Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lugging ved start, slitt klutch?


kloppen

Anbefalte innlegg

Ofte når jeg starter i kryss o.l. lugger det veldig ved start av kjøring. Altså i det jeg slurer igang. Men ikke når jeg har i første og gir bånn gass.

 

Hva kommer det av, kan det være oljelekkasje eller slitt klutch?

Endret av kloppen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener at bilen "hakker" seg igang fra stop ? Meget følsom på clutchen ?

 

Men hvis du står stille og trør igang går det fint ?

 

Du tenker altså på at hvis du har i 2. eller 3. og starter i det hakker det ?

 

Hvis det er det, så kan det rett og slett være så enkelt som at motoren din ikke takler den utvekslinga på de girene, at det blir for tungt for den.

 

Få høre litt mer da...

Lenke til kommentar

Bilen lugger ikke ved kjøring og giring fra 1-2, 2-3 osv. Men kun fra stille til start.

Hver gang jeg står stille i et kryss og skal starte så lugger det i bilen ved start, noen ganger så mye at det rister i bilen.

 

Altså motoren går fint, det er ikke motoren som det er noe galt med, den går jevn selv om bilen lugger.

 

(Det kan føles som om felgen glir inne i dekket på en måtte, men det går ikke!)

 

Bilen er en 85 volvo 360 gl med b200k motor.

Endret av kloppen
Lenke til kommentar

Det du beskriver er en clutch som er forurenset med olje, enten pga. lekkasje fra kassa eller sim-ringen på veiva.

 

Giring i fart går smertefritt siden girverket og motoren har fart, du kan muligens merke det litt hvis du trør på idet du skifter gir.

 

En annen mulighet som er lite sansynlig men som gir samme symptom, er at motoren sitter løst på girkassa.

Lenke til kommentar

Har lurt litt på om det er olje i kontakt med klutchen fordi luggingen forekommer ofte ved kald start, altså rett ette start av motor og kjøring, men forsvinner etterhvert... Menmen hvem vet?

 

Motoren har forsåvidt gått 450000 km uten noe særlig bytte av deler, kun bensinpumpe og toppakning, svetter en del olje langs toppen.

Endret av kloppen
Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 16/09/2004 : 00:00

  Har lurt litt på om det er olje i kontakt med klutchen fordi luggingen forekommer ofte ved kald start, altså rett ette start av motor og kjøring, men forsvinner etterhvert... Menmen hvem vet?

 

Etter min mening har Opus alt gitt deg svaret, veldig typiske symptomer for de feilene han beskriver :yes:

 

Jeg holder en knapp på olje på clutch-lamellen!

Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 16/09/2004 : 13:40

  Må dette utbedres eller er det bare å kjøre ivei? Skadelig for noen deler eller? 

 

Nja... :innocent:

Alt er jo relativt... er ikke veldig skadelig, eller farlig, men det er klart at hver gang du setter igang og det "rister" utsetter du jo driverk (og alt annet) for mer slitasje enn om clutchen hadde tatt helt jevnt.

 

Men noe dramatisk er det ikke, du må nesten vurdere selv, er jo feks til sammenligning mer skadelig for bilen å kjøre på en grusvei enn asfalt, men vi gjør det jo fordet, hvis du skjønner...

 

Men du kunne jo sett om du kan SE at det renner olje fra motor (topp/toppdeksel++) og inn mellom gearkasse og motor, isåfall er jo ikke det all verdes jobb og fikse, vask motor og følg med hvor oljen renner.

 

Er det derimot ikke dette som er problemet (og vi fortsatt går ut i fra at det er olje som er problemet) er det jo en litt større affere. Ut med gearkasse og bytte simmering både aksel ut av gearkassen og simmering veivaksel på motor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...