Stonescream Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Sikkerhet, brukergrensesnitt, innhold til bredbåndsprodukter. Hjelper ikke å levere fast rask linje. Noen må fylle de og. Lenke til kommentar
Howie Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Vel, selv har jeg aldri vært under 320K.. Folk har bare ikke helt fattet hvordan de bør gå fram med kursutdanning innen drift - begynn lavt (support), få kunnskaper og stig i gradene. Du bruker kanskje 3-4 år på det og tjener like mye som en på Narvesen, men i det minste får du lønn de årene i motsetning til de som studerer på universitet eller høyskole. Mulig noen er uenige i mitt syn på dette men se for deg en som bruker 5 år på å studere noe innen IT og tenk så på hvor fort ting endrer seg i denne bransjen...LOL? Selv har jeg kun MCSE fra IT-Akademiet som jeg tok rett etter videregående, men er nå ansatt i et amerikansk selskap som 'Network Operations Manager'. Jeg begynte et annet sted som intern support, hoppet etter 9 måneder over som trainee på servere og ble for et halvt år forfremmet til der jeg er nå. Nå får jeg dekket en 2mbit SDSL linje hjemme, sitter på flere 20+mbit nettlinjer om dagen og har 60 servere 'under fingertuppene'. I tillegg tester jeg hele tiden ny teknologi for mulig implementering i bedriften og får dekket reiser til messer som Cebit osv. Ok, jeg tilbringer mye tid på jobben, men å sitte å se på Jackass på 60 tommer plasma en kveld (og får overtidsbetalt) fordi jeg venter på at noe skal bli ferdig eller på at en lat amerikaner skal komme seg på jobb og svare telefonen er jo ...veldig... kjipt. Jeg må jo bare si jeg angrer på at jeg ikke tok høyere utdanning...N O T ! ! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 20:22, Athlon Power skrev:SIKKERHET!!!Etterhvert som nye trådløse standarder kommer på markedet vil det bli vanskligere og sikre seg i og med at det er trådløst Pøh. Gode && sikre hardwareimplementerte krypteringsalgoritmer finnes det plenty av. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 15:07, LarsC skrev: Quote: Den 2002-05-09 20:22, Athlon Power skrev: SIKKERHET!!! Etterhvert som nye trådløse standarder kommer på markedet vil det bli vanskligere og sikre seg i og med at det er trådløst Pøh. Gode && sikre hardwareimplementerte krypteringsalgoritmer finnes det plenty av. Er ikkje det at det ikkje fins. Men er er ikkje så mange som veit korleis det skal brukes/settes opp/implementeres i ein større infrastruktur. Lenke til kommentar
Boll@ Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Datavaktmestere (Nettverksadministrator) :smile: Tror det er en fordel å ha flere bein å støtte seg på. Lønna kommer med erfaring og kompetanse (håper jeg) Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Oracle-folk tjener SINNSYKT bra!!! Der er det snakk om timeslønn på over 1000-lappen rett i lomma (må ut med litt skatt, menmen. Et lite minus er at det er MYE reising og jobbene kommer mye i puljer. Trådløst kommer ikke til å bli så jævli mye brukt om 10-20år, pga interference. Det skal ikke mange trådløse linker opp før dem krøller opp for hverandre....... Folk som driver med firewall'er har oxo RIMELIG bra betalt.... Det er de 2 tinga jeg kan komme på i farten... men skal du jobbe med firewall's osv, kan du glemme et familieliv.... det er så godt som kvelds og nattjobbing ONLY! [ Denne Melding var redigert av: CrZy_T på 2002-05-10 15:23 ] Lenke til kommentar
talisar Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Det ligger nok i support og brukerstøtte:) Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 20:09, JohnnyKnoxwille skrev: Quote: Den 2002-05-09 19:54, Howie skrev: Quote: Den 2002-05-09 16:02, fredriri skrev: Tror SysAdmin'er ikke har mye liv utenom jobben..har vel også hørt at ikke lønnen er så mye å skryte av... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: fredriri på 2002-05-09 16:03 ]</font> Ja, 500.000,00 er jo lite... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Howie på 2002-05-09 19:55 ]</font> Pass på at du får med ører også da... :wink: De jeg har snakket med sier at nivået ligger på under 300k. Har bekreftet dette med en som tjener 280k. Hører også om noen som aldri klarer å få seg en jobb. IT-akademiet og lign. spytter jo ut masser av sånne som har tatt kveldskurs.... Det er riktig at gjennomsnittslønen ikke er til å skryte av, men de som er dyktige får ok betalt, men det er ikke så mange lønnsvinnere i denn gruppen. Angående arbeidstid, dette er ingen 9-4 jobb. Det forventes at du er der hver gang du trengs. Siden det er mer spennende å jobbe i større miljøer og med flere servere/større nettverk, så vil arbeidstidens lengde bli påvirket av dette. Med andre ord, liker du ikke data så er ikke dette yrket for deg. For meg er det helt Konge. Lenke til kommentar
