Gå til innhold

Likudisering av verden

Anbefalte innlegg

Hvis Israel får bygget ferdig muren så blir den verste og eneste "kvardagstarrorismen" fra palestinsk side spamming av israleske forum.

Dette er et tynt og vagt scenario. På en annen side kan det være like sannsynlig at de som klarer å komme seg inn gjennomfører dessto betydlig større aksjoner.

Da er det bare å bygge større og tykkere murer. Hardt mot hardt er det eneste som nytter mot terrorisme.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det bare å bygge større og tykkere murer. Hardt mot hardt er det eneste som nytter mot terrorisme.

Terrorisme blir vi aldri kvitt. Det beste som kan gjøres er å hindre at terroristene vinner sympati, og dermed har grunnlag for å rekruttere og skaffe penger. Tror du virkelig at palestinere som har miste venner og familier pga. israelsk militæret tenker at "ja, ja, noen av våre landsmenn er terrorister, dette er helt naturlig"! Heldigvis er det ikke mange land som tenker slik. Ellers hadde det vært mur i Nord-Irland, på Koriska, i Baskerland og i Katalonia.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at palestinere som har miste venner og familier pga. israelsk militæret tenker at "ja, ja, noen av våre landsmenn er terrorister, dette er helt naturlig"!
Etter noen år med mur vil internasjonale protester etterhvert gi seg, Palestinerne vil vende seg til at det står en mur og terroristene vil finne seg et nytt offer eller oppsøke sosialkontoret da de er arbeidsledige. Etter mange år vil alle "etterlatte" etter israelske militæraksjoner være borte og glemt, og Israel trenger aldri mer å sette en fot eller uzi på feil side av muren, de to folkeslagene vil være separert for all fremtid. Hvis muren bygges ferdig vil det ikke bli fler terroraksjoner på israelsk jord, og omverden vi se hvilken genistrek denne muren var.
Lenke til kommentar
og Israel trenger aldri mer å sette en fot eller uzi på feil side av muren

Hadde de gjort dette nå, og muren hadde fulgt den offisielle grensen mellom Israel og Palestina, hadde det nok hjulpet. At Sharon vil trekke ut nybyggerne fra palestinske områder er et langt mer effektivt tiltak enn byggingen av muren.

At Israel trekker seg fullstendig ut fra Vestbredden med det første er heller tvilsomt. For øyeblikket er de avhengig av vannressursene fra dette området.

Lenke til kommentar
Hadde de gjort dette nå, og muren hadde fulgt den offisielle grensen mellom Israel og Palestina, hadde det nok hjulpet.
Det er hva venstresiden tror, sannheten er at de Palestinske terorristene ikke nøyer seg med grensene fra '67 eller '48 for dan saks skyld. De vil ha alt. Ergo har Israel to valg;

Flytte/drepe alle Palestinere eller å isolere seg. De har valgt siste og mest passive løsning, og det skal de ha honnør for.

At Sharon vil trekke ut nybyggerne fra palestinske områder er et langt mer effektivt tiltak enn byggingen av muren.

Dette gjøres kun fordi det er billige å betale nybyggerne for å flytte enn å ta den politiske og økonomiske belastningen ved å måtte bygge mur langt inn i palestinske områder.
At Israel trekker seg fullstendig ut fra Vestbredden med det første er heller tvilsomt. For øyeblikket er de avhengig av vannressursene fra dette området.
"Vannressursene" er elven som renner øst for vestbredden, altså Israels okkuperte øst-bredden. Denne bør de selvfølgelig holde på og utbedre, da Palestinerne neppe klarer å utnytte vannressursene effektivt selv.
Lenke til kommentar
Det er hva venstresiden tror, sannheten er at de Palestinske terorristene ikke nøyer seg med grensene fra '67 eller '48 for dan saks skyld.

Hvis alle palestinere hadde vært terrorister hadde kanskje argumentet ditt hatt et poeng.

"Vannressursene" er elven som renner øst for vestbredden, altså Israels okkuperte øst-bredden. Denne bør de selvfølgelig holde på og utbedre, da Palestinerne neppe klarer å utnytte vannressursene effektivt selv.
Nei det var ikke det jeg tenkte på: Link

(aner ikke om nettstedet er politisk uavhengig, fant det på Google for å vise hva jeg siktet til.)

Lenke til kommentar
Men du vinner heller ingen diskusjon om du konsekvent hevder flertallet tar feil om du mener noe annet.

Nå må du holde tungen rett i munnen her. Diskusjon og meta-diskusjon er to forskjellige ting.

Det finnes i alle fall intet grunnlag for å hevde at Israel noen gang har initiert noen krig mot araberlandene.

Jo det gjør det.

Men du foretrekker å holde det for deg selv?

Lenke til kommentar

en liten gruppe terrorister gjør livet jævlig for hele folkeslag.. er det rettferdig? Og hva gjør det med rekrutteringen til terroristene?

Det er jo elemetær logikk. Så neste spørsmål er jo hvem har interesse av mer terrorisme foruten terroristene?

En ting er ihvertfall sikkert.. folk flest ønsker ikke mer terrorisme. Men så er det jo ikke folk flest som styrer heller... og de som styrer de som styrer, altså folk med masse penger og masse makt, de ønsker bare en ting.. mer penger.

De gutta har rett og slett sett sin sjanse til å virkeliggjøre sine geopolitiske mål. De har lenge hatt en 'hard-on' for Irak og Saddam f.eks... whos next?

Under dekke av å befri folk fra tyranni og spre demokrati så grabber de til seg av verdens ressurser med sine grådige fingre... sjelden har det vært med åpenlyst enn nå.

Lenke til kommentar
Hvis Israel får bygget ferdig muren så blir den verste og eneste "kvardagstarrorismen" fra palestinsk side spamming av israleske forum.

Dette er et tynt og vagt scenario. På en annen side kan det være like sannsynlig at de som klarer å komme seg inn gjennomfører dessto betydlig større aksjoner.

Hvorfor ikke undersøke fakta før du uttaler deg om hva som er «et tynt og vagt scenario»? Sikkerhetsgjerdet på Gazastripen har gjort at antallet terroristangrep fra dette området nå er svært lavt. Det som hittil har blitt bygget av gjerdet på vestbredden har hatt samme virkning.

Les mer om suksessen her:

The Anti-Terrorist Fence - Facts and Figures

The Anti-Terrorist Fence - An Overview: A comprehensive summary of the major issues concerning the fence

Og en liten statistikk:

post-57-1095442749_thumb.jpg

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Så du definerer samtlige palestinere som terrorister?

Hvorfor ikke undersøke fakta før du uttaler deg om hva som er «et tynt og vagt scenario»? Sikkerhetsgjerdet på Gazastripen har gjort at antallet terroristangrep fra dette området nå er svært lavt. Det som hittil har blitt bygget av gjerdet på vestbredden har hatt samme virkning.

Jeg snakker om fremtidige handlinger. Hvordan kan man undersøke fakta om det? Det er også naivt å tro at man fjerner terrorismen ved å mure et helt folkeslag inne.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om fremtidige handlinger.

All empiri viser at sikkerhetsgjerdet vil begrense antallet terroristangrep betraktelig.

Hvordan kan man undersøke fakta om det?

Man kan ta utgangspunkt i empiri og foreta kvalifiserte gjetninger på grunnlag av denne. Ting skjer ikke helt tilfeldig; virkeligheten består av komplekse årsakssammenhenger.

Det er også naivt å tro at man fjerner terrorismen ved å mure et helt folkeslag inne.

Man murer ingen inne; man plasserer et gjerde på enkelte strategiske steder. Å fjerne terrorismen helt klarer man nok ikke, men sikkerhetsgjerdet begrenser i alle fall frekvensen av terroristangrep i stor grad.

Lenke til kommentar
All empiri viser at sikkerhetsgjerdet vil begrense antallet terroristangrep betraktelig.

Ja er ikke i tvil om at det vil begrense antallet terroristangrep, men rettferdiggjøres det av den grunn? Hvor langt skal man egentlig få gå for å oppå noe?

Man kan ta utgangspunkt i empiri og foreta kvalifiserte gjetninger på grunnlag av denne. Ting skjer ikke helt tilfeldig; virkeligheten består av komplekse årsakssammenhenger.

Virkeligheten består nok av mere komplekse årsakssammenhenger enn det vi tror og vet. Iflg f.eks kinesisk astrologi er alt basert på sykluser som gjenntar seg med x antall år mellomrom.

Man murer ingen inne; man plasserer et gjerde på enkelte strategiske steder. Å fjerne terrorismen helt klarer man nok ikke, men sikkerhetsgjerdet begrenser i alle fall frekvensen av terroristangrep i stor grad.

Empiri viser også at når det skjer noe neste gang skjer det med all sannsynlighet i en større skala. Når stat A eskalerer sine handlinger, eskalerer også terrorist B sine handlinger, bla. for å vise enda større motstand..

Lenke til kommentar
Terrorisme er viktig å stanse, men hvor mange er det egentlig som dør av terrorisme i forhold til andre ting?

På de siste fire årene har 989 israelere blitt drept i terroristangrep (derav 694 sivile). 6.709 har blitt skadet (derav 4.711 sivile).

Ifølge Jerusalem Post har 21.600 israelere blitt drept i «kriger og sikkerhetsrelaterte hendelser» siden 1948; i samme periode har 22.700 blitt drept i trafikken. Det må imidlertid påpekes at tallene for antall drepte i trafikken er relativt høye. I Norge er tallet 865 dødsfall på de siste tre årene, det vil si i underkant av 290 pr. år (SSB). Det tilsvarende tallet for Israel er i overkant av 500.

Disse tallene legger vel til dødsfall som har sammenheng med f.eks stansing av ambulanser, etc?

Jeg tviler på om disse er tatt med i statistikken over personer som har mistet livet i terroristangrep, men jeg har ikke klart å finne noen informasjon om hvilke tall som er tatt med i statistikkene.

Så vidt jeg vet er tallet på drepte palestinere høyere enn for israelere.

Har du noen statistikker som viser dette?

Lenke til kommentar

pelsjakob: hvorfor ikke grave hele israel ned i en bombesikker bunker? all forskning viser at det hjelper mot terror..

Løsningen i midtøsten er at man kommer sammen.. ikke at man splittes. Det er akkurat derfor å bygge en svær mur må være det dummeste man kan gjøre.

Vil man ha slutt på terror så slutt med okkupasjon. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke grave hele israel ned i en bombesikker bunker? all forskning viser at det hjelper mot terror..

Da synes jeg sikkerhetsgjerdet er en bedre løsning, selv om risikoen for terroristangrep selvsagt er noe større.

Løsningen i midtøsten er at man kommer sammen.. ikke at man splittes.

Å komme sammen med terrorister er ingen løsning.

Det er akkurat derfor å bygge en svær mur må være det dummeste man kan gjøre.

Det er et gjerde, ikke en mur, og det fungerer meget godt. Det er etter min mening ikke den beste løsningen Israel kunne ha valgt, men det er i alle fall bedre at de gjør noe enn ingenting. I motsetning til venstresiden, støtter jeg Israels rett til liv – og dermed rett til selvforsvar. Derfor støtter jeg byggingen av sikkerhetsgjerdet.

Vil man ha slutt på terror så slutt med okkupasjon. Så enkelt er det.

Da kan du kanskje forklare hvorfor ingen palestiner-arabere utførte terroristaksjoner mot Egypt og Jordan da disse okkuperte henholdsvis Gaza og Vestbredden?

Pels, hva ville du sagt hvis du måtte gi fra deg hus og hage til det jødiske folk fordi at noen tyskere hadde vært slemme med de?

Britenes Palestina-mandat var ingens hus og hage.

Forøvrig vil jeg gratulere Israel med gårsdagens vellykkede aksjon, der de tok knekken på Hamas-terroristen Khaled Abu Salamiya. :thumbup:

Lenke til kommentar

Poenget er at mitt hus og min hage er mitt hus og min hage i prinsippet uansett hvem som styrer landet. Jeg var her først, og ikke faen heller om noen skal få bestemme at jeg skal få masse nye naboer, til og med at jeg må flytte på meg fordi at deres hellige bok påstår at det er deres land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...