Gå til innhold

Bærbar i båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få en elektriker til å lage deg en motstander på 12Volt kretsen , før du kobler opp. Ikke risk spenningsforskjellen fra 12 volt og ned til 9 volt. Husk at det i tillegg er vanvittig med amperè i 12-volt anlegget enn det batteriet og laderen gir. Husk for all del å montere/sette lapp'en på et sted det ikke slår/rister/reonans! Da varer ikke HDD'en lenge!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-09 20:01, Gisle skrev:

Få en elektriker til å lage deg en motstander på 12Volt kretsen , før du kobler opp. Ikke risk spenningsforskjellen fra 12 volt og ned til 9 volt. Husk at det i tillegg er vanvittig med amperè i 12-volt anlegget enn det batteriet og laderen gir. Husk for all del å montere/sette lapp'en på et sted det ikke slår/rister/reonans! Da varer ikke HDD'en lenge!




 

Tjena.

 

Jeg bygger kartplotter til onkelen min akkurat nå... Godt du tipset meg om det med harddisken... Den skal hvertfall henges opp i o-ringer slik at mest mulig vibrasjon fanges opp. Hva tror du varer lengst, en gammel saktegående harddisk, eller en ny rask harddisk? Jeg har en 6gb western digital, eller en 40Gb ibm og har en vag anelse om at wd disken vil klare mer enn ibm`en...

 

hils kri-kri, hehe.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Bærbar i båt er en dårlig idè.

 

Bærbare datamaskiner tåler ikke saltvan, fuktig luft, eller annet som er i lufta nedi en båt.

 

Et argument er at "jeg skal bare ha den nede under dekk" men det holder ikke. Det er veldig mye saltvann i luften der og.

 

Hvis du ikke tror meg: Vask bordet/annen glatt flate under dekk, dra på en lang god båttur, og deretter ta et GODT LANGT sleik over der du vasket. Det smaker nok ganske salt! Og dety dreper fort en laptop på en sesong elle mindre!

 

MVH :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du går inn på Umates.com så finner du en konverter fra 12 v til 220v. Hvis du bruker denne vil du få 220 v konstant strøm. (DVS at du bruker bare vanlig stikk kontakt) Den gir inntil 300 w hvilket igjen vil si at du kan kjøre flere "greier" samtidig.

Lenke til kommentar

man får jo kjøpt 12v adaptere til 99% av alle bærbare! Targus har adaptere som passer til flere forskjellige merker. Koster rundt 1000,-

Da kan du jo ogås bruke den i bilen, og på flyet (må ha en spesialplugg på den for å bruke den i flyet, følger med hos targus).

 

Bare hør med nærmeste butikk så skaffer de deg det, targus vet jeg selges av Binders

Lenke til kommentar

Jeg hadde en best 4900 i båt hele sesongen 2001.

Fungerer enn i dag :razz: Den skal også ha 18 volt inn men hvis man kan litt om elektronikk så vet man at en stømforsyning som er switsjet (lett og kompakt) har fallende volt med økende uttak. Hvis det står 18 volt 2 ampere under på laptopen vill den neste helt sikkert kjøre på 12 volt og trekke ca. 3 ampere.

 

Det skulle ikke være noe problem. Men kan være lurt å ha batteri i laptopen når man starter motor, ankervinsj aller andre ting som trekker mye strøm.

Lenke til kommentar

Dere! Dere kan jo sjekke disse sidene : http://www.navtech.no/ , men legg merke til at de opererer med noen priser som ikke ligner grisen! Spesiellt PC'ene, som består at 2-3 år gamle komponenter, skal de ha astronomiske summer for. (Fra 16.000,- og oppover !!! for en "copy/paste":

TEKNISKE SPESIFIKASJONER

· Prosessor: 800 MHz

· Minne: 128 MB RAM

· Harddisk: 10 GB

· Skjermkort: 4-64 MB 3D

· 5 USB porter

· 2 COM porter

· 1 Parallel port

· Mål (BxHxD): 280x55x290

· CD- og diskettstasjon leveres som ekstrautstyr

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 22:36, henningst skrev:

At det er såpass stiv pris kan kanskje ha sammenheng med at maskinen er laget for å ha i båt. Sprutsikker osv..?


 

 

Disse byggene er IKKE sprutsikre eller støt/vibrasjons-dempende. Skal du ha dem "tørrskodd" må du montere dem i ett vantett rack m/ demping. Hvis du besøker sidene deres, eller ser i en tilsendt brosjyre, som jeg, vil du se at de bruker svarte slimcase til sine PC'er. Derfor, ser bygget så "profft" ut. Men, vi kan gjerne diskutere videre om prisen i utgangspungtet er for høy, for de samme delene kjøpt hos http://www.psdata.no , satt sammen selv vs. ferdigbygge fra http://www.navtech.no .......!

 

Nei, beste rådet er å få tak i en noenlunde LapTop med minst 12" LCD skjerm, monter denne på et skum-underlag, koble seriell-kabelen til GPS'en og kjør C-Map NT på den.

 

Det vil sikkert koste deg UNDER 10.000,- for hele pakka.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-05-10 08:53, Stratos skrev:


...


Et argument er at "jeg skal bare ha den nede under dekk" men det holder ikke. Det er veldig mye saltvann i luften der og.


Hvis du ikke tror meg: Vask bordet/annen glatt flate under dekk, dra på en lang god båttur, og deretter ta et GODT LANGT sleik over der du vasket. Det smaker nok ganske salt! Og dety dreper fort en laptop på en sesong elle mindre!


...



 

Og på vegne av veldig mange her på forumet håper jeg du ikke snakker av erfaring! :razz: :razz: :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...