Gå til innhold

Hvilken Linux Distro skal jeg velge


joffar

Anbefalte innlegg

Gentoo: Om man ikke vil kompilere pakker er det bare å bruke -usepkg parameteren. Da blir ferdig kompilert pakke instalert. Resultatet er en instalasjon som blir ganske lik debian.

Gentoo er den eneste distroen jeg vet om som gir slik valgmulighet i pakkesystemet.

Burre trekker fram et viktig poeng: instalasjonen er lærerik!

Nå er jo pakkesystemet i Gentoo, portage, helt og holdent inspirert av FreeBSD Ports.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg om gentoo - uten å ha prøvd det (jeg kjører fedora, og har kjørt RH fast på desktope'n siden RedHat 9):

Jeg ser fordelene i at du kan *tilpasse distroen dine behov* - use flags - men at man på død og liv skal måtte kompilere alt ser jeg som en ulempe. Større sjangse for at noe går galt, lengre tid ETC. Optimaliseringen vil *jeg* tro har heller lite å si - selvom -O2 etc til GCC kansje har noe å si på en maskin med lite minne. Nå er det nå ingen som nekter deg å omkompilere fedora heller da :)

 

Personlig har jeg en søt liten webserver stående bak meg, som kjører debian sarge. Tok meg ca. ½ time å sette opp + en del "herjing" for tilpassning (men apt-get er DIGG!!!). (ok, jeg kan linux tålelig godt fra før ;) )Maskinvaren er en 166 Mhz 64 MB ram (har aldri sett den fylle det opp, men også lav last), og det går så det griner. Har ikke GUI på denne.

 

Så til denne - Debian Sarge. Hvis du kjenner noen som kan fra før, få de til å hjelpe deg med installasjonen + lære deg det mest grunnleggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...