Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip adresse og router?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du setter ruteren opp som nat ruter, så vil maskinene bak ruteren ha lokale ip-adresser, som man ikke kan bruke på internett. Men når de maskinene skal surfe på nettet bytter ruteren ut ip adressa i pakkene som maskinene sender, så de får ip-adressa som kan brukes på nettet. Den gjør også ¨det omvendte når det kommer pakker tilbake igjen. Derfor ser det ut som om det bare er en maskin ut på nettet...

Lenke til kommentar

Har routeren dhcp? Da vil maskinene i lan'et ditt få adresse hos routeren hver gang du slår maskinene på. Routeren vil ta seg av adresseforandringen og sende det som er bestilt til den adressen som har bestilt det. Har den ikke dhcp, må du gi statiske adr. til dine maskiner i lanet. Nesten som å sammenligne med et sentralbord i en bedrift, DU trenger ikke å vite tlfnr til de ansatte, det tar sentralborddama seg av, du trenger bare ett tlfnr til bedriften, resten er lokale nr.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-05-09 16:31 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-05-09 16:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg har bare ISDN, så jeg bruker en ISDN-router fra ASUSCOM, som jeg er storfornøyd med. Den har NAT funksjon, printserver, og innebygd hub, så vi kjører et fint lite LAN her hjemme. Stabilt og enkelt, men det den savner er brannvegg, men det løser jeg ved å bruke ZONE Alarm pro. Det eneste er at den må innstilles til lokalforbindelsene manuelt, så det neste blir en egen maskin med Linux på, har en 200 mmx klar til det, mangler bare kabinett. Men det blir til å kose seg med utover sene høstkvelder, nå er det VÅR!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...