regel ikke sitter klistret opp til TV skjermen. Som tidligere sagt, TV "glatter ut" fordi skarpheten er så horribelt dårlig at den skjuler endel feil. Ja jeg er klar over det. Poenget er at det også gir en positiv effekt. Skarpere bilde betyr ikke automatisk bedre bilde. Det er akkurat det eg meinte, stuespelaren min er mykje betre på dvd enn tv-ut uansett skjermkort Jasså? Hva får deg til å si det? det harmonerer ikke akkurat med mine erfaringer. AtW Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Da må dine erfaringer være med prix spillere til 399,- men selv med de spillerne tror jeg man får bedre kvalitet enn av å software decode dvd og sende det ut via tv-ut på et skjermkort. Eneste som har vært i nærheten av kvaliteten på standalone er Matrox G400 med RGB kabel og DVDMAX Lenke til kommentar
mJ_Msv Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 det er vel ingen som har hørt noe om når dette kortet kommer på markedet ennå vel?, venter i spenning her, er rimeli lei av NVTV som aldri får fingen ut........ Står jo i løpet av året på artikkelen, men det tar vel sin tid som vanligt med disse duppedingsene... skjønner ikke helt vitsen med å annonsere nye produkter før dei er releaseklare, blir jo bare forsinkelser allinkevell somregel.... Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Da må dine erfaringer være med prix spillere til 399,- men selv med de spillerne tror jeg man får bedre kvalitet enn av å software decode dvd og sende det ut via tv-ut på et skjermkort. Eneste som har vært i nærheten av kvaliteten på standalone er Matrox G400 med RGB kabel og DVDMAX Hva med å bruke DVI fra PC til fremviser/skjerm da? Dette er jo mye bedre enn all slags analoge løsninger. Tv-ut hører fortiden til og kommer nok til å forsvinne i den nærmeste fremtid. S-video er jo som kjent også en dårlig måte å frakte bildesignaler på. edit: beklager at jeg vekket til live en gammel tråd, ble litt revet med heh Endret 25. februar 2005 av SBS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå