The Norwegian Drone Pilot Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Heisan. Jeg har et lite spørsmål til dere, og det er anngående kjøp av bilstereo fra Danmark. Så det jeg lurer på er om jeg f.eks kjøper denne subwooferen: Ground Zero GZNW12 Så ser dere at den koster 3799 kr i Danske kroner, og det blir jo ca 4265 Norske kroner. Må jeg betale Norsk moms + toll avgift i tillegg til den norske prisen hvis jeg kjøper subwooferen fra siden go-loud Danmark????? Håper på svar fra dere Hilsen Tom-Helge Lenke til kommentar
Alcon Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 jeg har ikke sånn giga mye peil på sånt men, jeg tror en Eltax sub vil levere mye til en mye mer hyggeligere pris http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120766&cks=PRL de hadde vist bare ti tommer nå men de hadde 12 og 15 tommer for ikke så altfor lenge siden Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Alcon. Jeg skal ha en subwoofer som er kraftigere en den Eltax subben. Som jeg sier tidligere i denne topicen en Ground Zero GZNW12, eller noe i samme størrelse, watt osv, men helst den fra GZ. Men jeg sier ikke at Eltax'en er dårlig av den grunn. Men uansett så kan vi gå tilbake til den første topicen der jeg skrev mitt spørsmål. Hilsen Tom-Helge Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Du må minimum betale 24% moms og 7okr i fortollingsgebyr. Mulig de slenger på noen andre avgifter siden den er så dyr, men det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
www.go-loud.dk Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hey der. det er ikke noget problem at sende til norge! jeg tror sågar at jeg kan trække den danske moms fra (25%) så skal i bare betale den norske moms når pakken kommer til norge! mvh. nikolai R. Jensen www.go-loud.dk Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Ok, takker for svar Nikolai R. Jensen, og dere andre . Men er det noen som kan si meg, hvis noen vet hvordan Ground Zero GZNW12 Subwooferen er, altså om den er bra og hvilken forsterker anbefales til GZNW12?, og om merket Ground Zero er et bra merke?. Siden jeg ikke har så mye peiling på det her med de forskjellige merkene . Hilsen Tom-Helge Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Heisan igjen. Jeg har nå ombestemt meg på at jeg faktisk ikke skal kjøpe meg Ground Zero GZNW12. Siden jeg mener at den kan bli litt overkill for meg, og bilen, siden det er en Peugeot 309 GTI. Så den jeg har bestemt meg for å kjøpe i stedet, er denne: Ground Zero GZUB3000 Og denne er ferdig i kasse, så det er jo en fordel Men jeg ser også at det er en Bandpass kasse. Er det noen fordeler / ulemper med denne type subwoofer kasse i forhold til bassrefleks og lukket kasse???. Håper på svar fra dere. Hilsen Tom-Helge Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Den er rå Koster 4450,- i norge. google etter Ground Zero GZNW12 på Norske sider, så finner du det med en gang. Men det er riktig at Dansk mons skal trekkes fra først, så legges den Norske tollen til + gebyrer. Dette gjøres så lenge varen er verdt under 10000,- og til privat bruk. Link til test HER Men ikke så rå som denne Link her. NB, det er reklame med lettkledde damer på siden. Se ca halvveis i filmer tar det helt av Endret 6. februar 2006 av leif666 Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Det er ingenting som heter at dansk moms skal trekkes av først. Den danske forselgeren kan gjøre det om han vil hjelpe den norske kunden. Uansett må han ha export papirer tilbakesendt til seg selv, sånn at han får sitt momsregnskap til å gå opp. Det som uansett er viktig er at du får sendt exportfaktura sammen med pakken, en slik faktura hvor momsen ikke inngår i sluttsummen. Hvis momsen inngår i sluttsummen, vil du måtte betale moms av den danske momsen også. Dette er regler tollvesenet selv har satt. Dette mellomlegget kan ta opp til seks måneder å få igjen hos tollvesenet, da det må søkes særskilt om dette. Disse reglene kan ikke speditøren gjøre endringer på. Men husk at du betaler moms på frakten til Norge også, ikke kun produktet i seg selv. Hvis pakken sendes med posten, tar de vel 150,- for fortollingen i og med det at verdier er over 1000,- NOK... Endret 6. februar 2006 av Lydfreak Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det er somregel kjøper som må få Dansk moms refundert, ikke selger. Det er derfor viktig å få med en spesivisert faktura. Men noen selgere som selger mye til utlandet gjør dette for kunden. Jeg har importert fra Tyskland, og da gjorde selgeren det for meg Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Hvis en dansk selger selger varene sine uten moms, krever han som regel å få tilbake et papir som viser at varene er gått ut av landet. Slik at han får gjort opp sitt momsregnskap i hjemlandet. Dette papiret kalles for et eksportdokument. Selvsagt koster dette dokumentet litt, men det gjør det hele så mye enklere. Hvis man i tillegg har en eksportfaktura (en faktura der momsen ikke fremgår, altså sluttsum uten moms) er man garantert å ikke betale moms på den danske momsen når man tar varene inn til Norge. Skal man få momsen som er betalt på moms tilbake, må man søke tollvesenet skriftlig. Dette kan ta opptil 6 mnd før man får noe tilbake. Jeg vet ikke helt sikkert at det blir gitt positivt svar hver gang en gang. Dette er fra tilfelle til tilfelle... Det er alltid den norske kjøperen som må få ordnet det slik at han eventuelt får igjen den danske momsen. Dette får man ordnet med et slikt eksportdokument, som man sender i retur til den danske selgeren. Først når den danske selgeren får dette dokumentet inn i sitt momsregnskap, får han gjort opp sitt momsregnskap og kan betale tilbake den eventuelle momsen til den norske kjøperen. En slik handel kan foregå på mange måter. Det enkleste er nok likevel å bestille varene til en poste restanteadresse i f.eks. Strømstad og så dra og hente den selv. Dette kan man jo gjøre om man ikke bor så langt unna. Da betaler man moms i danmark, og tar den så videre med seg til Norge på reglene og varer man selv kan ta med seg over grensa (alt etter hvor lenge man har vært utenfor landets grenser). Denne siste gjelder dog ikke for bedrifter, da bedrifter må fortolle alt av verdi over 200,- NOK... Var bare noen tips til han som vurderte og bestille fra danmark. Min erfaring er at det er mange forhandlere ute i europa og ellers som ikke gidder og sette seg inn i slike saker, fordi at de har så lite av det. Jeg jobber med slikt daglig, og må jevnlig sitte og forklare slike saker på telefon... EDIT: Ble så mye, at det ble litt rotete fremstilt seint på natta...om du som eventuelt skulle kjøpe varene fra danmark lurer på noe, så får du sende en PM. Så skal jeg svare så godt jeg kan... Endret 7. februar 2006 av Lydfreak Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Ja, men da er vi jo veldig enig da, bortsett fra at du svarte mye mer utfyllende en meg Kult nick foresten Endret 7. februar 2006 av leif666 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Litt sent svar :!: Men takker for alle svar jeg har fått her Men nå er det slik at jeg ikke kommer til å få meg en bil på en stund, så jeg har lagt dette her på hylla for øyeblikket. Men greit å ha til en gang man får seg en bil, slik at man vet hva man kan se etter. Hilsen Tom-Helge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå