Gå til innhold

Lavere RPM på vifter uten styring

Heppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke kjøpe papst-vifter som ikke støyer noe særlig. Jeg skal nå kjøpe 2 stk. 1500 rpm med 12dB. Mye enklere.

er ikke særlig til nytte.. beveger nesten ikke luft ..

men er svært støysvake jah

Jeg har nå kjøpt viftene. Jeg er bra fornøyd. Temp'en gikk ned 7 grader. Fra 40 til 33.

Det beste er å prøve seg fram. Det beste hadde vært 120mm vifte hvis det var plass til den.

Målet er jo å ha en støysvak pc med lav temp.

Jeg ville heller hatt flere støysvake som suger mindre enn få vifter som bråker som fy, selv om de suger bedre.

Mine to suger mer enn den ene som stod i tidligere. Den hadde en hastighet på 2400 og 30db. Nå har jeg 2 på 1500 rpm hver og 15 db tilsammen. Begge suger bak.

Jeg ble fortalt av en på datakjeden at det var en fordel at det var 2 bak som suger og 1 foran som blåser. Ikke 1 som suger bak og 1 som blåser forran.

Det er sikkert mange forskjellige meniger om det .

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

5A istedenfor 12A. Ja ok, hadde dine vifter trukket 12A hadde de vært oppbrent for lenge siden :!: (Du mener sef 12 og 5V)

Altså en ordinær 80mm vifte trekker ca 0,13 A (eks: sunbeam vifte til 60 kr på microplex)

Denne trekker 0,13 på 12v. Den beste løsnigen er jo og sette inn en regulerbar motstand i "serie" så du kan bestemme turtallet selv.

Men hvis du vil ha den til å kjøre på 5 v, kan du regne ut motstanden slik.

I kretsen går det en strøm på 0,13 A og U tot= 12v. Du må da ha en motstand som det ligger 7v over.

Da regner du ut motstanden slik: R=U/I > R=7/0,13 = ca 38,5 altså ca 40 ohm.

Men husk å kople den i serie for da forandrer du spenninga men ikke strømmen. Hvis du setter den i paralell forandres ikke spenninga men strømmen! :thumbup:

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...