Gå til innhold

Utskriftskostnader Epson R800

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

når de gjelder utskriftskostnader, varierer de veldig.

Det er flere variabler å tenke på her:

- Hvilken skriver man har (ok i dette tilfellet, i og med at det er snakk om R800).

- Hvilket papir man skriver ut på (varierer mye fra type til type, om man har originalt papir, osv.)

- Om man bruker originalt blekk (dyrere), eller tredjeparts blekk (generelt dårligere kvalitet, og gir ikke garantert resultat).

- Hvor lenge det er mellom hver utskrift. De fleste skrivere bruker litt eller litt mer blekk hver gang de skal rense skrivehodene/dysene. Derfor kan dette ha ganske stor innvirkning på blekkforbruket, og dermed også kostnadene. Generelt bruker en blekkskriver med separat skrivehode og blekktanker/-patroner mer blekk på rensing. Derfor bruker Epson og Canon mer blekk på dette enn HPs skrivere (generelt).

Derfor er det vanskelig å si noe om dette, og derfor har undertegnede heller ikke tatt dette med i testen.

En tommelfingerregel er dog at det er billigere å skrive ut fra skriver i A4-format, mens 10x15 fortsatt er dyrere per bilde (alt fra 3,50 til 5-6 kroner per utskrift).

Noe mer er det vanskelig å si om dette, selv om det her er en konkret skriver. Å teste med hensyn på utskriftskostnad er en tidkrevende og nokså dyr prosess, og fører mest sannsynlig vis ikke med seg allmenngyldige resultater.

Jeg synes også det er ganske frustrerende at det ikke finnes en lett måte å for eksempel regne ut kostnadene på - men desverre gjør det ikke det. Håper uansett at dette var oppklarende.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Mye lurt du skriver. Men ser man helt bort i fra de faktorene du nevner så har jeg sett tester der man skriver og skriver fullfarge A4 på samme innstillinger på flere skrivere og sjekker kostnadene. En test jeg leste hadde en Canon i950 ca kr. 4 i blekkkost. pr. side og en tilsvarende Epson sp935 ca kr. 11 pr. side. Det er en ganske stor forskjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...