websynergy_no Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hei, jeg har følgende oppsett på hjemmenettverket: 80.222.2.22 (ekstern dynamisk IP fra Telenor) adsl modem (external gateway), speedtouch alcatel 510i 10.0.0.138 (intern IP adresse til modemet) | | | 10.0.0.1 trådløs ruter (det står ikke hvilken merke den er) 192.168.1.254 | | | 192.168.1.1 (statisk) my wireless web server, windows xp, IIS 5.1 Jeg har en no-ip.org ip adresse og oppdateringsklienten viser riktig ekstern ip adresse, men når jeg besøker no-ip.org domenenavnet så får jeg beskjed om at det er utilgjengelig. I gui-et til speetouch adsl modemet (http://10.0.0.138) konfigurerer jeg der det står "NAPT entries": inside IP: 192.168.1.1 port: 80 outside IP: 0.0.0.0 port:80 jeg har til og med skrevet der det står "Default Server": IP address: 192.168.1.1 men ingenting hjelper. den trådløse ruteren har også et webconfig-gui og der spesifiserer jeg at all trafikk til "web" skal til 192.168.1.1. jeg har også prøvd med port 1234 i tilfelle telenor blokkerer port 80, men det hjalp ikke. jeg endret 192.168.1.254 på ruteren til 10.0.0.2 slik at alle IP-ene var på samme nettverk, men da klarte jeg ikke å kommunisere med adsl modemet lenger via wireless så jeg endret det tilbake på en eller annen måte. hjelp! Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Hei, du "natter" 2 ganger ... en gang fra den eksterne dynamisk IP'en fra Telenor til det private nett 10.x.x.x og igjen derifra til det private nett 192.168.1.x.. Det blir nok problemer å fortelle den "speedtouch'en" at alle forespørsler til den dynamiske ip skal routes videre til en IP som "speedtouch'en" ikke engang vet eksisterer. Hvis du setter "speedtouchen" i bridge-modus slutter den å "natte" og den eksterne dynamisk IP'en fra Telenor "leveres" direkte til usiden av din router, hvor du åpner portene for å tillate http forspørsel mot 192.168.1.1 eller du setter hele webserveren ut i dmz'en ... Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) I ADSL-modemet: Flytt fram porten fra adsl-modemet til trådløs-routeren. I trådløs-routeren: Flytt fram porten til serveren. Endret 15. september 2004 av Demolish Lenke til kommentar
websynergy_no Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 (endret) bitcowboy og demolish, dere fikk meg til å innse hva som var feil! Nå fungerer det! ett av problemene var at jeg prøvde å nat-e til IP-en som ikke var på samme nett som adsl modemet så jeg endret 192.168.1.1 (jeg hadde forresten problemer med å slette NAT oppføringen, her er løsningen: Klarte ikke å slette NAPT entry på Speedtouch Alcatel 510i adsl modem) til 10.0.0.1. en annen ting var at nettet lar man ikke sjekke serveren innefra på den eksterne IP-en. det vil si at jeg sitter innenfor nettverket og skriver http://80.222.22.22 i nettleseren og får beskjed om at siden er utilgjengelig, men når jeg ssh/X/tightvnc-d inn til min jobbserver på lysaker og sjekket derfra så fikk jeg opp startsiden til serveren! jeg har 6 invitasjoner til gmail hvis en av dere vil ha fordi dere hjalp meg.. stor skål for dere begge 2 cheers Nick Endret 16. september 2004 av websynergy_no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå