Gå til innhold

Spenning på RAM


Anbefalte innlegg

Kjører nå mitt Apacer minne (PC2100) på 145MHz, alle de mest aggressive innstillingene. Før klarte jeg 150, men nå blir alt bare ustabil hvis jeg prøver. Har en ulåst 1200 og et MSI KT3, så jeg vil seff prøve å få høyest mulig FSB. Hjelper det å sette opp spenningen på RAM? Kan det skade den? Kan sette den opp fra 2,6 til 2,8 trur jeg....

 

Leste også et sted at det kunne lønne seg å "brenne inn" RAM'en (gjaldt vel spesielt Samsung egentlig). Hva går det ut på?

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører min Twinmos på 3,2v og CL 2(167 MHz)

 

Orginalt kjører den på 2,65(KG7). Ikke problemer med det enda - !

 

Voltmod gir betydligere høyere voltages.

 

Husk at det bare går ut over levetiden. Hvis rammen skulle tåle 20 år så lever den bare 15år istedet for. Dividere er også en mulighet for å få minne til å tåle at hovedkortet har høye frekvenser(200MHz+).

 

Bare husk å ha Turbo eller ultra innstillinger på rammen din i Basic Input Output System(BIOS).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 02:52, SirHartge skrev:

Jeg kjører min RAM på 150mhz.. Men har ikke prøvd å stille spenninga på RAM brikkene. Er det noen stor risk for at brikkene tar kvelden?



 

Det er vel vanskelig å utelukke det som mulighet, men skulle nesten tro at det gikk bra. Har kjørt mine to Apacer 128 MB DDR CL2 på 2x161mhz og 2,92v i ca et halvt år nå (KG7-Raid).

 

Maskinen er littegranne ustabil nå for tiden, og jeg har lekt med tanken at det kan være ram, men jeg har maks to Quake III krasj i løpet av uken.... så det gjør ikke så veldig mye enda... :smile:

Lenke til kommentar

&%#¤/&%# får ikke maskina til å kjøre høyere fsb enn 145 stabilt (med alle aggressive innstillinger seff). Før kjørte jeg 150 helt uten problemer. Skjønner ikke hva som er feil her... Jaja, kjøper PC2700 ram nå og skrur fsb opp til 166 (minst) uansett...

 

BTW noen som vet hvorfor jeg ikke får kjørt Prime95? Jeg mener, maskina er fjellstabil, faktisk aldri opplevd et heng når jeg kjører 1200@1530 med 145MHz fsb, men Prime95 påstår at jeg har en fatal error av no slag i hardwaren min... Har vanligvis uptime på flere dager og UD-agenten står og sørger for 100% cpu bruk når jeg ikke bruker maskina selv. Kan det være noe feil med programmet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-09 14:02, CSSSK skrev:

Leste også et sted at det kunne lønne seg å "brenne inn" RAM'en (gjaldt vel spesielt Samsung egentlig). Hva går det ut på?



 

"Brenne inn" samsung RAM? Har samsung selv og har ikke gjort noe med de foruten å sette spenningen til 2,9volt. De kjører stabilt på 167mhz fsb med alle de hardeste instillingene selv om det er bare pc2100 ram :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 11:36, hurst skrev:

"Brenne inn" samsung RAM? Har samsung selv og har ikke gjort noe med de foruten å sette spenningen til 2,9volt. De kjører stabilt på 167mhz fsb med alle de hardeste instillingene selv om det er bare pc2100 ram
:grin:


 

Oi, solid RAM det da:) Skal teste mine brikker senere i dag..

Lenke til kommentar

TwinMos bruker ofte Samsung brikker på sine sticks. Stort sett bra pris på de.

 

Btw ser jeg du har et KT3 mobo, og på de går jo RAM default med 0,25 høyere bus enn FSB. FSB = 133. RAM = 133*1,25 = 166. Dessuten er det DDR hvilket betyr 166*2 = 333mhz bus på RAM. Når du da har 145mhz FSB betyr det at RAM går på 363mhz. Ganske fort for ei brikke som er laget for 266mhz.

 

Sistnevnte gjelder selvsagt ikke hvis du har satt i BIOS at RAM skal gå 1/1 ift FSB, men hva er vitsen med KT3 da?

Lenke til kommentar

Quote:


kohi skrev (2002-05-10 16:55):

TwinMos bruker ofte Samsung brikker på sine sticks. Stort sett bra pris på de.


Btw ser jeg du har et KT3 mobo, og på de går jo RAM default med 0,25 høyere bus enn FSB. FSB = 133. RAM = 133*1,25 = 166. Dessuten er det DDR hvilket betyr 166*2 = 333mhz bus på RAM. Når du da har 145mhz FSB betyr det at RAM går på 363mhz. Ganske fort for ei brikke som er laget for 266mhz.


Sistnevnte gjelder selvsagt ikke hvis du har satt i BIOS at RAM skal gå 1/1 ift FSB, men hva er vitsen med KT3 da?


 

Kjører RAM på 1/1 hastighet. Grunnen er at jeg drukna det forrige hovedkortet i en vannkjølingsulykke, og trengte nytt så fort som mulig. Da jeg bestilte hadde de bare PC2100 ram, så jeg kjøpte det som en midlertidig løsning. Nå skal det vel nevnes at du ikke oppnår særlig ytelsesøkning hvis du kjører cpu på 133 og ram på 166 heller. Men kjører du cpu også på 166 derimot begynner man å se forskjell, jeg har en ulåst cpu, så jeg kommer til å gjøre det...

 

Noen som vet hvor de selger Samsung?

Lenke til kommentar

kohi

-----------------------------------------------------

Btw ser jeg du har et KT3 mobo, og på de går jo RAM default med 0,25 høyere bus enn FSB. FSB = 133. RAM = 133*1,25 = 166. Dessuten er det DDR hvilket betyr 166*2 = 333mhz bus på RAM. Når du da har 145mhz FSB betyr det at RAM går på 363mhz. Ganske fort for ei brikke som er laget for 266mhz.

-----------------------------------------------------

 

145MHz blir vel 290 MHz DDR, og ikke 363. Det er jo en vesentlig forskjell.. Bare tenkte jeg skulle poengtere dette..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 22:13, s_18 skrev:


145MHz blir vel 290 MHz DDR, og ikke 363. Det er jo en vesentlig forskjell.. Bare tenkte jeg skulle poengtere dette..


 

Ikke under den forusetning jeg satte, nemlig at han kjørte asynkront. (Se sist i innlegget mitt)

 

145*1,25 = 181,25

181,25*2 = 362,5

 

Nå viste det seg jo dog at han kjørte 1/1, hvilket ganske riktig gir 290mhz.

Lenke til kommentar

Quote:


Leste også et sted at det kunne lønne seg å "brenne inn" RAM'en (gjaldt vel spesielt Samsung egentlig). Hva går det ut på?


På forhånd takk...


Det var i følge denne testen på vr-zone:

http://www.vr-zone.com/reviews/Memory/High...rfDDR/page9.htm

Han som skrev den testen forklarte også hvordan en skulle "brenne inn" samsung ram her:

http://www.vr-zone.com/cgi-bin/vb/showthre...p?threadid=3730

"5) I shouldn't use the word "burn in" actually as it will be mistook for running the RAM for many hours. Since Samsung initally doesn't run well under high FSB and doesn't like voltage above 2.8V therefore i will have to start running the RAM from a lower voltage of 2.7V and done some benchmarks. Progressively i increase the VMem 2.8V and up the FSB and continue with the benchmarks and so on until i can run the RAM stable at 3V and achieve highest FSB."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...