Howie Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: ...Angående arbeidstid, dette er ingen 9-4 jobb. Det forventes at du er der hver gang du trengs... Trodde vanlig arbeidstid var 8-4 jeg. Uansett, slike folk bør holde seg langt unna den private sektoren - samme hvilken stilling. Da er Staten et bedre satsningsområde med sine lange kaffepauser :wink: Og det fins teknologi som gjør at du ikke behøver og være 'der' hver gang det trengs. Skal gi noen stikkord: Compaq, RILOE, Evo, Nokia & Bluetooth. Har styrt hele parken fra en flyplass i Italia med det greiene der en gang. Lenke til kommentar
asad Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Oracle?Er det sånn som Access?Får de folka bra betalt?Jeg er ikke geni når det gjelder matte... er det noe håp for meg innen IT da? Settre pris på svar! Lenke til kommentar
StianHildershavn Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Nettverks og system drifting - definitivt den sikre siden. Pluss noe utbygging. Lenke til kommentar
StianHildershavn Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Nettverks og system drifting - definitivt den sikre siden. Pluss noe utbygging. Lenke til kommentar
Howie Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 21:24, asad skrev:Oracle?Er det sånn som Access?Får de folka bra betalt?Jeg er ikke geni når det gjelder matte... er det noe håp for meg innen IT da? Settre pris på svar! Nei, Oracle er et (verdiløst) databasesystem som burde vært faset ut for lenge siden. (MS har ikke gjort mye glupt, men SQL er en av de bedre tingene de har kommet med) Ja, de får bra betalt - men det er fordi det ikke akkurat fins en overflod av folk som kan det godt ( nettopp fordi ikke så mange gidder å sette seg inn i det i motsetning til SQL). Har du omløp i hodet så er ikke matte et spesielt sterkt krav hvis du skal drifte noe av det, men skal du utvikle mot det er matte en veldig god kunnskap å ha. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Er man god i en ting tror jeg at man får jobb, det er lite stas å vise at man har lært litt java gjennom kveldskurs, litt c gjennom brevkurs, og litt webdesign som hobby. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 22:06, Howie skrev:Nei, Oracle er et (verdiløst) databasesystem som burde vært faset ut for lenge siden. (MS har ikke gjort mye glupt, men SQL er en av de bedre tingene de har kommet med)Ja, de får bra betalt - men det er fordi det ikke akkurat fins en overflod av folk som kan det godt ( nettopp fordi ikke så mange gidder å sette seg inn i det i motsetning til SQL). Som så mye annet her i verden var det nok ikke Microsoft som fant opp SQL heller! Og: Oracle bruker SQL!!! SQL er bare en standard (structured query language), og mange leverandører lager databaser som benytter SQL, f.eks. Sybase, Oracle, Informix, InterBase, MySQL, postgresql, MS SQL Sever osv... Lenke til kommentar
Howie Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Ok, Ok, så skal jeg skrive MSSQL neste gang så småbarna også skjønner poenget. Faktum gjenstår at Oracle er et møkkasystem - personlig erfart: En av våre trading systemer var tidligere basert på en Oracle database, vedlikeholdt av 4 DBAs og utviklet med god hjelp av Oracle representanter i USA. Med gjevne mellomrom oppsto problemer, og interoperabilitet med andre systemer viste seg å bli et mareritt for å si det mildt(!) Som en ledd i overgang til kun MS produkter ble den siste biten av systemet rekodet for 3 måneder siden slik at det kunne gå på en MS SQL Server 2000 Enterprise server cluster. Nå er alle systemer mer eller mindre koblet opp mot hverandre, enkelte ting har fått en merkbar ytelsesøkning (på samme hardware) og vi har nå kun 2 DBAs - hovedsaklig som backup da kun 1 er en business risk. Og så var det det med pris da...ikke få meg til å begynne med den - greia er jo nesten tre ganger så dyr! Min personlige favoritt i MSSQL vs. Oracle: http://www.tpc.org/default.asp Lenke til kommentar
Truman Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Jeg tror arbeidsmarkedet innen data kommer til å bli stabilt dårligere om noen år. Da er det ikke like lett for folk med lettvekterutdannelser å få jobb. Det som må til da er nok en bred datautdanning med spesialisering innen noen områder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå