kloppen Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Ofte når jeg starter i kryss o.l. lugger det veldig ved start av kjøring. Altså i det jeg slurer igang. Men ikke når jeg har i første og gir bånn gass. Hva kommer det av, kan det være oljelekkasje eller slitt klutch? Endret 14. september 2004 av kloppen Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Du mener at bilen "hakker" seg igang fra stop ? Meget følsom på clutchen ? Men hvis du står stille og trør igang går det fint ? Du tenker altså på at hvis du har i 2. eller 3. og starter i det hakker det ? Hvis det er det, så kan det rett og slett være så enkelt som at motoren din ikke takler den utvekslinga på de girene, at det blir for tungt for den. Få høre litt mer da... Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Bilen lugger ikke ved kjøring og giring fra 1-2, 2-3 osv. Men kun fra stille til start. Hver gang jeg står stille i et kryss og skal starte så lugger det i bilen ved start, noen ganger så mye at det rister i bilen. Altså motoren går fint, det er ikke motoren som det er noe galt med, den går jevn selv om bilen lugger. (Det kan føles som om felgen glir inne i dekket på en måtte, men det går ikke!) Bilen er en 85 volvo 360 gl med b200k motor. Endret 14. september 2004 av kloppen Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Da er det mye mulig som du sier selv, at clutchen må byttes. Lenke til kommentar
benknude Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Tennpluggene kansje? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det du beskriver er en clutch som er forurenset med olje, enten pga. lekkasje fra kassa eller sim-ringen på veiva. Giring i fart går smertefritt siden girverket og motoren har fart, du kan muligens merke det litt hvis du trør på idet du skifter gir. En annen mulighet som er lite sansynlig men som gir samme symptom, er at motoren sitter løst på girkassa. Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Har lurt litt på om det er olje i kontakt med klutchen fordi luggingen forekommer ofte ved kald start, altså rett ette start av motor og kjøring, men forsvinner etterhvert... Menmen hvem vet? Motoren har forsåvidt gått 450000 km uten noe særlig bytte av deler, kun bensinpumpe og toppakning, svetter en del olje langs toppen. Endret 15. september 2004 av kloppen Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 kloppen Skrevet 16/09/2004 : 00:00 Har lurt litt på om det er olje i kontakt med klutchen fordi luggingen forekommer ofte ved kald start, altså rett ette start av motor og kjøring, men forsvinner etterhvert... Menmen hvem vet? Etter min mening har Opus alt gitt deg svaret, veldig typiske symptomer for de feilene han beskriver Jeg holder en knapp på olje på clutch-lamellen! Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Må dette utbedres eller er det bare å kjøre ivei? Skadelig for noen deler eller? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 kloppen Skrevet 16/09/2004 : 13:40 Må dette utbedres eller er det bare å kjøre ivei? Skadelig for noen deler eller? Nja... Alt er jo relativt... er ikke veldig skadelig, eller farlig, men det er klart at hver gang du setter igang og det "rister" utsetter du jo driverk (og alt annet) for mer slitasje enn om clutchen hadde tatt helt jevnt. Men noe dramatisk er det ikke, du må nesten vurdere selv, er jo feks til sammenligning mer skadelig for bilen å kjøre på en grusvei enn asfalt, men vi gjør det jo fordet, hvis du skjønner... Men du kunne jo sett om du kan SE at det renner olje fra motor (topp/toppdeksel++) og inn mellom gearkasse og motor, isåfall er jo ikke det all verdes jobb og fikse, vask motor og følg med hvor oljen renner. Er det derimot ikke dette som er problemet (og vi fortsatt går ut i fra at det er olje som er problemet) er det jo en litt større affere. Ut med gearkasse og bytte simmering både aksel ut av gearkassen og simmering veivaksel på motor... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 OUPS... Jeg så nå at det var en 360 Volvo vi snakker om, har den gearkassa bak, eller sitter den på "vanlig sted" i prinsippet et fett, med det jeg så om å finne lekasjen utgår jo hvis gearkassen ikke sitter direkte på motor.. (ble plutselig litt i tvil her) Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Girkassa sitter FRAMME og ikke bak. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Flott; da vet hva jeg mener du bør gjøre i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå